2008-05-08, 18:07
Bannlyst
Hej

Nu har jag ftt nog och vnder mig till er p Flashback.

Allt brjade fr ngra mnader sedan nr jag behvde trycka tv gnger p startknappen fr att datorn skulle g igng. Sedan ngra veckor senare behvde jag vnta ungefr 30 sekunder,
1:a knapptryck 30 sek senare --> 2:a knapptryck ---> datorn gick igng.

Sen blev det att jag behvde vnta 5 minuter mellan frsta och andra knapptrycket fr att datorn skulle g igng. Och nu rr det sig om 20-40 minuter jag behver vnta innan jag kan f igng datorn och ibland startar den inte alls.

Varfr blir det s hr, datorn gr ju onekligen igng men bara efter en lng "uppvrmning". Den krver allts att jag frst trycker p startknappen en gng. Sen fr jag inte rra datorn p typ 20-40 minuter och d efter den tiden gtt kan jag g och sl p datorn.

Ibland om jag vntar fr kort tid startas datorn upp halvt, lampan i flkten brjar lysa men den stngs lika snabbt av igen och datorn startar inte.

EDIT: Datorn r 1 r gammal, och kostade ungefr 16 000 d. Och har fungerat felfritt fram tills fr ngra mnader sedan. S att ngot ska vara felkopplat r inte troligt.
Senast redigerad av W-Zink 2008-05-08 kl. 18:26.
Citera
2008-05-08, 18:13
Medlem
Lter som ett bra jobbigt problem =/

Ngot rakt svar p vad som r fel har jag tyvrr inte, men hade jag varit du skulle jag frska testa med ett annat ntaggregat i datorn, om du har ngot liggandes hemma eller kan lna av ngon kompis.

r det fel p ngon annan komponent t.ex. CPU eller minnet s brukar ju detta meddelas p ett eller annat vis nr man startar datorn, drfr tror jag det r ntagget som stller till problemet.
Citera
2008-05-08, 18:20
Medlem
Melongrasss avatar
Hmm fan vad datorer som inte startas..

Har lst ca 3 ganska nya trdar och har 4 polare vars datorer inte startar..

(ven min laptop pajjade nyss )

Vet inte om du har laptop eller stationr men just nu sitter jag p laptopen som (troligtvis) pajjat.

Det jag gjorde var att jag tog ut mitt ena ram-minne och bytte plats p den, och det verkar funka n s lnge, har ven en bordsflkt som kyler lite.

Blir s sjukt irriterad nr dyra saker inte funkar!!

EDIT : Dr dog datorn igen USCH (tur att man har en stationr ocks)
Senast redigerad av Melongrass 2008-05-08 kl. 18:27.
Citera
2008-05-08, 18:22
Medlem
Blackwolfs avatar
Hmm... kan ntagget vara problemet kanske? Den kanske r felkonstruerad eller ftt sig en kyss s den inte orkar med lngre?
Citera
2008-05-08, 18:24
Bannlyst
Jag tror nog ocks att det rr sig om ntagget, men ska testa fippla lite med minnena. Nu sitter jag p en brbardator s den felande datorn r en stationr. Det som str mig r att flktlampan (lyser bltt, antec Lanboy chassi) startar. Men det knns som att den fr fr lite krm s den lgger av direkt.
Citera
2008-05-08, 19:13
Medlem
Zebraspankers avatar
Testa att byta kontakt fr strmmen... (allts annat uttag)
Citera
2008-05-08, 19:20
Medlem
Stig-Britts avatar
Nyfiken p vad du har fr ntagg? Har sjlv ett Antect TruePower 2.0 480W och har snarlikt problem. Problemen brjade efter bara ngot r;

Om jag tar ur strmmen helt ur datorn, dvs stnger strmtillfrseln helt, lngre n typ en halvtimme, s kan jag inte stta p datorn frrn efter 1-2 timmars 'uppvrmning'. Under denna 'uppvrmning' s brjar ntaggregatet ge ifrn sig ett upprepande pipande ljud (elektroniskt) som sakta avtar och till sist slutar helt - d gr den att starta. Annars hnder ingenting. Har inte brytt mig om att testa med annat ntagg d jag har datorn igng 24/7 nd, men vad i helvete kan detta bero p? Vad kan ha gtt snett? Kondensatorer som r paj eller?
Citera
2008-05-08, 19:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Nyfiken p vad du har fr ntagg? Har sjlv ett Antect TruePower 2.0 480W och har snarlikt problem. Problemen brjade efter bara ngot r;

Om jag tar ur strmmen helt ur datorn, dvs stnger strmtillfrseln helt, lngre n typ en halvtimme, s kan jag inte stta p datorn frrn efter 1-2 timmars 'uppvrmning'. Under denna 'uppvrmning' s brjar ntaggregatet ge ifrn sig ett upprepande pipande ljud (elektroniskt) som sakta avtar och till sist slutar helt - d gr den att starta. Annars hnder ingenting. Har inte brytt mig om att testa med annat ntagg d jag har datorn igng 24/7 nd, men vad i helvete kan detta bero p? Vad kan ha gtt snett? Kondensatorer som r paj eller?
Jag har NorthQ 500W. FAst mrkte fr ett tag sen att mitt ntagg var rejlt dammigt, kan det ha blivit verhettat och d tagit stryk?

Ska frvrigt snart testa sl p datorn d den haft 1 timmes 'uppvrmning'.

EDIT: Ja datorn gick igng, nu sitter jag p den stationra datorn igen. Den gick igng efter ungefr 1 timmes 'uppvmning'. Ska frska lna ett annat ntagg och testa med det.
Senast redigerad av W-Zink 2008-05-08 kl. 19:58.
Citera
2008-05-08, 19:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zebraspanker
Testa att byta kontakt fr strmmen... (allts annat uttag)
Har testat att byta sladd, om du menar frn ntagget till vggen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in