2008-05-10, 02:53
Medlem
Läs-/frågekontos avatar
OK, fick skitbra tips på förra frågan, tack!

Därför dags för nästa.

Om man vill att datorn skall starta på exakt samma datum (ett gammalt) varje gång den startas upp, alltså samma datum, borde väl detta kunna skrivas in i te.x autoexec.bat men vad skriver man i så fall?

Häpp
Citera
2008-05-10, 09:19
Medlem
Blindtarms avatar
Lånar denna tråden.

Har problem med att min dator stannar på det datumet jag ställer in, går detta att fixa? Har provat att återställa bios, tagit ut batteri... någon som har ett bra tips?
fungerar inte med formatering av hd.

edit. självklart fungerar inte klockan som den ska heller,
Senast redigerad av Blindtarm 2008-05-10 kl. 09:22.
Citera
2008-05-10, 09:24
Medlem
ugge_das_boots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindtarm
Lånar denna tråden.

Har problem med att min dator stannar på det datumet jag ställer in, går detta att fixa? Har provat att återställa bios, tagit ut batteri... någon som har ett bra tips?
fungerar inte med formatering av hd.

edit. självklart fungerar inte klockan som den ska heller,

groundhound day

är det andra saker som också upprepar sig, känner du att du träffar på samma människor varje dag
Citera
2008-05-10, 09:27
Medlem
Blindtarms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugge_das_boot
groundhound day

är det andra saker som också upprepar sig, känner du att du träffar på samma människor varje dag

Sluta skrämma mig så, nu vara jag tvungen att kolla mobilklockan och alla andra klockor i hemmet samt mitt schema på jobbet

Inget som stör mig avsevärt men hade varit skoj att ha en fungerande klocka/datum
Citera
2008-05-10, 09:28
Medlem
I gamla dos gick det att skriva in ett kommando i autoexec.bat, men i dagens windows används väl inte ens den filen? Den finns ju på datorn, men tror inte att den laddas vid boot.

Borde gå att göra ett script dock, som du sedan lägger i autostart.
Citera
2008-05-10, 09:39
Medlem
dubbeltrubbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugge_das_boot
groundhound day

ground-HOG din analfabet
Citera
2008-05-10, 10:08
Medlem
Läs-/frågekontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumpster
I gamla dos gick det att skriva in ett kommando i autoexec.bat, men i dagens windows används väl inte ens den filen? Den finns ju på datorn, men tror inte att den laddas vid boot.

Borde gå att göra ett script dock, som du sedan lägger i autostart.

Visst, en bat-fil borde ju kunna skrivas. "Date" finns ju i commandoprompten, men vad fan skriver man i scirptet?

Häpp
Citera
2008-05-10, 10:23
Medlem
Ja, eller så skapar du en bat-fil och lägger en genväg till den i autostart. Då kan du välja att programmet ska köras minimerat, så slipper du se ett kommandotolken-fönster varje gång du startar datorn.

Går säkert att skriva ett vbs-script också, men är inte så hemma på sånt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in