Flashback bygger pepparkakshus!
2008-05-10, 15:08
Medlem
Zoolander84s avatar
Såg att det ännu inte var någon som postat en tråd om macversionen av den numera halvgamla Firefox-betan, så jag tänkte att det kunde vara på sin plats att snacka lite om de förändringar som gjorts inför den nya versionen.

Själv är jag en gammal inbiten Safari-surfare som bara slängt upp Firefox i de lägen när det är absolut nödvändigt, t ex när man måste använda sig av webbcertifikat och liknande som inte stöds av Safari. Anledningarna till att jag tidigare inte varit särskilt förtjust i Firefox var främst:

1. Extremt tattigt utseende. Knapparna uppe vid adressraden såg ut som om en 5-åring fått leka runt lite i ikonfabriken. Dessutom så följde knappar och dylikt inne på webbsidor inte heller OS X-mallen, utan såg ut som en rip-off av Windows 98. Detta gick ju inte heller råda bot på genom add-ons, till skillnad från de tattiga verktygsikonerna.

2. Firefox var seeegt att starta. Den lilla räven som juckar mot jordgloben studsade i evigheter nere i dockan innan programmet kom igång!

3. Stabilitet. Jag verkar förvisso vara den ende i hela världen som upplevt att Firefox var mindre stabilt än Safari, men så var det i alla fall. Hände ganska ofta att programmet kände för att stänga ner sig själv. Många s.k. "random error"

Men idag när jag satt och slösurfade (ja, jag ska snart ut i solen jag också) tänkte jag att det kunde vara kul att tanka hem Firefox-betan. Jag trodde ärligt talat att jag skulle skita ner mig när programmet startade upp. Det är ju SNYGGT för fan! Förmulär och annat följer OS X-mallen. Det går snabbt att starta dessutom! Än så länge inga plötsliga nerstängningar av programmet heller!

Tidigare har jag fått känslan av att Firefox är nåt slags fulhack-portering av Windowsversionen till Mac, men nu känns det som att man faktiskt tänkt Mac från början till slut. Jag är imponerad och funderar allvarligt på att byta favoritbrowser till Firefox!

Vad tycker ni andra som har testat Firefox 3 beta?
Citera
2008-05-10, 15:16
Medlem
Sweetiepies avatar
1. Otroligt förbättrat utseende.. ifrån nått Windows-liknande till nästan Safari-kopia OS X-utseende.

2. Mycket bättre OS X integrering.. vilket gör det mer värt att köra 3 beta än version 2. En sak som att det går scrolla i ett fönster som inte är aktivt... fungerar i 3an.

3. Många nya småförbättringar för övrigt.. bättre adressfält exempelvis.

Firefox med sina småfunktioner, inställningsmöjligheter och addon-möjligheter gör det överlägset Safari. Just intergreringen och OSX-designen gör Firefox3 till ett mycket bra val av webbläsare.
Safari har sina fördelar .. startar snabbare och lite mer intergrering i OS X.. med nerladdningen av filer som visas i Dockan och WebClips som ett par exempel. Men jag kommer köra vidare på Firefox ett bra tag framöver.
Firefox 3 beta5 crashar ganska ofta för mig men det löser sig förhoppningsvis till nästa beta eller retail.
Citera
2008-05-10, 15:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
1. Otroligt förbättrat utseende.. ifrån nått Windows-liknande till nästan Safari-kopia OS X-utseende.

2. Mycket bättre OS X integrering.. vilket gör det mer värt att köra 3 beta än version 2. En sak som att det går scrolla i ett fönster som inte är aktivt... fungerar i 3an.

3. Många nya småförbättringar för övrigt.. bättre adressfält exempelvis.

Firefox med sina småfunktioner, inställningsmöjligheter och addon-möjligheter gör det överlägset Safari. Just intergreringen och OSX-designen gör Firefox3 till ett mycket bra val av webbläsare.
Safari har sina fördelar .. startar snabbare och lite mer intergrering i OS X.. med nerladdningen av filer som visas i Dockan och WebClips som ett par exempel. Men jag kommer köra vidare på Firefox ett bra tag framöver.
Firefox 3 beta5 crashar ganska ofta för mig men det löser sig förhoppningsvis till nästa beta eller retail.
Apropå retail. När kommer den?
Citera
2008-05-10, 15:50
Medlem
Zoolander84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettson3816
Apropå retail. När kommer den?
Det verkar inte finnas nåt bestämt datum, men på http://wiki.mozilla.org/Releases står det att en release candidate ska komma i maj, så jag antar goldversionen inte ligger så jättelångt fram i tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in