2008-05-09, 23:41
Medlem
Har sedan nästan tre veckor varit sjuk.Därför ätit Alvedon 24/7, ca tolv dagar, mot värk och feber.

Men vilket av Alvedon eller Treo är skonsammast för levern?
Citera
2008-05-10, 03:34
Medlem
Nakenchocks avatar
Treo är snällast mot levern. Överdoserar man alvedon (paracetamol) riskerar man att skada levern.
Citera
2008-05-10, 03:56
Medlem
Nemesis1s avatar
De allra flesta brukar få mycket bättre effekt på ibuprofen än på paracetamol... Att paracetamol säljer så bra måste bero på effektiv marknadsföring... Sen finns ju aspirin också, det är så vitt jag vet inte heller elakt mot levern men kan däremot vara dåligt för magens slemhinnor om man tar det ofta...
Citera
2008-05-10, 04:03
Medlem
Nakenchocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
De allra flesta brukar få mycket bättre effekt på ibuprofen än på paracetamol... Att paracetamol säljer så bra måste bero på effektiv marknadsföring... Sen finns ju aspirin också, det är så vitt jag vet inte heller elakt mot levern men kan däremot vara dåligt för magens slemhinnor om man tar det ofta...

Ibuprofen är ingen höjdare att ta om man har magkatarr. Irriterar magen men inte lika mycket som aspirin/magnecyl (acetylsalicylsyra). Har man problem med magkatarr eller mycket magsyra så funkar alvedon bäst.
Citera
2008-05-10, 06:27
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakenchock
Ibuprofen är ingen höjdare att ta om man har magkatarr. Irriterar magen men inte lika mycket som aspirin/magnecyl (acetylsalicylsyra). Har man problem med magkatarr eller mycket magsyra så funkar alvedon bäst.
Ja, ibuprofen är väl inte så bra att äta varje dag men det funkar väldigt bra mot nackspärr, huvudvärk och liknande som jag lite då och då får... Men jag skulle annars säga att paracetamolens slogan "effektivt mot smärta, skonsamt för magen" är en sanning med modifikation... Skonsamt för magen, ja?? Effektivt mot smärta, nej, inte ens jämfört med de andra receptfria tabletterna...
Citera
2008-05-10, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakenchock
Treo är snällast mot levern. Överdoserar man alvedon (paracetamol) riskerar man att skada levern.
Då blir det alltså Treo som gäller fortsättningsvis.

Tack!
Citera
2008-05-10, 11:38
Medlem
Nakenchocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Ja, ibuprofen är väl inte så bra att äta varje dag men det funkar väldigt bra mot nackspärr, huvudvärk och liknande som jag lite då och då får... Men jag skulle annars säga att paracetamolens slogan "effektivt mot smärta, skonsamt för magen" är en sanning med modifikation... Skonsamt för magen, ja?? Effektivt mot smärta, nej, inte ens jämfört med de andra receptfria tabletterna...

Nej, alvedon är sämst. På den punkten är jag helt överens med dig. Tråkigt bara att de andra värktabletterna ställer till oreda för oss som har känsliga magslemhinnor
Citera
2008-05-27, 13:44
Medlem
om man är skitsjuk skulle jag rekommendera att gå till en läkare och få utskrivet penicillin. det kanske är skadligt mot levern, men det värkar också länge och efter ett par dar med det är man imprincip frisk!
(vilket man inte blir av receptfria mediciner, om man är jette sjuk..)
Citera
2008-05-27, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lurrosurr
om man är skitsjuk skulle jag rekommendera att gå till en läkare och få utskrivet penicillin. det kanske är skadligt mot levern, men det värkar också länge och efter ett par dar med det är man imprincip frisk!
(vilket man inte blir av receptfria mediciner, om man är jette sjuk..)
Men, eh... Penicillin hjälper bara mot (vissa) bakterier. Det finns sjukdomar som inte beror på infektion!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in