2008-05-10, 10:26
Medlem
Fan ocksås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byfåne
Hastigheten blir konstant redan efter 1.5 - 2m fritt fall. Så man skulle egentligen kunna hoppa från höghus, det är inte farten som dödar snarare är det hur man landar och vars.

Och självklart så går det inte att äta hur många makaroner som helst
Är du helt från vettet eller? Varför tror du folk dör av att ramla från balkonger? För att de landar "fel"? Du är ju knäpp.
Citera
2008-05-10, 12:05
Medlem
Antar att man helt enkelt tänker "nej fan, nu räcker det", men det betyder inte att man inte kan ändra sig, säga "okej, en till" och sen höja hoppet med 1, 2 eller 3 cm eller stoppa i sig 1, 2 eller 3 makaroner till.

När man bestämmer att det räcker går man på känsla, man "vet" inte att det räcker, utan man känner det.
Citera
2008-05-10, 20:45
Medlem
HemSaNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m!lk
När man bestämmer att det räcker går man på känsla, man "vet" inte att det räcker, utan man känner det.

En liknande situation är ju när man är ute och joggar, och man inte orkar hela sträckan, vad är det då som avgör att man stannar, just i det steget man gör. Ett steg extra hade man ju inte dött utav. Alla dessa exempel på beslut måste ju sitta i psyket. Som en inbygg känsla.

Men jag hoppas verkligen inte att folk är såpass paranoida att dom för varje makaron överväger om dom klarar en till, detta är ju grejor som hjärnan sköter själv.
Citera
2008-05-10, 21:00
Medlem
RustyChainSs avatar
Jag funderar ofta på detta, en strumpa till går ju alltid att packa ner i väskan, ett pappersark till kan man ju trycka ner i en portfölj, hur pass mkt märker man skillnaden mellan det sista papperet som går att stänga med och det första som inte går att stänga med?
Citera
2008-05-10, 21:01
Medlem
Om vi vänder på frågan, när man väl tycker att det är för högt, räcker det då att man sänks ner 1 cm för att man ska våga hoppa? Om man var en robot som kunde beräkna exakt hur mycket stryk man tål så skulle det ju vara så, men jag tror inte att omdömmet hos människor är beräknande på det sättet.

Omdömmet fungerar snarare så att man har en bias för att fortsätta ta samma beslut som man tagit tidigare. När man väl ångrar sig så ångrar man sig mycket.
Citera
2008-05-10, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m!lk
Antar att man helt enkelt tänker "nej fan, nu räcker det", men det betyder inte att man inte kan ändra sig, säga "okej, en till" och sen höja hoppet med 1, 2 eller 3 cm eller stoppa i sig 1, 2 eller 3 makaroner till.

Men om man nu höjer hoppet med 3 cm. Varför inte kunna höja 1 cm till? och varför inte en till efter det? osv.. Snart är vi ju uppe bland måsarna och härjar.

Citat:
Ursprungligen postat av RustyChainS
Jag funderar ofta på detta, en strumpa till går ju alltid att packa ner i väskan, ett pappersark till kan man ju trycka ner i en portfölj, hur pass mkt märker man skillnaden mellan det sista papperet som går att stänga med och det första som inte går att stänga med?

Det du tar upp är inte riktigt samma sak men det är ju samma princip. Det jag undrar över är varför det tar stop där det gör, psykiskt. Du är mer inne på det fysiska planet, vilket också är intressant.. T.ex Det snöar utav bara fan, ute har man ett cykelställ med ett tak. Efter mycket snö rasar taket men om man tänker efter så är det ju bara en enda snöflinga som får taket att rasa in. Den väger inte mycket men den totala vikten gör ju att det inte håller men varför rasar det just när det gör? Ett mikrogram till måste det ju klara, tycker man..
Citera
2008-05-13, 10:05
Medlem
Greger_Segers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fan också
Är du helt från vettet eller? Varför tror du folk dör av att ramla från balkonger? För att de landar "fel"? Du är ju knäpp.

Folk som överlever fall från balkonger då?
Citera
2008-05-13, 10:32
Medlem
Fan ocksås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greger_Seger
Folk som överlever fall från balkonger då?
Jag sade aldrig att alla dör. Men det finns en anledning till att folk dör av höga fall och det är inte att de "landar fel". Är du dum eller?
Citera
2008-05-13, 10:50
Medlem
Greger_Segers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fan också
Jag sade aldrig att alla dör. Men det finns en anledning till att folk dör av höga fall och det är inte att de "landar fel". Är du dum eller?

Det fanns ju lite sanning i det han sa, inte helt sant dock.
Det går ju till en viss gräns där det är nästintill omöjligt att överleva ett fall, oavsett om man landar rätt eller inte..

Värst var vi var aggresiva här då. Lite gulligt faktist
Citera
2008-05-13, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greger_Seger
Det fanns ju lite sanning i det han sa, inte helt sant dock.
Det går ju till en viss gräns där det är nästintill omöjligt att överleva ett fall, oavsett om man landar rätt eller inte..

Värst var vi var aggresiva här då. Lite gulligt faktist

Lite sanning i att hastigeheten är konstant vid 1.5-2 meter? Idiot..
När hastigheten blir konstant beror helt på massa och form.

Sluta gå off topic och ta sånt som inte hör hit privat ist.
Citera
2008-05-13, 11:04
Medlem
fitous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byfåne
Hastigheten blir konstant redan efter 1.5 - 2m fritt fall. Så man skulle egentligen kunna hoppa från höghus, det är inte farten som dödar snarare är det hur man landar och vars.

Och självklart så går det inte att äta hur många makaroner som helst

Haha din jäkla byfåne
hade dock varit fräckt om din vilda byfånefantasi hade varit sann. tänk folk i storstäder som hopapde ner från skyskrapor osv och sen byfånar ute på landet som hopade snett från 1.5m och dog på fläcken

Jag tror att det är som med grodan som kokas levande, att vi inte märker att det blir högre och högre tills vi har nått en höjd som är alldeles för hög och som gör oss rädda.

vad gäller makaronerna tor jag att det alltid går att äta lite lite till pga av förbränning och att man skiter på sig
Senast redigerad av fitou 2008-05-13 kl. 11:07.
Citera
2008-05-13, 12:15
Medlem
Hejsvejs avatar
I Stanley Milgrams berömda elcockexperiment (http://sv.wikipedia.org/wiki/Milgramexperimentet) kom han fram till en intressant slutsats: När försöksledaren gradvis ökade elchockens styrka fortsatte försökspersonen i högre grad att utdela stötar än om man började på en hög strömnivå.

Jag tyder resultatet såhär: Eftersom smärtan inte rör den egna personen plus att man inte ser offret så finns det ingen instinktiv känsla som säger ifrån. Däremot finns det en inbyggd känsla som säger att man ska lyda auktoriteter, som i det här fallet blir oemotsagd. Dessutom är det svårt för försökspersonerna att motivera varför de delade ut stötar nyss men inte när man höjer voltnivån med litegrann.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in