Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-05-11, 20:25
  #1
Medlem
Jag har en Laptop från Asus och vill gärna ha 2st Operativsystem på den alltså Win Vista som man kan förinstallera och ett Linux. Mina frågor är då

Hur ska ja gå tillväga när jag installerar ska ja först ominstallera mitt windows så att datorn blir som ny och sen isntalera Linux?

Och vilken Linux skulle vara bra för en nybörjare?
Citera
2008-05-11, 20:28
  #2
Medlem
ETHELs avatar
Har kört Vista Business med Ubuntu 7.2 med någon speciell bootloader.. Sök på vista+linux+boot på google vettja.
Citera
2008-05-12, 02:06
  #3
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ETHEL
Har kört Vista Business med Ubuntu 7.2 med någon speciell bootloader.. Sök på vista+linux+boot på google vettja.

Varför inte bara använda GRUB?
Citera
2008-05-13, 02:46
  #4
Medlem
Brutaxs avatar
Jag har passat mig från vista, men windows i allmänhet brukar skriva över ens MBR när man installerar det vare sig man vill eller ej. Så använd fdisk eller motsvarande för att skapa en windows partition på typ halva din hd och installera vista där. När du sedan installerar någon trevlig linux distro på det fria utrymmet ser du till att lägga till ett startalternativ för windows om det inte görs automatiskt.

Om det är grub som används som bootloader behöver man bara lägga till något i stil med:

title Windows Vista
rootnoverify (hd0,0)
makeactive
chainloader +1

I sin /boot/grub/menu.lst (Tror att en del distros gör detta automatiskt)
Citera
2008-05-14, 22:36
  #5
Medlem
Zleepings avatar
Som sagt så ska man alltid installera Windows först då den skriver över MBR (bootloader).

Det går självklart att installera bootloader manuellt men det smidigaste är att låta din linux dist sköta det åt dig. Kan tillägga att jag inte stött på någon dist som inte tillhandahåller möjligenheten att installera bootloader när man installerar själva operativsystemet. Dessutom så brukar den känna igen alla andra operativsystem som ligger på disken även fast jag har varit med om att den inte kan namnge operativsystemet ordentligt vilket är ett delikat problem

//Z
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback