2008-05-09, 08:51
Bannlyst
Hej hej. Har delat upp min discspace i fyra, så har C: D: F: och H: på C: har jag totalt 14,9gb och där har jag bara windows och småprogram som vlc, utorrent etc installerade. Inga spel och inga filmer alltså. Ändå så får jag "ont om ledigt diskutrymme" HELA tiden. Kan genom att komprimera gamla filer och ta bort temporära internetfiler få bort max 200mb men fem sekunder senare så är den där jävla "ont om ledigt utrymme"-skylten uppe igen. Hade förut några låtar (totalt ca 50mb) på C: som jag tog bort men fem-tio sekunder kom varningsskylten igen. Alltså "käkas" min discspace på C: upp på något sjukt sätt. Är väldigt trött på det eftersom det förhindrar mig från att streama/buffra TV på internet men framförallt för att det hindrar mig från att patcha spel som är installerade på andra diskar, alltså kan jag inte spela LoTRO.
Om någon svarar så försök att förklara så enkelt som möjligt, är inte king på datorer.
Citera
2008-05-09, 09:20
Medlem
Hazs avatar
Växlingsfilen? Om duhar XP:
Start --> Kontrollpanelen --> Prestanda och underhåll --> System --> Avancerat, klicka på Inställningar under Prestanda, välj Avancerat, klicka på Ändra under Virtuellt minne. Där ser du var växlingsfilen ligger (används av operativsystemet för virtuellminnsehantering, se http://sv.wikipedia.org/wiki/Virtuellt_minne exempelvis). Du kan lägga växlingsfilen på en annan enhet om du vill, ta bara inte bort den.
Citera
2008-05-09, 14:32
Bannlyst
Tack så mycket verkar funka =)
Citera
2008-05-09, 16:24
Medlem
Lånar tråden lite fräckt för ett liknande problem, dock är min "C" på 10Gb..och är också XP...

Har kollat lite och hittat mappen "local settings" med (bla)mapparna "Temp" och "Temporary internet files"
Local Settings mappen är på närmare 2,5Gb,
Frågan jag har är om detta går att rensa bort,
begriper inte annars hur i hela friden jag ska kunna få mer plats då jag inte har ngt mer än lite "ordinära" program som VLC, officepaket mm som jag gärna vill behålla

Är verkligen ingen van användare så ber på samma sätt som TS om "enkelt" språk i detta

MVH/Primigenia
Citera
2008-05-09, 18:42
Medlem
Hejsan1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Primigenia
Lånar tråden lite fräckt för ett liknande problem, dock är min "C" på 10Gb..och är också XP...

Har kollat lite och hittat mappen "local settings" med (bla)mapparna "Temp" och "Temporary internet files"
begriper inte annars hur i hela friden jag ska kunna få mer plats då jag inte har ngt mer än lite "ordinära" program som VLC, officepaket mm som jag gärna vill behålla

Är verkligen ingen van användare så ber på samma sätt som TS om "enkelt" språk i detta

MVH/Primigenia

"Temp" tror jag är den mapp som håller temporära filer för till exempel installationer och liknande. Du kan testa göra en kopia av denna och flytta till en annan partition (till exempel D: eller vad du nu har) som backup sedan testa ta bort den från C: för det ska gå bra att rensa den har jag för mig.
"Temporary internet files" är Internet Explorers folder där den sparar saker som cookies och annat tror jag. Den går att rensa med till exempel ett program som heter "CCleaner" som är riktigt bra (och gratis) jag använder det väl speciellt när jag hjälper kompisar fixa upp deras datorer etc har ibland lyckats rensa 1gb+ med det. Sen kan du också använda Windows inbyggda Diskrenssning som jag tror tömmer (iaf delvis) "Temp" mappen och mycket annat. Du kan läsa lite här om hur du rensar Temp mappen manuellt http://articles.techrepublic.com.com...1-5309226.html
Ett allmänt tips är att byta till Mozilla Firefox om du fortfarande kör Intenet Explorer.
Hoppas det var lätt att förstå och lycka till.
Citera
2008-05-09, 18:49
Medlem
Tack för svaret, ska testa lite nu..
Jo har tänkt gå över till firefox, men många sidor kan jag inte öppna med den och måste därför trots allt starta den eländiga explorern..
/Primigenia
Citera
2008-05-10, 01:11
Medlem
Hazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Primigenia

MVH/Primigenia
I Temporary Internet Files lagrar som sagt IE en massa saker tillfälligt. Hur mycket som ska lagras kan du själv ställa in. Om du har IE version 7 gör du så här (och det är säkert ganska likt i version 6):
Verktyg --> Internetalternativ, klicka på Inställningar under Webbhistorik. Där kan du enkelt ställa in hur mycket diskutrymme som ska få gå åt till temporärfilerna. Eftersom Local settings är 2.5 GB lär det vara saker i de andra mapparna också. Jag tror också, likt föregående talare, att filerna i Temp-mappen kan du säkert radera utan problem.
Citera
2008-05-10, 01:45
Medlem
Hejsan1s avatar
Till RedGinger: jag kom på en till liten jävel som ibland slukar grymma mängder diskutrymme.. vet inte om det gäller bara Vista eller XP också och nu vet jag inte vilket OS du kör men jag skriver det ändå, kanske någon annan har användning för det också. Personligen tog det upp 4gb (tar upp lika mycket minne som man har tror jag) för mig, vilket är jävligt mycket!

Läs dessa, med guide för hur man gör det i både XP och Vista:
http://www.windowsnetworking.com/kba...bernation.html
Citera
2008-05-10, 23:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsan1
Till RedGinger: jag kom på en till liten jävel som ibland slukar grymma mängder diskutrymme.. vet inte om det gäller bara Vista eller XP också och nu vet jag inte vilket OS du kör men jag skriver det ändå, kanske någon annan har användning för det också. Personligen tog det upp 4gb (tar upp lika mycket minne som man har tror jag) för mig, vilket är jävligt mycket!

Läs dessa, med guide för hur man gör det i både XP och Vista:
http://www.windowsnetworking.com/kba...bernation.html
det där rör alltså viloläget, det finns i både xp och vista.
när man tar ner datorn i viloläge så sparas RAM-minnet ner till hårddisken. för att det säkert ska finnas plats så har windows reserverat en fil som är lika stor som ramminnet. när man sätter på datorn igen så är alla program och mappar kvar så som det var när man stängde ner.
personligen tycker jag det är en jättebra funktion, men bra att det kom upp så att dem som inte använder det kan få bort denna stora fil
Citera
2008-12-17, 15:17
Medlem
Weebls avatar
Jag lånar den här tråden då jag också får "ont om ledigt diskutrymme" stup i kvarten.

Har bara windows xp på C: som är 12Gb stor, växlingsfilen ligger på en annan partition.

Det som verkar skumt är att "Documents and Settings" mappen är över 4GB men om jag räknar ihop mapparna i den så kan jag på sin höjd ha 8-900MB.

Vad göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in