2008-05-12, 12:30
Medlem
foshoos avatar
Hallo!
Nu har en grej hänt som inte hänt på 4-5 år. Första gången det hände var på lågstadiet, sedan dess har det hänt med några få års mellanrum. Vad som händer är att ett ytligt blodkärl av något slag utan förvarning brister. Det händer alltid på händerna, och gör överhuvudtaget inte ont. Men det BLÖDER, sjuhelvetes kukar vad det blöder. Det pulserar ut i strålar, otroligt tunna strålar så risken att förblöda är lika med noll, men det är ganska störande.

Tidigare har jag ett par gånger fått tryckförband (hos skolsköterskan då), men nu när jag är vuxen, är det värt att gå till vårdcentralen eller ska jag avvakta? Grejen är den att jag blöder igenom allting, har inga vettiga grejer hemma. Sitter med en handduk nu men känner hur den börjar bli våt.

Det är inget öppet sår utan bara som ett litet nålstick, och som sagt gör det inte ont, det är bara en lite kall konstig känsla. Märkte inte ens att det hänt förrän jag kände att handen var kall och blöt.
Vet att mamma hade samma problem när hon var yngre så jag vet inte om jag är född med väldigt ynkliga små kärl som inte tål nånting. Men vad beror det på att de brister utan förvarning? Jag gjorde ingenting ovanligt, satt och käkade bara. Och hur kan så mycket blod komma från något så litet?
Citera
2008-05-12, 13:21
Medlem
Be tio "Ave Maria"!

Närå, vet inte men kan tänka mig att ett Alunstift skulle fungera. Finns på apoteket och används främst för att stilla små sår efter rakning.

http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/...n=showProdInfo
Citera
2008-05-12, 21:09
Medlem
foshoos avatar
Tack ska du ha, ska testa det nästa gång... om 3-4 år
Citera
2008-05-12, 21:41
Medlem
Lifelovers avatar
Finns blodstoppande kompresser på apoteket vad jag kan komma på?
Citera
2008-05-12, 21:51
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifelover
Finns blodstoppande kompresser på apoteket vad jag kan komma på?

Ja, med alger eller något sånt skumt i.
Men än mer skumt låter det ju att börja blöda på det viset. Och i små strålar. Vad jobbigt om det brister just när du ska betala i kassan eller lämna fram körkortet i en poliskontroll.

Jag har verkligen ingen aning om vad det kan bero på, men hoppas att någon vet.
Det här var ett mysterium i paritet med vitörade kossor.
Citera
2008-05-12, 22:20
Medlem
semafors avatar
Brukar du få näsblod ofta? Har du synliga blodkärl på huden? Skulle vara kul att veta lite mer om din åkomma, den verkar rätt intressant..
Citera
2008-05-12, 23:26
Medlem
foshoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av semafor
Brukar du få näsblod ofta? Har du synliga blodkärl på huden? Skulle vara kul att veta lite mer om din åkomma, den verkar rätt intressant..

Nej, jag får inte näsblod ofta. Men det är inte som att jag aldrig får, jag har näsblod kanske ett par gånger om året, och det kommer också alltid oprovocerat och blöder väldigt ymnigt, det känns inte som att ett kärl i näsans slemhinna brustit utan det kommer längre uppifrån, känns nästan som att det rinner från hjärnan

Jag har synliga vener som alla andra, men inga ytliga blodkärl på det sättet. Eftersom blodet pulserar är det en arteriell blödning (blödningar från vener rinner). Vad jag vet är att det emellanåt dyker upp en enstaka illröd pytteliten prick. Nyfiken i en strut har jag stuckit hål på en sådan (den har ingen struktur och är liten som ett nålstick, bara som en liten fräken fast röd) och då blödde det väldigt kraftigt trots att jag stack jätteytligt. Det pulserade inte ut ur den, så det var inte samma sorts blödning, men ett märkligt sammanträffande. Och som sagt, sådana prickar är väl den enda synliga abnormaliteten på mina händer. De brukar inte brista, och försvinner igen av sig själva efter några veckor. Mamma har liknande prickar också, så det kanske finns ett samband.

Har faktiskt inte tänkt så mycket på vad dethär beror på egentligen eftersom det hänt med så lång tid emellan. Man glömmer bort det, även om det ser väldigt otäckt ut gör det inte ont och verkar inte vara farligt. Mamma har alltid sagt att detdär är nåt jag fått av henne, sen är det inte mer med det. Men ingen verkar känna igen sig då? Tror ni det kan vara farligt på något sätt, borde det kollas upp?
Citera
2008-05-12, 23:30
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foshoo
Tror ni det kan vara farligt på något sätt, borde det kollas upp?

Nej, jag tror inte att det är farligt alls - bara underligt.
Nu måste du ju gå till läkare så att jag får veta vad det är
Citera
2008-05-13, 00:21
Medlem
foshoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Nej, jag tror inte att det är farligt alls - bara underligt.
Nu måste du ju gå till läkare så att jag får veta vad det är

Haha, just det. För din skull
Citera
2008-05-13, 09:22
Medlem
semafors avatar
http://ghr.nlm.nih.gov/condition=her...telangiectasia ??

Nu spekulerar jag bara ;-)
Citera
2010-09-27, 14:50
Medlem
Skrik & Paniks avatar
*bump*

Sitter här med samma problem. Har små blodkärl under näsan, högt upp på överläppen.
Nu är det andra gången på ett halvår som ett av dem brister och det blöder ordentligt.
Är övertygad om att det är samma kärl båda gångerna.

Finns det inget gammalt husmorsknep för att stoppa små blödningar som blöder som fan??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in