• 1
  • 2
2008-05-12, 03:19
Medlem
"Leva i nuet" .. Vad menar man med det? Att man bara gr som man knner fr utan att tnka efter? Hur kan man leva nuet nr man automatiskt tnker?
Citera
2008-05-12, 07:21
Medlem
Prometeuss avatar
Det r vl mest en klyscha om att man inte ska oroa sig s mycket fr morgondagen, vilket i mina gon r stendumt.
Citera
2008-05-12, 07:55
Medlem
Bunnyrabbits avatar
Handlar vl mer om att koncentrera sig p tillvaron, allts inte dra ivg med tankarna fr lngt frn nuet. Att man ska ta t sig mer av alla knslor vi har ssom ljud och det vi gr.

Sen gr det att tolka p olika stt, Men om man lever i nuet blir man av med ngest om saker som hnt, inte hnt och kommer hnda.
Citera
2008-05-12, 10:28
Medlem
Shuyins avatar
Har vl inte s mycket med filosofi att gra? Mer en trd fr Sprk. Det r enbart ett uttryck. Uttrycket i sig r meningslst eftersom att man hela tiden lever i nuet oavsett vad.
Citera
2008-05-12, 10:50
Medlem
Defenestrations avatar
Kan ju bidra med att det r att vara "helt i nuet" som meditation gr ut p.
Citera
2008-05-12, 11:01
Medlem
rkmustarns sons avatar
Att "leva i nuet" tolkar jag som att man ska gra det man verkligen vill, och inte fastna i tankefllor som t ex "n, det blir stressigt nu, jag gr det nsta r" eller "jag vill ju sga vad jag tycker, men tnk om hon inte tycker likadant".
Citera
2008-05-12, 11:20
Medlem
att leva i nuet r typ.. lr dig njuta av sndagen fast du ska jobba dagen efter.. hur ltt r det ? o.O
Citera
2008-05-12, 16:11
Bannlyst
Jag ser leva i nuet som att fokusera p det som hnder just nu och sluta frska oroa sig fr vad som skall komma. Att m bra fr stunden och inte bry sig om att man inte har det dr stora huset man drmmer om eller de senaste klderna. Att vad som n hnder s kan man knna sig njd med att man frskt mtt s bra man kunnat den tiden man levat och att det inte spelar roll ifall man skulle bli frlamad och inte kunde f den dr karriren som man velat ha, fr man har nd levt i nuet och mtt bra.

Fatta vad meningslst det skulle knnas ifall man kmpat och slitit i hela sitt liv fr ngot som ska komma i framtiden och man samtidigt mtt dligt under tiden och det sen hnder nt ofrutsett som raserar allt man frskt bygga upp, d ha ju hela tiden vart bortkastad.

Att frska m s bra man kan och knna sig njd med det man har under tiden man lever varesig det blir som man vill eller inte ser jag som leva i nuet.
Senast redigerad av DeTrorDuJa 2008-05-12 kl. 16:31.
Citera
2008-05-12, 17:46
Medlem
Det handlar om att inte alltid koncentrera sig p framtiden. Fr en dag inser man att man r gammal, och aldrig "levt livet", och ngrar sig nr det r frsent.

Typ.
Citera
2008-05-12, 19:04
Medlem
Antinomoss avatar
"leva i nuet" r relaterat till uttrycket "Livet r det som sker medan du r upptagen med att planera fr framtiden".

Vad det handlar om r att man ska frska vara medveten om sin etr och nu, vara mer medveten om det man gr hr och nu. Vra tankar r ofta ngon annanstans. Nr vi ligger i solen njuter vi inte av dofterna, vrmen utan kanske ligger och planerar dagen. Nr vi gr p stan r vi upptagna av nsta affr, nsta inkp istllet fr hur kroppen knns nr vi gr, att jag existerar hr och nu.

I och med att man fokuserar p sig sjlv och sin existens hr och nu erhller man faktiskt en ppnare erfarenhet av omgivningen och ens omedelbara vrld blir s.a.s. strre. Man blir medveten om detaljer man tidigare inte erfarit.

//M
Citera
2008-05-12, 20:02
Medlem
Fernet77s avatar
Vad 17 betyder etr?

Jag tycker att leva i nuet frmst betyder att man inte ska lta det gamla. Bra rd.
Citera
2008-05-13, 00:13
Medlem
Reoshis avatar
Jag definierar mig sjlv som en som lever i nuet.
Det betyder sjlvklart inte att jag skiter i allt jag inte orkar just nu och slnger alla mina pengar p en kvll..
Fr mig betyder att leva i nuet att leva just nu, utan att uppoffra hela sin framtid, men nd aldrig uppoffra "nuet" fr sin framtid. Utan hlla ett bekvmt samspel.
Och att p samma stt aldrig uppoffra nuet med vad som hnt, eller vad som kommer hnda, utan att hela tiden ha det huvudsakliga fokuset p just nu, men nd vl medveten om hur man formar sin framtid och hur man format sin dtid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in