2008-05-09, 21:15
Medlem
Hej
Frsta gngen jag r i den hr delen av forumet, jag r helt okunnig inom allt som berr mnet datorer och har drfr undvikit denna forumdel eftersom jag knappt frstr ngonting av vad som diskuteras hr.
Okej dr ligger allts min kunskapsniv.

Nu till mitt problem.
Genom en skning med Norton AntiVirus fick jag nyligen reda p att min dator blivit smittad av en trojan.
Lnk till trojanen: http://securityresponse.symantec.com...048-99&tabid=1

Norton skriver i sitt meddelande att skerhetsrisken r mycket hg och kan pverka mnga delar av datorn.
Antivirusprogrammet kunde inte ta bort trojanen och den syns ej heller p nya genomskningar av datorn jag nyligen gjort.
Jag gr in i skerhetshistorik p Nortons antivirusprogram och hittar d trojanmeddelandet.
Rekommenderad tgrd r en snabbskning, men som sagt helt meningslst.
Jag gr in p ngot som heter Riskdetaljer, dr str det att berrt omrde r 1fil och s visas en fil som heter:
[dvnny.dass] inuti [:/users/"mittnamn"/appdata/local/temp/low/jar_cache55658.tmp]

Kan jag gra ngot t det hr sjlv eller mste jag begra hjlp frn Norton fr att f bort trojanen?
Hur pverkas min skerhet i nulget? r anvndarnamn och lsenord i farozonen?
Ska jag anvnda datorn s lite som mjligt tills problemet r tgrdat?
Tack p frhand och snabba svar uppskattas.

Edit: nu str det helt pltsligt p Norton Antivirus att min dator r sker igen. varfr vet jag inte men trojanen kommer inte lngre upp p genomskningar.
Senast redigerad av lat jvel 2008-05-09 kl. 21:22.
Citera
2008-05-09, 21:21
Medlem
ETHELs avatar
Rensa din "Temp" mapp i felskert lge tycker jag. Sen stannar du i det felskra lget och kr ngra sweeps med Norton och Ad-Aware.

Tycker trd borde flyttas till MS Windows

Edit:

Kan jag gra ngot t det hr sjlv eller mste jag begra hjlp frn Norton fr att f bort trojanen? - Svar ovanfr

Hur pverkas min skerhet i nulget? r anvndarnamn och lsenord i farozonen? - Tror inte det. (
Trojan.ByteVerify is a Trojan Horse that exploits the vulnerability described in Microsoft Security Bulletin MS03-011 and could provide a hacker the ability to run arbitrary code on an infected system.)

Ska jag anvnda datorn s lite som mjligt tills problemet r tgrdat? - Brja med proceduren ovan.
Senast redigerad av ETHEL 2008-05-09 kl. 21:24.
Citera
2008-05-09, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ETHEL
Rensa din "Temp" mapp i felskert lge tycker jag. Sen stannar du i det felskra lget och kr ngra sweeps med Norton och Ad-Aware.

Tycker trd borde flyttas till MS Windows

Ok var hittar jag temp-mappen? Vad r felskert lge?
Citera
2008-05-09, 21:25
Medlem
ETHELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lat jävel
Ok var hittar jag temp-mappen? Vad r felskert lge?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fels%C3%A4kert_l%C3%A4ge
Citera
2008-05-09, 21:27
Medlem
Tror jag hittade temp-mappen, men frgan om felskert lge kvarstr.
S det r helt lugnt att rensa bort allt i temp-mappen?
Ber om urskt fr fel trdstart i fel fora, men skte p trojan och sg att de flesta trdstarter om trojaner lg hr.
Citera
2008-05-09, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ETHEL
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fels%C3%A4kert_l%C3%A4ge

Ok tackar och bockar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto