• 1
  • 2
2008-05-09, 09:08
Medlem
Drapåtrissors avatar
Läste att människan för länge sedan var nära total utrotning med endast ca 2000 individer. Men i dag med facit i hand hade det inte varit det bästa om så skett? Vi har på ett par århundranden lyckats att förstöra ett ekosystem som funnits i miljontals år och kunnat göra det minst lika länge till. En utomstående betraktare skulle nog betrakta oss som det värsta skadedjuret på våran planet eller har jag fel?
Citera
2008-05-09, 10:10
Medlem
klotys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Läste att människan för länge sedan var nära total utrotning med endast ca 2000 individer. Men i dag med facit i hand hade det inte varit det bästa om så skett?

Alltså, bäst för vem? För planeten? För andra levande varelser förutom människor?

Jag tycker det var bra att vi inte dog ut.
Citera
2008-05-09, 10:28
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kloty
Alltså, bäst för vem? För planeten? För andra levande varelser förutom människor?

Jag tycker det var bra att vi inte dog ut.
Visst det var ju roligt så länge det varade. Men rent krasst om man bortser från våran egen självgoda existens så skulle andra arter och hela planeten kunnat vara ett fortsatt paradis länge än. Varför ska just människan kunna sätta gränsen för vad ett rikt liv innebär bara för att vår hjärna utvecklats mer än andra arters?
Citera
2008-05-09, 11:24
Medlem
-Unstable-s avatar
Det förutsätter att det finns andra betraktare och att dem i tur inte är likgiltiga inför våran världs existens.

Vi är våra egna domare och jag tvivlar på våra uppfattningar gällande rätt eller fel kommer att påverka vare sig högre eller yttre väsen i deras eventuella tycke om vår planet och leverne.
Senast redigerad av -Unstable- 2008-05-09 kl. 11:33.
Citera
2008-05-09, 11:30
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Läste att människan för länge sedan var nära total utrotning med endast ca 2000 individer. Men i dag med facit i hand hade det inte varit det bästa om så skett? Vi har på ett par århundranden lyckats att förstöra ett ekosystem som funnits i miljontals år och kunnat göra det minst lika länge till. En utomstående betraktare skulle nog betrakta oss som det värsta skadedjuret på våran planet eller har jag fel?

Men se det så här: du har fortfarande möjlighet att begå självmord när som helst. Som en kompromisslösning åtminstone.
Citera
2008-05-09, 11:45
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Men se det så här: du har fortfarande möjlighet att begå självmord när som helst. Som en kompromisslösning åtminstone.
Där fick du till det.Varför bara jag när vi ändå alla är på väg att begå ett kollektivt självmord? Men om vi nu är skapelsens krona varför kan vi då inte ens låta bli att utplåna oss själva i längden? Dinosaurierna försvann en gång och tyvärr verkar vi gå samma väg men till stor skada för planeten.
Citera
2008-05-09, 11:51
Medlem
-Unstable-s avatar
Citat:
Där fick du till det.Varför bara jag när vi ändå alla är på väg att begå ett kollektivt självmord? Men om vi nu är skapelsens krona varför kan vi då inte ens låta bli att utplåna oss själva i längden? Dinosaurierna försvann en gång och tyvärr verkar vi gå samma väg men till stor skada för planeten.

Domedagsprofeter är alltid underhållande, jag ska se om jag hittar länken till fyndet av någon skiffertavla där man för x antal tusen år sedan också förkunnade undergångens ankomst.
Citera
2008-05-09, 12:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Unstable-
Domedagsprofeter är alltid underhållande, jag ska se om jag hittar länken till fyndet av någon skiffertavla där man för x antal tusen år sedan också förkunnade undergångens ankomst.
Det är klart att man i alla tider funnit fascination över apokalypsen. Skillnaden är att vi idag har all vetenskaplig data att luta oss mot. Personligen räcker det med sunt förnuft för att inse vad som håller på att hända med mänskligheten.

Det finns överhuvudtaget ingenting som tyder på att vi INTE har en väldigt svår tid framför oss. Frågan är bara när det blir som värst; om 50 år eller om 200 år.

(ps. Använde jag semikolon på ett korrekt vis? De är svåra de jävlarna.)
Citera
2008-05-09, 12:21
Medlem
EliasAlucards avatar
Ja, människan är av sin egen natur väldigt destruktiv, inte bara mot sig själv men även mot andra. Detta gör mig väldigt misantropisk.

Å andra sidan är nog människan även bäst på att reparera, bygga, läka, och rädda ett och annat också, så jag antar att det jämnar ut sig.
Citera
2008-05-09, 12:32
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:

Ja, mänskligheten har uppfört sig som livsfientliga, överkonsumerande, massreproducerande, biodiversitetsödeläggande skadedjur. En viss ekologisk besinning finns i vår tid i vissa skikt, men den marknadskraftsstyrda och begärsrelaterade "utvecklingen" fortgår i det stora hela utan att dessa insikter i hur ekosystem fungerar kan tillämpas - det förblir, som så mycket mänskligt, vackra tankar, önskningar om en annan livsordning.
Citera
2008-05-09, 15:51
Medlem
Drapåtrissors avatar
Satte inte skapelsen egentligen från början ett sista datum för alla nya varelser? Visst finns inte förmågan att klyva en väteatom och skapa vår egen dödsdag bara där av en tillfällighet? Allt har i naturen ett svårbegripligt men ändå i slutändan ett slut med en mening som vi inte förstår.
Senast redigerad av Drapåtrissor 2008-05-09 kl. 15:53.
Citera
2008-05-10, 14:58
Medlem
KönsKlass avatar
Ser man till dagens människa så är vi det. Men om vi ser tillbaks till vårat ursprung så var vi inte det. Det skulle vara jäkligt intressant att få reda på vad det var som gjorde att vi började vika av så totalt från vad som anses vara "naturligt". Den tidigare människan var en del av det hela och tog endast det den behövde från naturen. Odlade bara det som var nödvändigt. Idag har vi utvecklats till någonting som inte längre passar in. Och nej... det har inte att göra med att vi förökar oss och måste ha mer av allt. Det sjuka är ju att vi inte längre bryr oss om oss själva heller.

Så, ja... vi är det värsta tänkbara skadedjuret på den här planeten. Vi förökar oss på samma sätt som vad vi anser vara skadedjur också. Utan oss hade säkert allting varit vad vi en gång i tiden kallade för "paradis".
Senast redigerad av KönsKlas 2008-05-10 kl. 15:00.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in