• 1
  • 2
2008-05-09, 20:42
Medlem
Jag är ny med Mac och har en fråga som känns idiotisk men jag hittar inte svaret på den nånstans, så jag ställer den ändå:

Vad är det för skillnad på röda och gula minimeringsknapparna?

Den enda skillnaden jag märker är att programmet minimeras till höger i docken när man använder den gula, vilket känns ganska meningslöst eftersom man lätt kommer åt det ändå med några knapptryck. I vissa fall, t.ex. fönster i firefox, gör det skillnad, men det känns som att det borde vara mer.

Alltså: Vad har den röda och gula knappen för praktisk skillnad mer än ikonen till höger i docken?
Citera
2008-05-09, 20:52
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hilpert
Jag är ny med Mac och har en fråga som känns idiotisk men jag hittar inte svaret på den nånstans, så jag ställer den ändå:

Vad är det för skillnad på röda och gula minimeringsknapparna?

Den enda skillnaden jag märker är att programmet minimeras till höger i docken när man använder den gula, vilket känns ganska meningslöst eftersom man lätt kommer åt det ändå med några knapptryck. I vissa fall, t.ex. fönster i firefox, gör det skillnad, men det känns som att det borde vara mer.

Alltså: Vad har den röda och gula knappen för praktisk skillnad mer än ikonen till höger i docken?

Den röda är inte en minimeringsknapp, det är en stänga-fönstret-knapp. På Mac till skillnad från PC så lever en applikation trots att den inte har några öppna fönster. Den gula knappen är en minimeringsknapp.

För att verkligen stänga av ett program på Mac så måste du explicit avsluta det, det räcker inte med att stänga dess fönster.

Vad det gör för skillnad? Liten men du frigör säkert resurser genom att stänga fönstret.
Citera
2008-05-09, 21:17
Bannlyst
trycker man på den gula i tex firefox så minimeras ju programet och du ligger kvar på den sidan du var inne på..

Kör du röda knappen så öppnas ju startsidan tex...

GÖr du det i photoshop så stängs ju filen ner på röda och ligger kvar fast minimerad med den gula...
Citera
2008-05-09, 23:54
Medlem
AdamJ5s avatar
Jag har fortfarande inte riktigt förstått meningen med den gröna knappen.
Citera
2008-05-10, 00:08
Medlem
-th-s avatar
röd = stäng
gul = minimera
grön = växla fönstrets storlek från att ta hela skärmen till att ta en del av skärmen

Motsvarande i windows är:
röd m. kryss (höger) = stäng
blå understrykning (vänster) = minimera
blå med fönster ikon (mitten) = växla fönstrets storlek (som grön knapp på mac)
Citera
2008-05-10, 12:59
Medlem
FreshCheeses avatar
Vad är då poängen med den röda knappen? Om jag ändå avslutar det jag håller på med i applikationen genom att klicka på denna, varför skulle jag villja att programmet fortfarande ligger kvar i bakgrunden? Det kan ju inte vara för att det ska gå snabbare att starta nästa gång jag behöver det. Det är ju inget problem med dagens kraftfulla datorer. Däremot leder det ju till att jag inte utnyttjar arbetsminnet särskilt effektivt. Alltså borde jag avsluta programmet genom menyn - alternativt klicka på den röda knappen och sedan högerklicka i dockan på prorgammet och där avsluta det - men det känns nu onödigt komplicerat jämfört med att kunna avsluta programmet helt med en knapptryckning.
Citera
2008-05-10, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreshCheese
Vad är då poängen med den röda knappen?
Stänga ett dokument du har öppet, samtidigt som du behåller andra dokument öppna.
Citera
2008-05-10, 14:15
Medlem
Sweetiepies avatar
Citat:
Vad är då poängen med den röda knappen? Om jag ändå avslutar det jag håller på med i applikationen genom att klicka på denna, varför skulle jag villja att programmet fortfarande ligger kvar i bakgrunden? Det kan ju inte vara för att det ska gå snabbare att starta nästa gång jag behöver det. Det är ju inget problem med dagens kraftfulla datorer. Däremot leder det ju till att jag inte utnyttjar arbetsminnet särskilt effektivt. Alltså borde jag avsluta programmet genom menyn - alternativt klicka på den röda knappen och sedan högerklicka i dockan på prorgammet och där avsluta det - men det känns nu onödigt komplicerat jämfört med att kunna avsluta programmet helt med en knapptryckning.
Tryck på den röda knappen i Mail exempelvis... programmet blir helt dolt men ligger fortfarande igång och kollar efter nya mail hela tiden vad du ställt in på.
Det tycker jag är skitbra.

För att kunna göra detta i Windows måste man ju ha mailprogrammet liggandes i startmeny-raden!

Jag använder för övrigt ALDRIG "minimera"... man stänger med den röda (ctrl+w)... .. tex iTunes, Adium eller Firefox... så de lägger sig i bakgrunden.
Ett klick på ikonen i dockan och programmet visar sig direkt igen utan behöva "starta upp" på nytt.
Förstår faktiskt inte varför det ens finns en seg minimera-funktion... som iallafall jag inte ser någon användning av när man kan med röda krysset dölja fönster på 1 milisekund.
Citera
2008-05-10, 14:36
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
...att kunna avsluta programmet helt med en knapptryckning.

äpple + Q
Citera
2008-05-10, 16:39
Medlem
Generellt så föredrar jag cmd+h framför båda av dem.

Hide är praktiskt då appen inte tar någon plats alls utöver en plats i dockan och är fortfarande igång i bakgrunden.

Minimera är användbart om ett program har många fönster öppna dock och jag bara vill minimera ett av dem då hide gömmer alla fönster och close stänger fönstret permanent.
Citera
2008-05-10, 20:04
Medlem
FreshCheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
äpple + Q

Den köper jag.
Citera
2008-05-10, 20:49
Medlem
Den där gröna för att växla mellan fönsterstorlek, den växlar inte mellan helskärm och mindre ruta, utan den gör lite som den vill... alltså den är inte lika smidig som minimera/maximera som i windows.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in