2008-05-09, 08:51
Bannlyst
Hej hej. Har delat upp min discspace i fyra, s har C: D: F: och H: p C: har jag totalt 14,9gb och dr har jag bara windows och smprogram som vlc, utorrent etc installerade. Inga spel och inga filmer allts. nd s fr jag "ont om ledigt diskutrymme" HELA tiden. Kan genom att komprimera gamla filer och ta bort temporra internetfiler f bort max 200mb men fem sekunder senare s r den dr jvla "ont om ledigt utrymme"-skylten uppe igen. Hade frut ngra ltar (totalt ca 50mb) p C: som jag tog bort men fem-tio sekunder kom varningsskylten igen. Allts "kkas" min discspace p C: upp p ngot sjukt stt. r vldigt trtt p det eftersom det frhindrar mig frn att streama/buffra TV p internet men framfrallt fr att det hindrar mig frn att patcha spel som r installerade p andra diskar, allts kan jag inte spela LoTRO.
Om ngon svarar s frsk att frklara s enkelt som mjligt, r inte king p datorer.
Citera
2008-05-09, 09:20
Medlem
Hazs avatar
Vxlingsfilen? Om duhar XP:
Start --> Kontrollpanelen --> Prestanda och underhll --> System --> Avancerat, klicka p Instllningar under Prestanda, vlj Avancerat, klicka p ndra under Virtuellt minne. Dr ser du var vxlingsfilen ligger (anvnds av operativsystemet fr virtuellminnsehantering, se http://sv.wikipedia.org/wiki/Virtuellt_minne exempelvis). Du kan lgga vxlingsfilen p en annan enhet om du vill, ta bara inte bort den.
Citera
2008-05-09, 14:32
Bannlyst
Tack s mycket verkar funka =)
Citera
2008-05-09, 16:24
Medlem
Lnar trden lite frckt fr ett liknande problem, dock r min "C" p 10Gb..och r ocks XP...

Har kollat lite och hittat mappen "local settings" med (bla)mapparna "Temp" och "Temporary internet files"
Local Settings mappen r p nrmare 2,5Gb,
Frgan jag har r om detta gr att rensa bort,
begriper inte annars hur i hela friden jag ska kunna f mer plats d jag inte har ngt mer n lite "ordinra" program som VLC, officepaket mm som jag grna vill behlla

r verkligen ingen van anvndare s ber p samma stt som TS om "enkelt" sprk i detta

MVH/Primigenia
Citera
2008-05-09, 18:42
Medlem
Hejsan1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Primigenia
Lnar trden lite frckt fr ett liknande problem, dock r min "C" p 10Gb..och r ocks XP...

Har kollat lite och hittat mappen "local settings" med (bla)mapparna "Temp" och "Temporary internet files"
begriper inte annars hur i hela friden jag ska kunna f mer plats d jag inte har ngt mer n lite "ordinra" program som VLC, officepaket mm som jag grna vill behlla

r verkligen ingen van anvndare s ber p samma stt som TS om "enkelt" sprk i detta

MVH/Primigenia

"Temp" tror jag r den mapp som hller temporra filer fr till exempel installationer och liknande. Du kan testa gra en kopia av denna och flytta till en annan partition (till exempel D: eller vad du nu har) som backup sedan testa ta bort den frn C: fr det ska g bra att rensa den har jag fr mig.
"Temporary internet files" r Internet Explorers folder dr den sparar saker som cookies och annat tror jag. Den gr att rensa med till exempel ett program som heter "CCleaner" som r riktigt bra (och gratis) jag anvnder det vl speciellt nr jag hjlper kompisar fixa upp deras datorer etc har ibland lyckats rensa 1gb+ med det. Sen kan du ocks anvnda Windows inbyggda Diskrenssning som jag tror tmmer (iaf delvis) "Temp" mappen och mycket annat. Du kan lsa lite hr om hur du rensar Temp mappen manuellt http://articles.techrepublic.com.com...1-5309226.html
Ett allmnt tips r att byta till Mozilla Firefox om du fortfarande kr Intenet Explorer.
Hoppas det var ltt att frst och lycka till.
Citera
2008-05-09, 18:49
Medlem
Tack fr svaret, ska testa lite nu..
Jo har tnkt g ver till firefox, men mnga sidor kan jag inte ppna med den och mste drfr trots allt starta den elndiga explorern..
/Primigenia
Citera
2008-05-10, 01:11
Medlem
Hazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Primigenia

MVH/Primigenia
I Temporary Internet Files lagrar som sagt IE en massa saker tillflligt. Hur mycket som ska lagras kan du sjlv stlla in. Om du har IE version 7 gr du s hr (och det r skert ganska likt i version 6):
Verktyg --> Internetalternativ, klicka p Instllningar under Webbhistorik. Dr kan du enkelt stlla in hur mycket diskutrymme som ska f g t till temporrfilerna. Eftersom Local settings r 2.5 GB lr det vara saker i de andra mapparna ocks. Jag tror ocks, likt fregende talare, att filerna i Temp-mappen kan du skert radera utan problem.
Citera
2008-05-10, 01:45
Medlem
Hejsan1s avatar
Till RedGinger: jag kom p en till liten jvel som ibland slukar grymma mngder diskutrymme.. vet inte om det gller bara Vista eller XP ocks och nu vet jag inte vilket OS du kr men jag skriver det nd, kanske ngon annan har anvndning fr det ocks. Personligen tog det upp 4gb (tar upp lika mycket minne som man har tror jag) fr mig, vilket r jvligt mycket!

Ls dessa, med guide fr hur man gr det i bde XP och Vista:
http://www.windowsnetworking.com/kba...bernation.html
Citera
2008-05-10, 23:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsan1
Till RedGinger: jag kom p en till liten jvel som ibland slukar grymma mngder diskutrymme.. vet inte om det gller bara Vista eller XP ocks och nu vet jag inte vilket OS du kr men jag skriver det nd, kanske ngon annan har anvndning fr det ocks. Personligen tog det upp 4gb (tar upp lika mycket minne som man har tror jag) fr mig, vilket r jvligt mycket!

Ls dessa, med guide fr hur man gr det i bde XP och Vista:
http://www.windowsnetworking.com/kba...bernation.html
det dr rr allts vilolget, det finns i bde xp och vista.
nr man tar ner datorn i vilolge s sparas RAM-minnet ner till hrddisken. fr att det skert ska finnas plats s har windows reserverat en fil som r lika stor som ramminnet. nr man stter p datorn igen s r alla program och mappar kvar s som det var nr man stngde ner.
personligen tycker jag det r en jttebra funktion, men bra att det kom upp s att dem som inte anvnder det kan f bort denna stora fil
Citera
2008-12-17, 15:17
Medlem
Weebls avatar
Jag lnar den hr trden d jag ocks fr "ont om ledigt diskutrymme" stup i kvarten.

Har bara windows xp p C: som r 12Gb stor, vxlingsfilen ligger p en annan partition.

Det som verkar skumt r att "Documents and Settings" mappen r ver 4GB men om jag rknar ihop mapparna i den s kan jag p sin hjd ha 8-900MB.

Vad gra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in