2008-05-10, 19:58
Jag har länge undrat vad som är en god logisk mappstrukturering i ett *NIX-system. Själv skapar jag bara monteringspunkter i /mnt och monterar varje disk för sig där. De saker som är viktigast bindar jag ut med "mount -o bind" till min hemmapp. Problemet är såklart att detta är högst oeffektivt, bara för att jag vill åt regnbågstabeller eller mina filmer och serier så är det överflödigt att veta vilken disk dom ligger på. Hur monterar man bäst ut det i systemet? Nog vill man gärna ha diskarna monterade som grund i /mnt så att man kan ha koll på vad som finns på vilken disk när det faktiskt är relevant, som vid backuper. Om man gör en backup så lär man spara kopian på en annan fysisk disk.
Så, om man först monterar alla diskar till /mnt/, hur bör man sedan för att följa *NIX-andan i dess filsystemshierarki montera ut allting? Exempel på mappar jag har på diskarnas root:
Share - Innehåller filmer, serier, spel, program, musik, allt i releaser
Incoming - Nyligen nerladdat
wordlists - Ordlistor
rainbowtables - Regnbågstabeller
porr - Erotiskt material
Dokument - Personliga dokument
program - Installerade program i Windows-stil
spel - Installerade spel i Windows-stil
virtualmachines - Virtuella maskiner
Vilket är ett bra sätt att montera ut detta i filsystemet? Att montera allting till ens hemmapp? Annars är /usr ganska given, men bör det då ligga under /usr/local? Hur smälter dom mapparna in med de övriga mapparna i ett *NIX-system?
Hur gör ni med? Vilka förslag har ni?
Så, om man först monterar alla diskar till /mnt/, hur bör man sedan för att följa *NIX-andan i dess filsystemshierarki montera ut allting? Exempel på mappar jag har på diskarnas root:
Share - Innehåller filmer, serier, spel, program, musik, allt i releaser
Incoming - Nyligen nerladdat
wordlists - Ordlistor
rainbowtables - Regnbågstabeller
porr - Erotiskt material
Dokument - Personliga dokument
program - Installerade program i Windows-stil
spel - Installerade spel i Windows-stil
virtualmachines - Virtuella maskiner
Vilket är ett bra sätt att montera ut detta i filsystemet? Att montera allting till ens hemmapp? Annars är /usr ganska given, men bör det då ligga under /usr/local? Hur smälter dom mapparna in med de övriga mapparna i ett *NIX-system?
Hur gör ni med? Vilka förslag har ni?