Ska göra en lasagne nu i helgen och har ett recept jag kör med som vanligt. Ingen bolognese med andra ord.
Receptet består av en duxellmassa, liknande till Oxfilé Wellington, med finhackad bacon och champinjoner i tomatpuré som jag steker till en rund smak. På med salt och peppar och slå i en gryta med olivolja och låt puttra med rödvin och passerade tomater. Till det har jag stekt nötfärs. Tillsätter ketchup, kalv-/oxfond, soya, sweet-chilisås och lite färska romanticatomater. I med paprikapulver, svartpeppar, rosmarin, timjan, oregano, chilipulver. Låter detta puttra i 1-2 timmar. Det blir kanongott!
Nu vill jag bjuda på någonting annat, eller. Jag är sugen på att äta någonting annat. En riktig ragu bolognese, tänkte jag. Såg en recept på youtube med Mario (
http://www.youtube.com/watch?v=HqBqiGM1O54) och tänkte göra en liknande. Jag är rädd för att det inte kommer vara lika awesome som min köttfärssås och tänkte rådfråga er i och med att den är så simpel. Är den awesome som den är, eller har ni tips på hur jag bör spetsa den? Är det viktigt med vitt vin, eller blir det inte lite mustigare med rött vin?
Tips, thnx!