2008-05-08, 18:07
Bannlyst
Hej

Nu har jag fått nog och vänder mig till er på Flashback.

Allt började för några månader sedan när jag behövde trycka två gånger på startknappen för att datorn skulle gå igång. Sedan några veckor senare behövde jag vänta ungefär 30 sekunder,
1:a knapptryck 30 sek senare --> 2:a knapptryck ---> datorn gick igång.

Sen blev det att jag behövde vänta 5 minuter mellan första och andra knapptrycket för att datorn skulle gå igång. Och nu rör det sig om 20-40 minuter jag behöver vänta innan jag kan få igång datorn och ibland startar den inte alls.

Varför blir det så här, datorn går ju onekligen igång men bara efter en lång "uppvärmning". Den kräver alltså att jag först trycker på startknappen en gång. Sen får jag inte röra datorn på typ 20-40 minuter och då efter den tiden gått kan jag gå och slå på datorn.

Ibland om jag väntar för kort tid startas datorn upp halvt, lampan i fläkten börjar lysa men den stängs lika snabbt av igen och datorn startar inte.

EDIT: Datorn är 1½ år gammal, och kostade ungefär 16 000 då. Och har fungerat felfritt fram tills för några månader sedan. Så att något ska vara felkopplat är inte troligt.
Senast redigerad av W-Zink 2008-05-08 kl. 18:26.
Citera
2008-05-08, 18:13
Medlem
Låter som ett bra jobbigt problem =/

Något rakt svar på vad som är fel har jag tyvärr inte, men hade jag varit du skulle jag försöka testa med ett annat nätaggregat i datorn, om du har något liggandes hemma eller kan låna av någon kompis.

Är det fel på någon annan komponent t.ex. CPU eller minnet så brukar ju detta meddelas på ett eller annat vis när man startar datorn, därför tror jag det är nätagget som ställer till problemet.
Citera
2008-05-08, 18:20
Medlem
Melongrasss avatar
Hmm fan vad datorer som inte startas..

Har läst ca 3 ganska nya trådar och har 4 polare vars datorer inte startar..

(Även min laptop pajjade nyss )

Vet inte om du har laptop eller stationär men just nu sitter jag på laptopen som (troligtvis) pajjat.

Det jag gjorde var att jag tog ut mitt ena ram-minne och bytte plats på den, och det verkar funka än så länge, har även en bordsfläkt som kyler lite.

Blir så sjukt irriterad när dyra saker inte funkar!!

EDIT : Där dog datorn igen USCH (tur att man har en stationär också)
Senast redigerad av Melongrass 2008-05-08 kl. 18:27.
Citera
2008-05-08, 18:22
Medlem
Blackwolfs avatar
Hmm... kan nätagget vara problemet kanske? Den kanske är felkonstruerad eller fått sig en kyss så den inte orkar med längre?
Citera
2008-05-08, 18:24
Bannlyst
Jag tror nog också att det rör sig om nätagget, men ska testa fippla lite med minnena. Nu sitter jag på en bärbardator så den felande datorn är en stationär. Det som stör mig är att fläktlampan (lyser blått, antec Lanboy chassi) startar. Men det känns som att den får för lite kräm så den lägger av direkt.
Citera
2008-05-08, 19:13
Medlem
Zebraspankers avatar
Testa att byta kontakt för strömmen... (alltså annat uttag)
Citera
2008-05-08, 19:20
Medlem
Stig-Britts avatar
Nyfiken på vad du har för nätagg? Har själv ett Antect TruePower 2.0 480W och har snarlikt problem. Problemen började efter bara något år;

Om jag tar ur strömmen helt ur datorn, dvs stänger strömtillförseln helt, längre än typ en halvtimme, så kan jag inte sätta på datorn förrän efter 1-2 timmars 'uppvärmning'. Under denna 'uppvärmning' så börjar nätaggregatet ge ifrån sig ett upprepande pipande ljud (elektroniskt) som sakta avtar och till sist slutar helt - då går den att starta. Annars händer ingenting. Har inte brytt mig om att testa med annat nätagg då jag har datorn igång 24/7 ändå, men vad i helvete kan detta bero på? Vad kan ha gått snett? Kondensatorer som är paj eller?
Citera
2008-05-08, 19:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Nyfiken på vad du har för nätagg? Har själv ett Antect TruePower 2.0 480W och har snarlikt problem. Problemen började efter bara något år;

Om jag tar ur strömmen helt ur datorn, dvs stänger strömtillförseln helt, längre än typ en halvtimme, så kan jag inte sätta på datorn förrän efter 1-2 timmars 'uppvärmning'. Under denna 'uppvärmning' så börjar nätaggregatet ge ifrån sig ett upprepande pipande ljud (elektroniskt) som sakta avtar och till sist slutar helt - då går den att starta. Annars händer ingenting. Har inte brytt mig om att testa med annat nätagg då jag har datorn igång 24/7 ändå, men vad i helvete kan detta bero på? Vad kan ha gått snett? Kondensatorer som är paj eller?
Jag har NorthQ 500W. FAst märkte för ett tag sen att mitt nätagg var rejält dammigt, kan det ha blivit överhettat och då tagit stryk?

Ska förövrigt snart testa slå på datorn då den haft 1 timmes 'uppvärmning'.

EDIT: Ja datorn gick igång, nu sitter jag på den stationära datorn igen. Den gick igång efter ungefär 1 timmes 'uppvämning'. Ska försöka låna ett annat nätagg och testa med det.
Senast redigerad av W-Zink 2008-05-08 kl. 19:58.
Citera
2008-05-08, 19:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zebraspanker
Testa att byta kontakt för strömmen... (alltså annat uttag)
Har testat att byta sladd, om du menar från nätagget till väggen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in