2008-05-11, 09:42
Medlem
Rainmans avatar
Hej!

Jag och en nära vän till mig som länge varit i transportbranschen har suttit och funderat länge på att dra igång en egen flyttfirma i stockholm. Mestadels på kvällar och helger till att börja med då vi båda har heltidsjobb. Har googlat runt och kollat runt på företagsformer, betalningar, lån för bil osv så det mesta är klart. Har bara en sak jag undrar över och det är det s.k yrkestrafiktillståndet som man måste ansöka om hos länsstyrelsen. Min vän som jag ska starta företaget med säger att man måste vara helt ostraffad för att få ett yrkestrafiktillstånd, vilket jag tycker låter konstigt. Det tråkiga är att både jag och min vän är straffade. Så någon klok person på flashback kan väl ge mig lite mer klarhet i detta. har f.ö varit inne på länsstyrelsens sida men inte hittat någon sida där man kan se vilka kriterier man ska uppfylla för att få detta tillstånd. Jag vill ha det svart på vitt innan jag greppar luren och ringer dom själv.

Tack på förhand,

Mvh Robert.
Citera
2008-05-11, 12:21
Medlem
http://www.riksdagen.se/webbnav/inde...1&bet=1998:490
Yrkestrafiklag (1998:490)
5 § Trafiktillstånd får endast ges till den som med hänsyn till
yrkeskunnande, ekonomiska förhållanden och gott anseende bedöms
vara lämplig att driva verksamheten.

http://www.o.lst.se/o/amnen/Trafik/T...t_anseende.htm
För att kravet på gott anseende skall vara uppfyllt får sökanden t.ex. inte ha skulder hos kronofogdemyndigheten, inte vara försatt i konkurs eller företrätt andra bolag som försatts i konkurs under de senaste fem åren och inte ha gjort sig skyldig till allvarliga eller upprepade brott eller förseelser.

Ska man då starta flyttfirma kanske det inte är så bra att ha ett register med stöld, bedrägeri, rattfylla etc. Speciellt inte om det är mer än händelse.
Senast redigerad av ilng 2008-05-11 kl. 12:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in