Citat:

Ursprungligen postat av semafor

Brukar du få näsblod ofta? Har du synliga blodkärl på huden? Skulle vara kul att veta lite mer om din åkomma, den verkar rätt intressant..

Nej, jag får inte näsblod ofta. Men det är inte som att jag 
aldrig får, jag har näsblod kanske ett par gånger om året, och det kommer också alltid oprovocerat och blöder väldigt ymnigt, det känns inte som att ett kärl i näsans slemhinna brustit utan det kommer längre uppifrån, känns nästan som att det rinner från hjärnan 

Jag har synliga vener som alla andra, men inga ytliga blodkärl på det sättet. Eftersom blodet pulserar är det en arteriell blödning (blödningar från vener rinner). Vad jag vet är att det emellanåt dyker upp en enstaka illröd pytteliten prick. Nyfiken i en strut har jag stuckit hål på en sådan (den har ingen struktur och är liten som ett nålstick, bara som en liten fräken fast röd) och då blödde det väldigt kraftigt trots att jag stack jätteytligt. Det pulserade inte ut ur den, så det var inte samma sorts blödning, men ett märkligt sammanträffande. Och som sagt, sådana prickar är väl den enda synliga abnormaliteten på mina händer. De brukar inte brista, och försvinner igen av sig själva efter några veckor. Mamma har liknande prickar också, så det kanske finns ett samband. 
Har faktiskt inte tänkt så mycket på vad dethär beror på egentligen eftersom det hänt med så lång tid emellan. Man glömmer bort det, även om det ser väldigt otäckt ut gör det inte ont och verkar inte vara farligt. Mamma har alltid sagt att detdär är nåt jag fått av henne, sen är det inte mer med det. Men ingen verkar känna igen sig då? Tror ni det kan vara farligt på något sätt, borde det kollas upp?