2008-05-10, 19:58
Medlem
DaVajjs avatar
Jag har länge undrat vad som är en god logisk mappstrukturering i ett *NIX-system. Själv skapar jag bara monteringspunkter i /mnt och monterar varje disk för sig där. De saker som är viktigast bindar jag ut med "mount -o bind" till min hemmapp. Problemet är såklart att detta är högst oeffektivt, bara för att jag vill åt regnbågstabeller eller mina filmer och serier så är det överflödigt att veta vilken disk dom ligger på. Hur monterar man bäst ut det i systemet? Nog vill man gärna ha diskarna monterade som grund i /mnt så att man kan ha koll på vad som finns på vilken disk när det faktiskt är relevant, som vid backuper. Om man gör en backup så lär man spara kopian på en annan fysisk disk.

Så, om man först monterar alla diskar till /mnt/, hur bör man sedan för att följa *NIX-andan i dess filsystemshierarki montera ut allting? Exempel på mappar jag har på diskarnas root:

Share - Innehåller filmer, serier, spel, program, musik, allt i releaser
Incoming - Nyligen nerladdat
wordlists - Ordlistor
rainbowtables - Regnbågstabeller
porr - Erotiskt material
Dokument - Personliga dokument
program - Installerade program i Windows-stil
spel - Installerade spel i Windows-stil
virtualmachines - Virtuella maskiner

Vilket är ett bra sätt att montera ut detta i filsystemet? Att montera allting till ens hemmapp? Annars är /usr ganska given, men bör det då ligga under /usr/local? Hur smälter dom mapparna in med de övriga mapparna i ett *NIX-system?

Hur gör ni med? Vilka förslag har ni?
Citera
2008-05-10, 23:24
Medlem
Belldozers avatar
Varför inte bara använda vanliga symlinks? Själv tycker jag att det funkar utmärkt och skyfflar man mycket filer kan även filhanteraren Krusader (med sin praktiska tabfunktion) vara värd att prova.

Om du fastnar för Krusader kan jag rota fram lite praktiska useractions för enkel uppackning och sfv-check av releases. Så här ser i varje fall mitt upplägg ut (incoming i nedre panelen, share i den övre).

På varje disk har jag en mapp döpt share_partitionsnamn (t.ex. share_sda1), som i sin tur innehåller mappar döpta efter vilken kategori av filer det rör sig om. I "kategorimapparna" har jag sedan slutligen delat upp det efter format (mappen 'tv' har t.ex. undermapparna dvdr/x264/xvid). Strukturen ser likadan ut på alla partitioner. Jag länkar sedan ihop allt till mappen '/home/username/share', som innehåller en katalogstruktur motsvarande den i 'share_disknamn'-mapparna.
Som ett exempel är alla mappar under '/media/disknamn/share_disknamn/tv/xvid/' är symlinkade till '/home/username/share/tv/xvid'.

Anledningen till att jag valt att lägga upp det på det här sättet är att man får en bra kategoriuppdelning ner till formatnivå och kan samla saker från olika partitioner utan att det blir rörigt.

Jag är medveten om att min förklaring är rätt rörig, så säg bara till om något behöver förtydligas =)
Senast redigerad av Belldozer 2008-05-11 kl. 00:19. Anledning: Edit: Märkte att jag lyckats posta en ofullständig version av mitt inlägg :p
Citera
2008-05-10, 23:56
Medlem
Zibris avatar
Det mesta hör hemma i din ~ imho, med vissa undantag. wordlists, rainbowtables, program och spel tänker jag då främst på. Frågan är hur du menar med installerade i "windows-stil", med libs och binärer i samma katalog? Isf är kanske /opt något för dem.

Wordlists och rainbowtables däremot tycker jag passar i /usr/share/. Tror faktiskt att många distros levererar wordlists någonstans under /usr/share också. Kan dock ha fel på den punkten.

Du kanske skulle kolla in Filesystem Hierarchy Standard om du inte redan gjort det.
Citera
2008-05-11, 11:13
Medlem
DaVajjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belldozer
Varför inte bara använda vanliga symlinks? Själv tycker jag att det funkar utmärkt och skyfflar man mycket filer kan även filhanteraren Krusader (med sin praktiska tabfunktion) vara värd att prova.

Jag har haft problem tidigare med symlinks då vissa program inte ville följa dom, det vill säga, klagade på sökvägen. Jag kan såklart ge det ett nytt försök, men en hård bind förstör ingenting heller.

Som filhanterare kör jag Thunar från XFCE sedan tidigare, och den fungerar till belåtenhet, liten och smidig, men får kika på Krusader.

Citat:
På varje disk har jag en mapp döpt share_partitionsnamn (t.ex. share_sda1), som i sin tur innehåller mappar döpta efter vilken kategori av filer det rör sig om. I "kategorimapparna" har jag sedan slutligen delat upp det efter format (mappen 'tv' har t.ex. undermapparna dvdr/x264/xvid). Strukturen ser likadan ut på alla partitioner. Jag länkar sedan ihop allt till mappen '/home/username/share', som innehåller en katalogstruktur motsvarande den i 'share_disknamn'-mapparna.
Som ett exempel är alla mappar under '/media/disknamn/share_disknamn/tv/xvid/' är symlinkade till '/home/username/share/tv/xvid'.

Kan du ladda ner direkt till ~/share/tv/xvid då? Eller måste du ladda ner först till någon av diskarna för att sedan skapa en symlänk av den nya mappen?

Citat:
Ursprungligen postat av Zibri
Det mesta hör hemma i din ~ imho, med vissa undantag. wordlists, rainbowtables, program och spel tänker jag då främst på. Frågan är hur du menar med installerade i "windows-stil", med libs och binärer i samma katalog? Isf är kanske /opt något för dem.

Nu kör jag inte flera användare, men det känns som att filmerna, serierna och sådant inte är något som bör vara i min personliga ägo på filsystemet så att säga, utan att det bör vara tillgängligt för alla användare. Även om jag bara kör en användare, och nog alltid kommer göra det, så känns det som en principsak. Men, tills en bättre lösning dyker upp är det ~ som gäller.

Windows-stilen var just så, media, libs, binärer, allt i en och samma katalog. /opt låter som en bra lösning för det.

För att återvända till wordlists & rainbowtables, /usr/share innehåller en hel uppsjö av blandad data. Kan /usr/local/share vara något?

Standardsökvägen till dictionaries verkar vara /usr/share/dict.

Filesystem Hierarchy Standard har jag kikat lite på tidigare, men har inte fått nog med känn för det för att spontant komma fram till en stukturering.
Citera
2008-05-11, 12:55
Medlem
Zibris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaVajj
Kan du ladda ner direkt till ~/share/tv/xvid då? Eller måste du ladda ner först till någon av diskarna för att sedan skapa en symlänk av den nya mappen?
Ja, det ska du kunna. Nu har jag inte koll på att binda med mount, men av vad jag läst i manualen så ser det ut som det inte ska vara några problem.

Citat:
Nu kör jag inte flera användare, men det känns som att filmerna, serierna och sådant inte är något som bör vara i min personliga ägo på filsystemet så att säga, utan att det bör vara tillgängligt för alla användare. Även om jag bara kör en användare, och nog alltid kommer göra det, så känns det som en principsak. Men, tills en bättre lösning dyker upp är det ~ som gäller.
Just filmer och sådant känns, trots att andra ska kunna komma åt dem, lite märkligt att placera i /usr/share/ eller dylikt. Mer passande bör väl vara att lägga dem i din hemmapp, men att låta andra få läsrättigheter på dem, eller att behålla dem i /mnt/.

Citat:
För att återvända till wordlists & rainbowtables, /usr/share innehåller en hel uppsjö av blandad data. Kan /usr/local/share vara något?

Standardsökvägen till dictionaries verkar vara /usr/share/dict.
FHS säger att /usr/local/ ska rymma filer "specific for the host", och jag vet inte riktigt om wordlists och rainbowtables är det, men i just fallet med share är det nog inte någon större skillnad.
Citera
2008-05-11, 13:43
Medlem
Citat:
Ja, det ska du kunna. Nu har jag inte koll på att binda med mount, men av vad jag läst i manualen så ser det ut som det inte ska vara några problem.

Kan bekräfta att det fungerar hur fint som helst.
Citera
2008-05-11, 14:11
Medlem
Fungerar union mount på linux nuförtiden? Det kanske är något för dig.
Med det ska du kunna lägga namn och innehåll precis som du vill i filsystemet.
Du kan exempelvis ha en tom katalog, säg "~/Film", och montera in en
lista av mappar med filminnehåll där från flera diskar, eller kanske från andras
hemmamappar eller avlägsna servrar.

På samma sätt kan du samla program på ett ställe genom att klumpa ihop
~/bin med /bin och kan korta av $PATH. En annan praktisk sak är att
klistra ~/tmp över /tmp så att skrivningar till /tmp landar i ~/tmp.
Citera
2008-05-11, 15:47
Bannlyst
Ja, vad är sann unix-anda?
Hur är rätt att montera andra diskar?

Setup beror på hur många diskar burken har.

Själv brukar jag skapa följande:
/
/boot
/tmp
/var
/usr
/usr/local
/opt (Beror på OS, vilken dist eller unix-dialekt)
/home

När det gäller /home partitionen, så brukar jag ha den som en separat disk.
Där sparas all data för mina användare, konfigurationer, film, musik etc...

/usr/local, där installerar jag program som inte är dist-relaterade, t ex
om disten inte har något eget paket för ett visst program, så laddar jag ner
källkoden till /usr/local/src
Detta blir enklare för mig om jag vill uppgradera disten och behålla all data.
Övriga filsystem kan lätt skrivas över.
Så om jag gör en ominstallation eller uppgradering, så sparar jag /usr/local och /home

/auto
Ovanstående brukar jag använda som monteringspunkt för automounts.
Där under hamnar diverse automounts, t ex exporterade filsystem från andra servrar som körs som nfs-server.

Om jag delar ut något med nfs-server, då använder jag /export

/mnt
Använder jag endast för tillfälliga monteringar, så som USB-minne, CDROM etc...

Sen hur mycket sann unix-anda jag har, vettefan
Citera
2008-05-11, 16:17
Medlem
DaVajjs avatar
Citat:

Binda med mount gör jag redan till hemmappar, jag tänkte bara att det som i hans fall verkade som att han skapade symlänkar till varje undermapp från de båda xvid/ på de olika diskarna till en xvid/ i hans hemmapp, och således varje gång en ny mapp kom till på någon av diskarna så skulle han behöva symlänka den till xvid/ i hemmappen. Detta i och med:
Citat:

Citat:
Just filmer och sådant känns, trots att andra ska kunna komma åt dem, lite märkligt att placera i /usr/share/ eller dylikt. Mer passande bör väl vara att lägga dem i din hemmapp, men att låta andra få läsrättigheter på dem, eller att behålla dem i /mnt/.

Jo, det känns lite malplacerat att ha in det i /usr/share, men att behålla det diskseparerat i /mnt förstör hela idén med en logisk mappstruktur. Kanske en ny katalog i / är en idé? :\

Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Fungerar union mount på linux nuförtiden?

Det lät onekligen intressant, har länge velat ha något sådant. UnionFS (http://en.wikipedia.org/wiki/UnionFS) verkar finnas för detta ändamål, får kika på det.
Citera
2008-05-11, 18:16
Medlem
Belldozers avatar
Citat:

Jag har faktiskt gjort som så att jag symlinkar in varje säsong (eftersom en del serier inte får plats på en och samma disk), men jag kan ladda ner direkt till säsong-symlinken, det jag tankar hamnar då på den disk säsong-mappen är länkad från. Det mesta jag tankar behöver dock någon form av checksum-koll (vanligtvis *.sfv), så det tankas till en incoming-mapp (på en egen disk) med undermappar för de vanligaste kategorierna.
När jag bekräftat att allt är korrekt och ingenting saknas flyttar jag sedan över det nya till en disk jag har och symlinkar det.

Citat:
Jo, det känns lite malplacerat att ha in det i /usr/share, men att behålla det diskseparerat i /mnt förstör hela idén med en logisk mappstruktur. Kanske en ny katalog i / är en idé? :\

Om du (i framtiden) vill att andra users på burken ska få tillgång till dina filer kan du t.ex. lägga katalogen med symlinks till dina semesterfilmer/etc som '/home/files/share', sen lägga till dina betrodda i en egen grupp som har läsrättigheter i "semesterfilmsmapparna". På det sättet är det väldigt lätt för dem att komma åt prylarna via ftp/sftp/etc, släng bara in en symlink till '/home/files/share' i de användarnas $HOME.
Citera
2008-05-11, 23:44
Medlem
Zibris avatar
Citat:
Det hade jag nog försökt undvika. En katalog direkt under /var kanske skulle kunna vara något istället, om det ska vara utanför ~.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in