• 1
  • 2
2008-05-11, 21:49
Medlem
hudlums avatar
Som topic säger söker jag efter recept på sockerfri rödavin bärs gelé samt sockerfri saft av sagda bär dp jag kommer som det ser ut nu få en riktigt stor skörd i trägården av detta.
Någon som har ideér om inte egna recept kanske som ni vill dela med er av.

Mvh
Hudlum
Citera
2008-05-13, 00:10
Medlem
Rhynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hudlum
Som topic säger söker jag efter recept på sockerfri rödavin bärs gelé samt sockerfri saft av sagda bär dp jag kommer som det ser ut nu få en riktigt stor skörd i trägården av detta.
Någon som har ideér om inte egna recept kanske som ni vill dela med er av.

Mvh
Hudlum

Saft behöver du ju inget socker till för att göra, men gelé kan vara lite pilligt testa o blanda väl reducerad bärsås med gelantin. Har aldrig testat det , ett tips bara.
Citera
2008-05-13, 01:24
Medlem
hudlums avatar
hmm får prova mig fram när det e dax att skörda
Citera
2008-05-13, 06:00
Medlem
klybans avatar
Lite osäker på om du ens kan göra sockerfri saft och gele utan att fullkommligt ösa i konserveringsmedel.
För det kommer jäsa/mögla annars, nu kanske det finns någon effektiv konserveringsmedel man kan köpa som klarar att hålla mögel och jäst borta.
Men dom som jag känner till för syltning från affären ger bismaker redan i låga doser.

Tror 25-30% är den gräns i mängd socker man måste ha i för få den konserverande effekten.

Enda bären du kan ha lite eller inget socker i är lingon och hjortron.
Dom innehåller ett naturligt konserveringsmedel(Bensoesyra), därför kokar jag alltid mina lingon utan socker och tillsätter efterhand och hur mycket beror på vad jag ska äta.
Hjortronssylt har jag aldrig kokat främst för jag inte tycker om hjortron så himla mycket.

Finns natriumbensoat som kan framställas från bensoesyra, men tycker natriumbensoat ger ett jävla äcklig bismak snabbt, men små mängder så är den bra.
Citera
2008-05-13, 17:33
Medlem
Får man först fråga varför du vill göra sockerfri saft och gelé?
Jag antar att du ska använda någon form av sockerersättning (aspartam, sackarin etc) eftersom saften annars kommer bli ohyggligt sur.

Precis som klyban skrev i föregående inlägg så är sockret viktigt från konserveringssynpunkt. Dock tror jag inte att 25-30 % räcker, snarare behövs det säkert upp emot 50 %, viktprocent alltså. Om sockerhalten är för låg (men tillräckligt hög) kan det snarare gagna bakterietillväxten.

Konservering utan socker kan åstadkommas genom att frysa ner saften alternativt via tillsats av natriumbensoat, eller annat konserveringsmedel.
Citera
2008-05-14, 00:58
Medlem
hudlums avatar
min sambo är diabetiker därav att jag vill prova på o köra sockerfritt
dock kommer min svartvinbärs saft int ebli sockerfri då hon inte gillar smaken av svarta vinbär
men av ren respekt för henne o hennes sjukdom vill jag prova på o köra sockerfritt för att inte behöva servera 2 olika gelér etc.
Citera
2008-05-14, 05:48
Medlem
klybans avatar
Då kommer du nog få göra en saft som har låg sockerhalt i stället och komplettera med konserveringsmedel, utan socker så är det mycket stor risk att du får jäst/mögel som förökar sig.

Som diabetiker kan man ju dricka saft ju, och saft utan socker är inte så himla god.
Artificiellt sötningsmedel är nått jag inte tror är så nyttigt heller så det skulle jag undvika.
Dock använder du det så har man fortfarande samma problem med att det inte finns nått som kan konservera saften bra.

Och ska se om man kan hitta den nedre gränsen för hur lite socker man kan ha i innan det inte funkar längre.
Och sen kan man späda saften lite extra om man vill ha den mindre sockrig.
Citera
2008-05-14, 08:04
Medlem
Tjohildas avatar
Saft kan man ju förvara fryst om man har plats, och tina upp vartefter, då hinner den inte mögla. Frys ner i små petflaskor eller vanliga plastbyttor.
Citera
2008-05-14, 08:41
Medlem
Mondobabys avatar
Ett litet tips om du har platsen.
Frys ner bären och koka saften efterhand som det behövs så får du alltid färsk saft, något utspädd iof i och med att bären fryses.

Vad gäller gelen har jag testat att göra den när bären är på gränsen till övermogna och då sockerhalten i dom är extremt hög. det blir inte den gelen vi är vana vid, och är svår att förvara längre tider.
Citera
2008-05-14, 11:29
Medlem
klybans avatar
Det är pektin innehållet som är viktigt när man gör gele.

Och saft utan socker gör den blaskig, och då kan man inte späda den mycket.
Citera
2008-05-15, 21:08
Medlem
meepers avatar
Om du vill ha en sockerfri gele, använd sockerfri saft (typ Fun Light) och Agar agar.

Testade själv för att tag sedan och det funkade fin fint. Blir ett fast och stabilt gele som håller bra i rumstemperatur.
Citera
2008-05-15, 21:14
Medlem
hudlums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meeper
Om du vill ha en sockerfri gele, använd sockerfri saft (typ Fun Light) och Agar agar.

Testade själv för att tag sedan och det funkade fin fint. Blir ett fast och stabilt gele som håller bra i rumstemperatur.

Tanken e god men idén bakom det hela var att använda de bären vi har i trägården
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in