• 1
  • 2
2008-05-09, 14:26
Medlem
Jag vet jag är säkert korkad som inte hajjar!! Men vad är det för skillnad på oss och USA? Vi pröjsar väl räkningar och sjukvård när vi går till läkarn? Alltså man får ju jämt höra att man borde ha försäkring om något händer osv annars blir det svindyrt med sjukvård.. men vafan? Hur kan det då kallas gratis om det inte är det?
Senast redigerad av Jäija 2008-05-09 kl. 14:30.
Citera
2008-05-09, 16:06
Medlem
JeflaPecks avatar
Sillnaden är att här betalar vi i runda slängar 100-250 kr per läkarbesök (innan man hamnar över högkostnadsskyddet o betalar 0), medans man i USA om inte har nån sjukförsäkring får bekosta t.ex. en levertransplantation direkt ur egen ficka. Som lär kosta miljonbelopp. En vanligt benbrott går säkert på 50-100000 kr.

Edit; De försäkringar du hört om är säker såna som ska garantera att du inte förlorar så mycket av din inkomst vid ett eventuellt olycksfall, eller att du får en hög klumpsumma för din invalidisering eller dylikt. Men det är ju inte själva vårdkostnaden som du ersätts för, den är som sagt gratis i Sverige bortsett från några små egenavgifter.
Senast redigerad av JeflaPeck 2008-05-09 kl. 16:11.
Citera
2008-05-09, 19:31
Medlem
logarrs avatar
Kan ju tilläggas att det även är svårt att ens få sjukförsäkringar i Amerika. Dom hade ju en dokumentär som behandlade just detta ämne, kommer tyvärr dock inte ihåg vad den hette.
Vi är lyckligt lottade här, även om vinterhalvåret innebär snöslask och andra eländigheter.

EDIT: Dokumentären hette "SICKO"
Citera
2008-05-09, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av logarr
Kan ju tilläggas att det även är svårt att ens få sjukförsäkringar i Amerika. Dom hade ju en dokumentär som behandlade just detta ämne, kommer tyvärr dock inte ihåg vad den hette.
Vi är lyckligt lottade här, även om vinterhalvåret innebär snöslask och andra eländigheter.

EDIT: Dokumentären hette "SICKO"

a precis Sicko skildrar ju PRECIS hur det är i verkligheten, jävla vänsterfjolla.

Sjukvården i Sverige är gratis förutom bokade läkartider, ligger du inlagd så är allt gratis.

Men läkemedel som det inte finns akut behov kostar oftast pengar, som smärtstillande och receptbelagda mediciner etc.
Senast redigerad av MkII 2008-05-09 kl. 19:47.
Citera
2008-05-09, 19:46
Medlem
Big_Bites avatar
Lånar tråden lite, hoppas det är OK.

Jag har inte heller riktigt förstått det här med fri/gratis sjukvård.
Gäller det allt?

Tex.
Jag har stora problem med rygg-acne.
Kan jag gå till VC och få remiss till hudläkare och endast behöva betala avgiften på VC som ligger på ett par hundringar(?).
Eller vad gäller egentligen?

Annat ex:
Jag har ont i benet, går till VC, får remiss till röntgen där det visar sig att jag har en spricka i benet.
Gips på det.
Allt jag betalar är undersökningskostnad även nu eller vad?

Anledningen att jag inte går till sjukan är att jag inte vet hur det funkar, vill ju inte gärna gå dit dagen innan löning och inte kunna betala för sig.
Citera
2008-05-09, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Bite
Lånar tråden lite, hoppas det är OK.

Jag har inte heller riktigt förstått det här med fri/gratis sjukvård.
Gäller det allt?

Tex.
Jag har stora problem med rygg-acne.
Kan jag gå till VC och få remiss till hudläkare och endast behöva betala avgiften på VC som ligger på ett par hundringar(?).
Eller vad gäller egentligen?

Annat ex:
Jag har ont i benet, går till VC, får remiss till röntgen där det visar sig att jag har en spricka i benet.
Gips på det.
Allt jag betalar är undersökningskostnad även nu eller vad?

Anledningen att jag inte går till sjukan är att jag inte vet hur det funkar, vill ju inte gärna gå dit dagen innan löning och inte kunna betala för sig.

Dem kommer ta betalt för läkartiden OM DEN ÄR BOKAD, är det akut är dock ALLT gratis.
Citera
2008-05-09, 19:55
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MkII
Dem kommer ta betalt för läkartiden OM DEN ÄR BOKAD, är det akut är dock ALLT gratis.

Vad kostar ett läkarbesök då?
Om sånt går att svara på.
Timkostnad?
Besökskostnad?
Vad gäller?
Citera
2008-05-09, 20:16
Medlem
mellan 150-250 kronor, tror det beror på vad du ska besöka, du kan ju alltid ringa o fråga först, men är du beredd att betala några kronor i telefon-räkningen sen då?
Citera
2008-05-09, 20:17
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
mellan 150-250 kronor, tror det beror på vad du ska besöka, du kan ju alltid ringa o fråga först, men är du beredd att betala några kronor i telefon-räkningen sen då?

Är det inte dyrare?
Jo det klarar jg, jag är inte snål på det viset
Citera
2008-05-09, 20:20
Medlem
OrDieTryings avatar
Skatt?

Sen är det även värt att nämna i sammanhanget att vi även betalar vår subventionerade sjukvård genom den rejält tilltagna skattesedeln. Om detta är bra eller dåligt är en diskussion för sig, men det är oerhört naivt att påstå att vi har "gratis" sjukvård i Sverige. Du betalar avgiften i förväg och efterskott varje månad helt enkelt. Inklusive att du bekostar andra personers sjukvård.
Citera
2008-05-09, 20:22
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrDieTrying
Sen är det även värt att nämna i sammanhanget att vi även betalar vår subventionerade sjukvård genom den rejält tilltagna skattesedeln. Om detta är bra eller dåligt är en diskussion för sig, men det är oerhört naivt att påstå att vi har "gratis" sjukvård i Sverige. Du betalar avgiften i förväg och efterskott varje månad helt enkelt. Inklusive att du bekostar andra personers sjukvård.

Jovars, det har väl de flesta koll på.
Men slipper jag betala dyra pengar för att ens bli insläppt på akuten efter att ha blivit påkörd av ett fyllo så betalar jag gärna det även om det är sällan man "använder" den sjukvård man betalar för.
Citera
2008-05-09, 22:08
Medlem
fbes avatar
Citat:
Det där är ju lögn. Akuten är dyrare än vårdcentralen.

http://www.vardguiden.se/Article.asp?c=3020
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in