• 1
  • 2
2008-05-10, 17:07
Medlem
Ja, säg att jag glömt mitt körkort hemma och så blir jag stannad i en trafikkontroll. Vad blir påföljden? Kan tillägga att jag fortfarande är inne i min prövotid.
Citera
2008-05-10, 17:32
Medlem
jeevos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysen
Ja, säg att jag glömt mitt körkort hemma och så blir jag stannad i en trafikkontroll. Vad blir påföljden? Kan tillägga att jag fortfarande är inne i min prövotid.

Ganska säkert på att du bara ger ut dina uppgifter sen kollar dom upp det via datorn om du har körkort eller inte, att du skulle få problem låter endast korkat.
Citera
2008-05-10, 17:40
Medlem
Du får betala några hundra i böter.
Citera
2008-05-10, 18:23
Medlem
jeevos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C-O.M
Du får betala några hundra i böter.

Nu talar du inte sanning?
Min kusin blev stoppad en gång av polisen då han hade glömt kortet hemma, och han fick då inte böta.
Citera
2008-05-10, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeevo
Nu talar du inte sanning?
Min kusin blev stoppad en gång av polisen då han hade glömt kortet hemma, och han fick då inte böta.

Jag har faktiskt också hört att man kan få betala lite. Din kusin kanske bara hade tur?
Citera
2008-05-10, 18:31
Medlem
Optirocs avatar
Det står i lagen att om föraren snabbt kan identifieras så skall ingen bot ges.
Citera
2008-05-11, 18:37
Medlem
Böter 500! Från polisens hemsida:

Körkort

Vid färd ej medfört körkort/bevis om att körkort utfärdats och handling som styrker förarens identitet. Gäller personbil, lastbil, buss, motorcykel, terrängvagn och motorredskap klass I, är bötesbeloppet 500 kronor.
Citera
2008-05-11, 18:43
Medlem
Fraternités avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spectre1000
Böter 500! Från polisens hemsida:

Körkort

Vid färd ej medfört körkort/bevis om att körkort utfärdats och handling som styrker förarens identitet. Gäller personbil, lastbil, buss, motorcykel, terrängvagn och motorredskap klass I, är bötesbeloppet 500 kronor.
Det där kan man väl tolka som att det räcker med någon annan slags legitimation? Har för mig att min gamle körskolelärare sa att man inte behövde ha körkortet med sig.
Citera
2008-05-11, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fraternité
Det där kan man väl tolka som att det räcker med någon annan slags legitimation? Har för mig att min gamle körskolelärare sa att man inte behövde ha körkortet med sig.

Nej knappast eftersom det ju står bevis om att körkort utfärdats och någon slags legitimation (som id-kort eller EU pass). Papper som styrker att man har körkort antar jag att man beställa om man tappat körkortet och beställt ett nytt

Men alla poliser är nog inte paragrafryttare så man kanske klarar sig ändå?
Citera
2008-05-11, 19:29
Medlem
Då polisen rutinmässigt kontrollerar mot körkortsregistret är det egentligen egalt vilken giltig legitimationshandling du har.
Du styrker vilket personnummer du har, och detta kontrolleras mot körkortsregistret och att giltigt körkort innehas.
Citera
2008-05-11, 19:38
Medlem
Optirocs avatar
Här hittade jag lagstiftningen i körkortslagen...

3e kap.
15§ Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § skall ha med sig

1. körkortet, eller
2. ett bevis att körkort utfärdats och handling som styrker förarens identitet.
På begäran av bilinspektör eller polis skall handlingarna överlämnas för kontroll. Lag (2003:216).

9kap.
Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 3 kap. 15 § döms till penningböter.

Föraren skall inte dömas till straff,

1. om körkortet skall förnyas och föraren före färden har återlämnat kortet eller gjort anmälan om att det förstörts eller kommit bort, eller
2. om återkallelse av körkort begränsats på det sätt som anges i 5 kap. 4 § och färden äger rum inom två månader från det att frågan om återkallelse slutligt har avgjorts, eller
3. om förarens identitet genast har kunnat fastställas.
Citera
2008-05-11, 21:13
Medlem
Gullinburstes avatar
Det är straffbelagt med penningböter att inte medföra körkort men som Optiroc visar står det också att föraren inte skall dömas till straff om dennes identitet genast har kunnat fastställas.

JO uttalade för inte så länge sedan att fastställande av identitet genom kontroll mot polisens register är ett sådant "genast" fastställande som leder till ansvarsfrihet.

Man behöver alltså i praktiken inte ha med sig någon form av legitimation alls egentligen, även om det givetvis underlättar både för dig själv och poliserna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in