2008-05-10, 15:08
Medlem
Zoolander84s avatar
Sg att det nnu inte var ngon som postat en trd om macversionen av den numera halvgamla Firefox-betan, s jag tnkte att det kunde vara p sin plats att snacka lite om de frndringar som gjorts infr den nya versionen.

Sjlv r jag en gammal inbiten Safari-surfare som bara slngt upp Firefox i de lgen nr det r absolut ndvndigt, t ex nr man mste anvnda sig av webbcertifikat och liknande som inte stds av Safari. Anledningarna till att jag tidigare inte varit srskilt frtjust i Firefox var frmst:

1. Extremt tattigt utseende. Knapparna uppe vid adressraden sg ut som om en 5-ring ftt leka runt lite i ikonfabriken. Dessutom s fljde knappar och dylikt inne p webbsidor inte heller OS X-mallen, utan sg ut som en rip-off av Windows 98. Detta gick ju inte heller rda bot p genom add-ons, till skillnad frn de tattiga verktygsikonerna.

2. Firefox var seeegt att starta. Den lilla rven som juckar mot jordgloben studsade i evigheter nere i dockan innan programmet kom igng!

3. Stabilitet. Jag verkar frvisso vara den ende i hela vrlden som upplevt att Firefox var mindre stabilt n Safari, men s var det i alla fall. Hnde ganska ofta att programmet knde fr att stnga ner sig sjlv. Mnga s.k. "random error"

Men idag nr jag satt och slsurfade (ja, jag ska snart ut i solen jag ocks) tnkte jag att det kunde vara kul att tanka hem Firefox-betan. Jag trodde rligt talat att jag skulle skita ner mig nr programmet startade upp. Det r ju SNYGGT fr fan! Frmulr och annat fljer OS X-mallen. Det gr snabbt att starta dessutom! n s lnge inga pltsliga nerstngningar av programmet heller!

Tidigare har jag ftt knslan av att Firefox r nt slags fulhack-portering av Windowsversionen till Mac, men nu knns det som att man faktiskt tnkt Mac frn brjan till slut. Jag r imponerad och funderar allvarligt p att byta favoritbrowser till Firefox!

Vad tycker ni andra som har testat Firefox 3 beta?
Citera
2008-05-10, 15:16
Medlem
Sweetiepies avatar
1. Otroligt frbttrat utseende.. ifrn ntt Windows-liknande till nstan Safari-kopia OS X-utseende.

2. Mycket bttre OS X integrering.. vilket gr det mer vrt att kra 3 beta n version 2. En sak som att det gr scrolla i ett fnster som inte r aktivt... fungerar i 3an.

3. Mnga nya smfrbttringar fr vrigt.. bttre adressflt exempelvis.

Firefox med sina smfunktioner, instllningsmjligheter och addon-mjligheter gr det verlgset Safari. Just intergreringen och OSX-designen gr Firefox3 till ett mycket bra val av webblsare.
Safari har sina frdelar .. startar snabbare och lite mer intergrering i OS X.. med nerladdningen av filer som visas i Dockan och WebClips som ett par exempel. Men jag kommer kra vidare p Firefox ett bra tag framver.
Firefox 3 beta5 crashar ganska ofta fr mig men det lser sig frhoppningsvis till nsta beta eller retail.
Citera
2008-05-10, 15:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
1. Otroligt frbttrat utseende.. ifrn ntt Windows-liknande till nstan Safari-kopia OS X-utseende.

2. Mycket bttre OS X integrering.. vilket gr det mer vrt att kra 3 beta n version 2. En sak som att det gr scrolla i ett fnster som inte r aktivt... fungerar i 3an.

3. Mnga nya smfrbttringar fr vrigt.. bttre adressflt exempelvis.

Firefox med sina smfunktioner, instllningsmjligheter och addon-mjligheter gr det verlgset Safari. Just intergreringen och OSX-designen gr Firefox3 till ett mycket bra val av webblsare.
Safari har sina frdelar .. startar snabbare och lite mer intergrering i OS X.. med nerladdningen av filer som visas i Dockan och WebClips som ett par exempel. Men jag kommer kra vidare p Firefox ett bra tag framver.
Firefox 3 beta5 crashar ganska ofta fr mig men det lser sig frhoppningsvis till nsta beta eller retail.
Aprop retail. Nr kommer den?
Citera
2008-05-10, 15:50
Medlem
Zoolander84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettson3816
Aprop retail. Nr kommer den?
Det verkar inte finnas nt bestmt datum, men p http://wiki.mozilla.org/Releases str det att en release candidate ska komma i maj, s jag antar goldversionen inte ligger s jttelngt fram i tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in