2008-05-09, 14:16
Medlem
Har lirat elgitarr i ca 5 år och då har jag endast lirat. Kan ingenting om ljud eller något sånt. Har lirat på en gammal fender med en skitkass förstärkare som kostar ca 1000 kr.

Har nu köpt en ny epiphone standard med bytta stämskruvar och nya seymour duncan mickar(gjorde det i affären). Nu återstår bara köpet av en ny förstärkare. Har funderat på en multieffekt också. Budget ligger väl på 4000 på förstärkaren. Skulle kunna tänka mig att köpa begagnat.

Vad rekommenderar ni för förstärkare. Multieffekt har jag funderat på en v-amp 2. Finns rätt billiga på blocket.se. Är dem hyffsade? Viktig fråga: Spelar det roll vilken förstärkare man har när man har multieffekt, bara det är en bra grundhögtalare i förstärkaren(kan som sagt ingenting)?

Har vanliga högtalare hemma. Sådana man kopplar in med någon koppartråd i ett slutsteg(?). Kan man koppla in dem till multieffekten och sen spela genom högtalarna?

Nu har jag nog fått med alla frågor. Om ni kan svara på alla så skulle det hjälpa oerhört. Ni kanske inte kan svara på alla men svara på dem ni kan är ni snälla. Mvh
Senast redigerad av Dossan16 2008-05-09 kl. 14:19.
Citera
2008-05-09, 14:29
Medlem
antpns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dossan16
Vad rekommenderar ni för förstärkare. Multieffekt har jag funderat på en v-amp 2. Finns rätt billiga på blocket.se. Är dem hyffsade? Viktig fråga: Spelar det roll vilken förstärkare man har när man har multieffekt, bara det är en bra grundhögtalare i förstärkaren(kan som sagt ingenting)?

Så länge det inte är någon skitförstärkare kan du få till nästan vilket ljud som helst, beroende på effektpedal. Det viktiga är att den kan ge ett bra ljud, sen spelar karaktären mindre roll.

Citat:
Har vanliga högtalare hemma. Sådana man kopplar in med någon koppartråd i ett slutsteg(?). Kan man koppla in dem till multieffekten och sen spela genom högtalarna?

Det borde gå, jag har kunnat koppla in min multieffekt i datorhögtalarna via datorns line-in port åtminstone. Bara det finns någon port att köra en kabel i ska det inte vara något problem, men du kan behöva en adapter.
Citera
2008-05-09, 18:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dossan16
Har lirat på en gammal fender med en skitkass förstärkare som kostar ca 1000 kr.

Har nu köpt en ny epiphone standard

Definiera "gammal Fender"?
Citera
2008-05-09, 19:00
Medlem
Haha Fender-kopia menar jag. Sry
Citera
2008-05-20, 04:34
Medlem
SpiderVeins avatar
4000 får man inte så fruktansvärt många saker att välja på, men en Peavey Valveking är helt okej om man inte har spelat seriöst så jättelänge.
Själv spelar jag på en Peavey 5150 II genom en Cratelåda, vilket rekommenderas varmt. Men 5150 är ju liiite dyrare, tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in