• 1
  • 2
2008-05-09, 11:01
Medlem
d00rkeys avatar
Fruktansvärt irriterande litet problem.

Det är så att upplösningen på en budgetdator jag använder ibland ställs ner nästan varje gång som Windows startar upp. Det handlar om ett integrerat grafikchip (Intel 82945G Express Chipset Family) på ett Asus-moderkort..

Jag brukar vilja använda åtminstone 1024x768 och 75 Hz, men datorn (Windows eller grafikdrivrutinen?) vill bara hålla på och jävlas och ställer ner till 800x600 och 60 Hz i princip varje gång som jag startar om eller startar upp datorn.. Flimmer och elände följer!

Visserligen är det inte svårare än att ställa upp upplösning och skärmuppdateringen manuellt igen, men det ska ju inte behövas och så är det som sagt fruktansvärt irriterande!

Finns det någon vänlig själ här som kanske har någon lösning eller några tips??

/ mvh d00rkey.
Citera
2008-05-09, 11:05
Jag har aldrig hört nåt liknande , men du kan ju testa att uppdatera drivrutiner.
Citera
2008-05-09, 11:10
Medlem
d00rkeys avatar
Redan provat med drivrutinerna.. Ingen hjälp där för direkt när installationsprogrammet ville att datorn skulle startas om så ställdes upplösningen och skärmuppdateringen ner igen..
Citera
2008-05-09, 21:44
Medlem
d00rkeys avatar
Ingen annan här som känner igen problemet, eller har några tips??

(Jag har själv kollat FAQ's och Troubleshooting på Asus' och Intels webbplatser, men hittills utan att hitta något..)
Citera
2008-05-09, 22:02
Medlem
kvints avatar
Klarar din skärm av upplösningen/uppdateringsfrekvensen?
Citera
2008-05-10, 00:52
Medlem
d00rkeys avatar
Yepp! Av allt att döma i alla fall.. (Och vilken uråldrig skärm skulle inte klara 1024x768 och 75 Hz förresten?)
Citera
2008-05-10, 13:36
Bannlyst
kolla igenom inställningarna kanske? borde väl finnas nån inställning för att spara. jag kollade igenom en snabbis, men såg det inte nu iaf...

vill minnas att någon tidning/hemsida har tipsat om nått program som har med bildskärm och upplösningar att göra. du kan ju kolla pc för allas programbank eller likande
Citera
2008-05-10, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Fruktansvärt irriterande litet problem.

Det är så att upplösningen på en budgetdator jag använder ibland ställs ner nästan varje gång som Windows startar upp. Det handlar om ett integrerat grafikchip (Intel 82945G Express Chipset Family) på ett Asus-moderkort..

Jag brukar vilja använda åtminstone 1024x768 och 75 Hz, men datorn (Windows eller grafikdrivrutinen?) vill bara hålla på och jävlas och ställer ner till 800x600 och 60 Hz i princip varje gång som jag startar om eller startar upp datorn.. Flimmer och elände följer!

Visserligen är det inte svårare än att ställa upp upplösning och skärmuppdateringen manuellt igen, men det ska ju inte behövas och så är det som sagt fruktansvärt irriterande!

Finns det någon vänlig själ här som kanske har någon lösning eller några tips??

/ mvh d00rkey.

Hittar du ingen annan lösning får du väl göra ett ahk script som startar med windows och sätter rätt upplösning.

http://www.autohotkey.com/forum/viewtopic.php?t=24357
http://www.autohotkey.com/forum/viewtopic.php?t=8355
Citera
2008-05-14, 13:45
Medlem
d00rkeys avatar
en liten uppdatering:

De senaste dagarna har upplösningen och skärmuppdateringen hållt sig som de ska.. Mycket märkligt? .. Jag har inte ändrat något särskilt (vad jag vet i alla fall), men det ska bli intressant att se vad som händer framöver.

Det har varit lite till och från med mitt problem. Ibland har det hållit sig rätt ett par dagar, men så skiter det sig plötsligt och utan märkbar anledning och håller på och strular titt som tätt..

En sak som jag har märkt är att, när det strular, så är allt rätt från första början, Windows går igång, men sen är det som att när grafikdrivrutinen laddas så svartnar skärmen i en halv sekund (ungefär) och efter det så är upplösningen och skärmuppdateringen helt "fucked up" igen! Och då får jag ställa tillbaka manuellt igen..

Hoppas att det är någon här som eventuellt känner igen problemet??

Edit: Det föregående tipset (om "ahk script") verkar tämligen överkursig s a s, tycker jag..
Senast redigerad av d00rkey 2008-05-14 kl. 14:06.
Citera
2008-05-14, 13:57
Medlem
micaeles avatar
Hur 'snabbt' fungerar grafiken i övrigt? Laggar det och har sig när datorn dummar sig?
Citera
2008-05-14, 14:03
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Hur 'snabbt' fungerar grafiken i övrigt? Laggar det och har sig när datorn dummar sig?
Nej, det är bara att upplösningen ställs ner till något sorts jäkla default-läge.. I övrigt fungerar allt som "vanligt".. (Det är ju inte någon räser-grafik det handlar om utan enbart för kontorsbruk. Men inga lagg och övriga hängningar.. så'n tur är!)
Citera
2008-05-14, 15:39
Medlem
Prt Scrs avatar
verkar som det är windows som strular, jag skulle nog rekomendera att du blåser om datorn.

och installerar 2008 server som är ett mycket bättre workstation OS,
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in