2008-05-12, 10:52
Medlem
Laktostolerants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skumrask
Jag är inte alls nöjd med den bolognese jag gjorde i helgen, delvis på grund av tidsnöd och att jag inte kunde koka den mer än i två timmar. Kardinalfelet var nog faktiskt att jag hade i för mycket tomat, i och för sig hela tomater på burk av ganska god kvalitet men det gav inte den där aromatiska smaken jag var ute efter, så fyllig men ändå mild.

Bryr mig inte om proportionerna, det får man smaka sig fram till men det jag använde var i princip:

Olivolja
Blandfärs
Kynglinglever, lätt mald
Parmaskinka, små tärningar
Morot, ekologisk, tärnad
Rotselleri, riven
Kummin
Lite riven muskot
Färsk basilika
Havssalt
Svartpeppar, nymalen
Timjan, oregano
persilja på slutet.
Smör på slutet och lite honung.
Torrt vitt vin.

Blandfärs?? Nej, nej. Kalvfärs ska det vara. I alla fall i Bologna.
Citera
2008-05-12, 10:56
Medlem
skumrasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Va fan!
Klabböle i götet, finns det?

Jaså, det där. Jag har del i ett gammalt hemman däruppe, men jag är aldrig där.
Får väl ändra.

Citat:
Ursprungligen postat av Laktostolerant
Blandfärs?? Nej, nej. Kalvfärs ska det vara. I alla fall i Bologna.

Inte enligt den här bolognesiska matronan:

http://www.aftonbladet.se/matvin/article431747.ab
Senast redigerad av skumrask 2008-05-12 kl. 11:00.
Citera
2008-05-12, 11:15
Medlem
Riddarens avatar
Jag har för mig att klassisk Ragu Bolognese är jävligt basic. Den versionen jag brukar göra är en variant på den Italienska mästerkocken Golonkas storslagna Bolognese-recept. Nejlika gör sjukt mycket!
Senast redigerad av Riddaren 2008-05-12 kl. 11:30.
Citera
2008-05-12, 11:16
Medlem
Mjölkbudets avatar
Saxat från http://en.wikipedia.org/wiki/Bolognese_sauce:

Citat:
The recipe, issued in 1982 by the Bolognese delegation of Accademia Italiana della Cucina, confines the ingredients to beef, pancetta, onions, carrots, celery, tomato paste, meat broth, white wine, and (optionally) milk or cream. However, different recipes, far from the Bolognese tradition, make use of chopped pork, chicken or goose liver along with the beef or veal for variety, or use butter with olive oil. Prosciutto, mortadella, or porcini fresh mushrooms may be added to the soffritto to enrich the sauce.
Citera
2008-05-12, 11:34
Medlem
skumrasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Jag har för mig att klassisk Ragu Bolognese är jävligt basic. Den versionen jag brukar göra är en variant på den Italienska mästerkocken Golonkas storslagna Bolognese-recept. Nejlika gör sjukt mycket!

Har du det någonstans? Hittar inte på nätet i alla fall.
Citera
2008-05-12, 11:41
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Har du det någonstans? Hittar inte på nätet i alla fall.

Han är en användare här på forumet. Trist som fan att han inte hänger här längre!

http://www.flashback.org/showpost.p...2&postcount=27
Citera
2008-05-12, 12:34
Medlem
skumrasks avatar
Citat:
Han är en användare här på forumet. Trist som fan att han inte hänger här längre!

http://www.flashback.org/showpost.p...2&postcount=27

Tack, det bekräftar lite min misstanke om varför jag inte var helt nöjd med min senaste sås. För lite vitt vin, och jag skulle nog skippat burktomaterna helt till förmån för tomatpuré. Nejlika låter som en nyans jag saknade. Tar mig friheten att citera Golonkas post:

Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Såhär gör man en köttfärssås till 4 pers:

500 g nötfärs, ett par skivor finstrimlad panchetta (italienskt bacon) och lite finhackad kycklinglever fräses i smör. Salta och peppra med grovmalen svartpeppar. Tillsätt finhackad lök, hackad morot och hackad selleri. Fräs på! Häll i en halv pava VITT vin, tillsätt en kycklingbuljong-tärning och lite vatten, lagerblad och några kryddnejlikor. Puttra på tills vätskan kokt in till 50%.
Montera ner ett par rejäla matskedar tomatpuré och smaka upp med lite riven muskotnöt. Avsluta med att montera ner ett par matskedat smör. Serveras med nyriven parmesanost och finhackad persilja och en flaska gott rött. Gör såhär så blir ni garanterat nöjda!

Lite ögonbrynshöjande att vare sig timjan, basilika eller rosmarin ingår i hans recept!
Citera
2008-05-12, 14:52
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Lite ögonbrynshöjande att vare sig timjan, basilika eller rosmarin ingår i hans recept!

Visst kan man köra lite rosmarin om man vill det men timjan och basilika känns lite overkill. Avslutningen med hackad bladpersilja räcker gott och väl. Själv har jag i några skvättar basamico och worcestersås också. En aning mer vin och pancetta skadar inte heller.
Citera
2008-05-12, 14:59
Medlem
skumrasks avatar
Citat:
Visst kan man köra lite rosmarin om man vill det men timjan och basilika känns lite overkill. Avslutningen med hackad bladpersilja räcker gott och väl. Själv har jag i några skvättar basamico och worcestersås också. En aning mer vin och pancetta skadar inte heller.

Så är det nog. Ibland sitter det i ryggmärgen på något sätt; Färsk timjan och basilika = gott. Less is more.
Citera
2008-05-12, 15:28
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:

Vad tillför rosmarinen till rätten?
Citera
2008-05-12, 16:03
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Vad tillför rosmarinen till rätten?

Rosmarinsmak? Nej, Bolognesen kan ju uppfattas som rätt “murrig”. Kan tänka mig att lite färsk rosmarin skulle kunna bidra med lite fräschör till rätten. Inget jag skulle ha i dock.
Citera
2011-06-02, 18:06
Medlem
Ska göra en lasagne nu i helgen och har ett recept jag kör med som vanligt. Ingen bolognese med andra ord.

Receptet består av en duxellmassa, liknande till Oxfilé Wellington, med finhackad bacon och champinjoner i tomatpuré som jag steker till en rund smak. På med salt och peppar och slå i en gryta med olivolja och låt puttra med rödvin och passerade tomater. Till det har jag stekt nötfärs. Tillsätter ketchup, kalv-/oxfond, soya, sweet-chilisås och lite färska romanticatomater. I med paprikapulver, svartpeppar, rosmarin, timjan, oregano, chilipulver. Låter detta puttra i 1-2 timmar. Det blir kanongott!

Nu vill jag bjuda på någonting annat, eller. Jag är sugen på att äta någonting annat. En riktig ragu bolognese, tänkte jag. Såg en recept på youtube med Mario (http://www.youtube.com/watch?v=HqBqiGM1O54) och tänkte göra en liknande. Jag är rädd för att det inte kommer vara lika awesome som min köttfärssås och tänkte rådfråga er i och med att den är så simpel. Är den awesome som den är, eller har ni tips på hur jag bör spetsa den? Är det viktigt med vitt vin, eller blir det inte lite mustigare med rött vin?

Tips, thnx!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in