2008-05-10, 14:45
Medlem
Joeboys avatar
Läste än en gång i tidningen i morse om en domare som grät ut i tidningen om hur jobbigt det var att vara domare och att man hela tiden får skit.

Fan vad trött jag blir på det. Varför ska alla domare bli så väldigt ledsna så fort en tränare klagar på ett beslut? Jag spelar fotboll själv och under alla mina år så har man sett så jäkligt dåliga domare och det finns ingenting som gör mig så trött på fotboll som domare som gnäller när det får lite synpunkter på sitt dömande.

Tyvärr så är det vanligaste fallet att man träffar på tjejer som dömer matcher (händer inte längre att tjejer dömer mina matcher men ofta när man var yngre) som varken besitter kunskapen eller nerverna som krävs för att döma en intensiv match. Mitt lag har alltid spelat i de högre serierna och när man var ungefär 12 år gammal så var det jäkligt jobbigt att gång på gång få okunniga domare som inte pallade för trycket utan dömde sämre än en 5-åring. Och sen efter matchen när man fick synpunkter så ville de inte döma längre och bla bla bla. Standardbortförklaringen är "det är ju bara lek, inte allvar". Det är fan det värsta man kan säga och det gör mig så arg. Folk borde fatta att fotboll, hockey och fler sporter är mer än lek för många. Och att det inte är något dåligt att 12-åringar tränar 4 ggr/vecka för att bli just bäst.

Det som gör mig så jävla trött är när tidningarna eller förbunden skäller ut föräldrar och tränare som enligt domaren "förstört hela fotbollen". Man utgår hela tiden från att domaren har jätterätt och att man absolut inte ska få ha några synpunkter.

Men det är ju inte så konstigt att domarna är så fruktansvärt dåliga när det enda som krävs för att få döma en match är en fyratimmars-kurs, sen får du dina pipa och gula och röda kort. Sedan finns det ingen som har någon som helst koll inom förbunden om vilken domare som dömer vad.
T ex så hade vi en domare när jag spelade i högsta serien för P16 som dömde sin första match. Han hade absolut ingen som helst koll och det gick så fruktansvärt dåligt för honom, och sedan när en av våra ledare försökte diskutera konstruktivt med domaren efter matchen så blev han rapporterad och åkte på avstänging och böter, eftersom domaren ljugit i sin rapport.
Och det är inte enda gången som man stött på domare som dömer sin allra första match i livet i en match i en hög serie för seriösa lag.

Ett annat fall var när en erfaren domare förstörde en match för B-juniorerna i Ishockey i höstas. En vän till mig blev avstängd en längre tid efter att domaren ljugit i sin rapport om den stökiga matchen. Matchen hade varit stökig eftersom domaren själv hade varit kaxig och hetsat spelare osv. Lyssnade förbundet på någon annan domaren när man skulle få uppgifter om matchen? Nej, man lyssnade endast på domaren. Samma domare gick sedan ut i en stor morgontidning och berättade om hur jobbigt det minsann var att döma.
Artikeln finns här http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=672&a=720597
Fylld av lögner och skitsnack.

Syftet med tråden? Fortsätt diskutera domarinsatser och er syn på domare, så man kan uppmärksamma folk någon gång om att det faktiskt finns domare som förtjänar skit.
Citera
2008-05-10, 15:55
Medlem
sleinads avatar
Vilket otroligt nyanserat inlääg (OBS! IRONI!).
Har du själv prövat att döma någon gång? Och gärna ungdomar i 16-17-årsåldern som är allra värst?

Om inte, kom tillbaka när du gjort det.
Om du har det, dela gärna med dig av dina tips och erfanheter för att hjälpa oss andra, kinkiga domare.
Senast redigerad av sleinad 2008-05-10 kl. 16:09. Anledning: stavfel
Citera
2008-05-10, 17:58
Medlem
Skärp dig, hon är ju för fan 14 år och som hon själv sa, det ska vara roligt i den åldern, inte blodigt allvar ditt jävla pucko
Citera
2008-05-10, 17:59
Medlem
Har fått kritik av ledare samt föräldrar vid en av sveriges största ungdomscuper. Detta trots att JAG har regelboken på min sida. En av föräldrarna gick även till sekretariatet och skulle klaga på mig, för att jag inte blåst av i en kampsituation med målvakt samt en utespelare. Fick medhåll av sekretariatet samt även av en betydligt mer rutinerad herre (hint, en av Sveriges mer rutinerade domare Fröjdfeldt). Sen gjorde jag en dum sak under den cupen, det var att INTE visa upp en ledare på läktaren när han skrek okvädningsord. Detta trots att det inte handlade om fult spel som han påstod utan om hårt. Sen var det något om att min domarnivå tillät för mycket, men det tar man inte med såna ord inför tolvåringar. Summa, skulle slutat med en uppvisade ledare samt kontakt med sekretariat.

EDIT: Matchen som det handlade om var en match helt utan betydelse. Då får man höra otroligt otrevliga saker från en vuxen man, inför 12 åringar. Och så undrar folk varför sverige blivit våldsamare. Hade utan större problem kunnat få ledaren avstängd från cupen samt en möjlig bestraffning av FF för det han gick ut och sa.
Senast redigerad av henrik21 2008-05-10 kl. 18:02.
Citera
2008-05-10, 20:13
Medlem
Joeboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sleinad
Vilket otroligt nyanserat inlääg (OBS! IRONI!).
Har du själv prövat att döma någon gång? Och gärna ungdomar i 16-17-årsåldern som är allra värst?

Om inte, kom tillbaka när du gjort det.
Om du har det, dela gärna med dig av dina tips och erfanheter för att hjälpa oss andra, kinkiga domare.

Självklart har jag gjort det. Annars hade jag självklart inte kommit och klagat som jag gjorde. Är jag tillbaka nu?

Citat:
Ursprungligen postat av LAL
Skärp dig, hon är ju för fan 14 år och som hon själv sa, det ska vara roligt i den åldern, inte blodigt allvar ditt jävla pucko

Precis vad jag snackade om. Om riktigt duktiga småbarn som vill vara seriösa och spela 4-5 ggr i veckan ska få upplevelsen förstörd för att något rikspucko till domare komemr och förstör deras match? Man borde ha bättre koll på sina domare istället för att bara dela ut matcher, som man gör i StFF. Ditt jävla pucko.

Menar inte att känga tjejen i artikeln, menar bara att hela grejen med att alla ska tycka synd om domare hela tiden.
Citera
2008-05-10, 20:16
Medlem
Joeboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Har fått kritik av ledare samt föräldrar vid en av sveriges största ungdomscuper. Detta trots att JAG har regelboken på min sida. En av föräldrarna gick även till sekretariatet och skulle klaga på mig, för att jag inte blåst av i en kampsituation med målvakt samt en utespelare. Fick medhåll av sekretariatet samt även av en betydligt mer rutinerad herre (hint, en av Sveriges mer rutinerade domare Fröjdfeldt). Sen gjorde jag en dum sak under den cupen, det var att INTE visa upp en ledare på läktaren när han skrek okvädningsord. Detta trots att det inte handlade om fult spel som han påstod utan om hårt. Sen var det något om att min domarnivå tillät för mycket, men det tar man inte med såna ord inför tolvåringar. Summa, skulle slutat med en uppvisade ledare samt kontakt med sekretariat.

EDIT: Matchen som det handlade om var en match helt utan betydelse. Då får man höra otroligt otrevliga saker från en vuxen man, inför 12 åringar. Och så undrar folk varför sverige blivit våldsamare. Hade utan större problem kunnat få ledaren avstängd från cupen samt en möjlig bestraffning av FF för det han gick ut och sa.

Självklart finns det även föräldrar som förtjänar en rejäl känga, men det finns absolut domare som gör det också, vilket liksom är syftet med tråden, eftersom de flestas bild av ungdomsidrotten är att domare mordhotas till höger och vänster.
Citera
2008-05-10, 20:55
Medlem
Kexars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joeboy
Precis vad jag snackade om. Om riktigt duktiga småbarn som vill vara seriösa och spela 4-5 ggr i veckan ska få upplevelsen förstörd för att något rikspucko till domare komemr och förstör deras match? Man borde ha bättre koll på sina domare istället för att bara dela ut matcher, som man gör i StFF. Ditt jävla pucko.

Men va fan, tror du att Fröjdfeldt hinner med alla p-12 matcher?
Citera
2008-05-10, 21:32
Medlem
Citat:
Självklart finns det även föräldrar som förtjänar en rejäl känga, men det finns absolut domare som gör det också, vilket liksom är syftet med tråden, eftersom de flestas bild av ungdomsidrotten är att domare mordhotas till höger och vänster.

Det är betydligt oftare spelare som gör fel än att domaren gör fel. Men hur mycket har du dömt samt vilken nivå? Och samma sak men vilken nivå har du spelat på?

Har inte upplevt mordhot, men som jag sa så är det betydligt mer förekommande att spelare gör dumma saker på planen än att en domare gör det.

Sen inom ungdomsfotbollen så finns ju domarna i regel engagerade inom hemmaklubben som spelare i äldre ungdomslag. Att domare som fröjdfeldt inte dömer P12-matcher säger väl sig självt...
Citera
2008-05-10, 22:10
Bannlyst
Det som är mest tragiskt är att det finns lika många regelböcker som det finns spelare, tränare, föräldrar.
Och all ilska och vrede bottnar sig mest i okunskap om vad som står i regelboken. Och dessutom en ilska för att man vet att man gjort fel men inte vill acceptera det och då är det lättare att vända taggarna utåt och gå till angrepp i stället för att inse att man gjort fel.

Jag har en bekant som är domare och han får alltid kritik när han dömer ungdomsmatcher men mycket sällan när det handlar om seniorer. Och främst kommer kritiken från föräldrar och ledare när det gäller ungdomsmatcherna, vilka inbillar sig att de har stenkoll på vilket sätt en match ska dömas. Och oavsett hur han gör, får han kritik. En gång bestämde han sig för att döma för exakt varje förseelse i regelboken, då fick han gnäll för att han "blåste sönder matchen" och inte hade någon känsla för spelet. När han sedan släppte lite mer i nästa match fick han höra att han "inte blåste för någonting".

Men det handlar väl om mognad. De äldre seniorspelarna vet väl att domarna inte är mer än människor och "felaktiga" domslut alltid brukar jämna ut sig. Det är nog mer känsligt på ungdomsnivå, i synnerhet i större klubbar där det ofta är en gallring av spelare, där de sämsta kickas ut ur klubben och då är inte minst föräldrarna desperata att just deras snorunge ska vara kvar i klubben och gör då allt för att det ska bli så.
Citera
2008-05-10, 23:01
Medlem
Brullas avatar
Det säger ju sig självt att det är en bedömningssak att vara domare. De gör sina bedömningar och sen får man acceptera och hålla käften.

Det man kan klaga på, som jag råkade ut för är när domaren inte kan reglerna.

En spelare i mitt lag kom springande med bollen, på väg in i straffområdet. Han fälls precis vid straffområdesgränsen, och de flesta ansåg att det var inne i straffområdet. Domaren blåser frispark.
Jag säger till honom: - Det var innanför!
Domaren svarar: - Nej, det var på linjen.
Det roliga är att linjen tillhör straffområdet och om det var på linjen skall det vara straff.

En match frågade jag domaren hur mycket tid det var kvar av matchen.
Han flinade och svarade: - Halv fyra.
Citera
2009-03-28, 05:43
Medlem
MrNiceGuy_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brulla
Det säger ju sig självt att det är en bedömningssak att vara domare. De gör sina bedömningar och sen får man acceptera och hålla käften.

Det man kan klaga på, som jag råkade ut för är när domaren inte kan reglerna.

En spelare i mitt lag kom springande med bollen, på väg in i straffområdet. Han fälls precis vid straffområdesgränsen, och de flesta ansåg att det var inne i straffområdet. Domaren blåser frispark.
Jag säger till honom: - Det var innanför!
Domaren svarar: - Nej, det var på linjen.
Det roliga är att linjen tillhör straffområdet och om det var på linjen skall det vara straff.
Om den var på linjen så ska frisparken läggas på linjen. Straff blir det om regelbrottet inträffar INNANFÖR straffområdet, alltså inte på linjen utan INNANFÖR. Det är ingen straff förrens han är innanför. Säger du att det är mål om bollen varit på linjen där oxå? För Mållinjen tillhör ju målet, och om den är på linjen då måste det vara mål??

Så det var tur att domaren kunde reglerna och inte ni.

Citat:
Standardbortförklaringen är "det är ju bara lek, inte allvar".

Hhaahah Absolut ingen standardbortförklaring. Det är bara feta gubbar som dömer och inte orkar springa som föreningsdomare som eventuellt säger så.

Citat:
Sen är nog alla rätt så överens om att det absolut inte var utvisning.

Vilka är "ALLA". Kolla regelboken så ska du se att den inte håller med "ALLA" om att han inte skulle bli utvisad. Det var helt korrekt utvisning. Våldsamt, okontrollerat med hög fart = GROV UTVISNING

Håller med dig, det finns vissa som inte ska vara domare. Vissa har varken nerver eller det mod som krävs. Tyvärr är det så att det är många som inte ska vara ledare eller spelare heller. Att som domare behöva kontrollera 22 spelare på plan är ibland inte det enklaste. Än mindre se allt som händer. Jag förstår att frustrationen kan bli stor då en domare i lägre division gör bort sig mycket. Men så är det, dåliga divisioner kan inte förvänta sig bra domare. Värdelösa spelare som inte kan sätta en pass, eller göra mål, än mindre springa eller tacklas korrekt får inte så mycket skit som en domare får för ett felaktigt beslut.
Vad förväntar du dig för en kurs egentligen för en P12 domare? Två veckors kurs på Ibiza med Fröjdfält som föreläsare? Föreningen betalar.
Jag förstår inte heller att vissa inte fattar att skrika inte hjälper efter ett domarbeslut. Tror ni det gör saken bättre? Jag som domare kommer i alla fall inte börja döma mer till någon som står o skriker på mig. Men visst, vissa låter sig påverkas och så är det.

Det är väl därför jag dömer de högre seriesystemen.
Ett bra förslag vore att skicka alla på regelkunskapsprov innan säsongen. Ledare som spelare, de som inte klarar proven får inte spela?

Här har ni domarnas Hemfrågor från 2009.
http://www.svenskfotboll.se/files/%7B59587B3A-E0DB-4013-B6DB-ADC15B60F3DA%7D.pdf

På det riktiga provet så får man 13frågor och 11 av dessa ska vara korrekta. Med allt ska stämma för att det ska vara rätt. Alltså:

* Ange om det är direkt eller indirekt frispark
* Ange eventuell bestraffning
* Ange hur spelet sätts igång och från vilken plats

ska vara rätt annars får man inte någon poäng. Finns inga halva poäng som utdelas. Gör frågorna så kan ni se hur det gick sedan...

Och här är de med facit.
http://www.svenskfotboll.se/files/%7B505B07FF-2F5A-4D24-B33A-E0C20F716BF7%7D.pdf

Hur gick det?
Senast redigerad av MrNiceGuy_ 2009-03-28 kl. 05:51.
Citera
2009-03-28, 11:06
Medlem
Hulda på Höjdas avatar
Attans vad trött jag blir på som bara ska kasta skit på domare!
Visst,det finns domare som förtjänar skit och går det för långt så klaga hos förbundet i stället. Det är ju trots allt förbundet som har godkänt domaren från början.

Det är inte bara domarens skyldighet att kunna reglerna utan även utövaren och framför allt tränaren/lagledaren.Under mina år som domare (inte inom fotboll) har jag sett fler skräckexempel på tränare/lagledare än domare som inte borde få vara på tävling.
När jag beslutade mig för att bli domare så var jag väl medveten om att få ta skit.Lika medveten om att bli ifrågasatt och utskälld.
Men för min del så blir jag bara mer taggad att hålla mig uppdaterad på regler mm. Jag vet vad jag pratar om på tävlingar och jag är jävligt stolt över att vara domare!
Därmed har jag inte sagt att jag har sympatier för de domare som går ut i media och gråter.

Det jag brukar fråga när det gnälls över domarbeslut är :varför går inte DU och blir domare? Då kan ju DU ta besluten!
Svaret blir ofta: "Nej,det skulle jag aldrig göra.Dom får ta så mycket skit."

Bingo! Dom vill gärna kritisera men inte bli kritiserade själva.Det är uppenbart att det är lättare att kasta skit än att ta emot skiten.

Jag är som sagt domare själv och har gått ett antal kurser under flera år för att ta mig dit jag är idag. Och vet du vad? Jag är tjej...........
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in