Har jag missuppfattat det hela eller? Jag trodde att det enda man skulle göra var att lägga alla kcal vid en måltid - direkt efter träningen och att kcalintaget skulle vara detsamma varje dag. Men nu läste jag i en 6 månader gammal tråd att träningsdagar ska man ligga på 500+ kalorier och på vilodagar på 1000- kalorier. Vad är det som gäller?
Just nu ligger jag på +-0 kcal varje dag. En måltid efter träning (även lite innan träning). Är detta dåligt?
Jag har ingen som helst aning vad du pratar om. MEN periodisk fasta eller fasta i alla former är en dålig idé vad än man har för mål.
eller ja vid närmare eftertanke kanske det kan ha en positiv effekt på psyket men att fasta är väl för det ingenting man ska sträva efter om man inte bli tvungen på grund av religion eller om man är ute i vildmarken och inte har något val.
Är det fasta du menar eller periodisk diet? Kör 4 veckor med cal överskott (+500) tung träning, 4 veckor med underskott (-500 cal) och mycket cardio. Osv,osv. Den teoretiska grunden för att "bygga" med underskott. Riktig fasta ska du nog inte kombinera med styrketräning.
Jag tror inte att periodisk fasta är så specifik. Man får hitta sitt eget sätt att fasta på. Det verkar dock vara populärt att inte äta så mycket kolhydrater de dagar man inte tränar.
Det verkar opraktiskt om man tränar, samt har ett fysiskt krävande jobb.
Om jag jobbar 7-4, och sedan går och tränar på kvällen, 7-8 så måste jag antingen gå hungrig under jobbet, vilket påverkar vad jag kan uträtta, eller gå hungrig före/efter träning, vilket även det är ganska dåligt för prestandan.
Kan dock tänka mig att det är en bra metod för folk som jobbar på kontor, eller annat stillasittande jobb.
Det verkar opraktiskt om man tränar, samt har ett fysiskt krävande jobb.
Om jag jobbar 7-4, och sedan går och tränar på kvällen, 7-8 så måste jag antingen gå hungrig under jobbet, vilket påverkar vad jag kan uträtta, eller gå hungrig före/efter träning, vilket även det är ganska dåligt för prestandan.
Kan dock tänka mig att det är en bra metod för folk som jobbar på kontor, eller annat stillasittande jobb.
Jag har kört periodisk fasta i ca två månader nu. Innan så var jag en sån som åt typ var 3:e timme, inte bara för att det skulle vara bra för träning utan mest för att jag blev både hungrig och trött om jag inte gjorde det. På morgonen brukade jag vakna så hungrig att jag tvungen att nästan springa upp och äta något. När jag inte fick mat blev jag trött och när jag åt så blev jag pigg en kort stund för att sedan "krascha". Typiska tecken på dålig insulinkänslighet.
Läste iaf på nätet om periodisk fasta och tyckte det lät intressant. Jag siktade på att köra enligt 16/8-konceptet (fasta 16, äta 8) med kaloriöverskott på träningsdagar och första veckan körde jag ganska noga och räknade kalorier och så. Hunger var ett problem första dagen. Sista målet åts väl ca 20 på kvällen och hungern kom som vanligt tidigt på morgonen, och var kvar fram tills jag åt vid 13. Från dag två kom den lite senare, men passerade en ca 30 min och ersatts av ett rus och så fortsatte det varje dag. Tiden då hungern kom flyttades fram och gick över snabbare och ruset försvagades. Idag blir jag lätt hungrig ca kl 11 men det går över på 5 min och ruset är nästan borta. Jag har en jämn pighet som håller hela dagen.
Efter någon vecka när jag märkte att jag mådde bra och att det fungerade på gymmet så började jag minska på kalorierna lite, ligger dock fortfarande väldigt nära maintenance. Har sen start för 2 månader sedan gått ner strax över 3 kg och är idag starkare än någonsin på gymmet.
Kan lista lite fördelar/nackdelar som jag upplevt det.
Fördelar:
Aldrig hungrig så att det påverkar mig
Jämn pighet över dagen
Bra träningsresultat trots kaloribalans/litet underskott
Ny uppskattning för mat (utan att vara hungrig ser man fram emot första måltiden enormt och den smakar otroligt mycket bättre än vanligt)
Nackdelar
Tråkigt att inte äta frukost/lunch samtidigt som alla andra
Kanske inte optimalt för muskeltillväxt och styrke ökning?
Är övertygad om att ännu bättre resultat tränings- och fettförlust-/muskeltillväxtmässigt kan göras om man bara är mer strikt. Jag bara överslagräknar kalorier och har väl inga direkt fasta mål på intag av protein, kolisar och fett. Siktar på 1.5-2g protein / kg kroppsvikt och äta så lite fett som möjligt, men äter ute en del och så det blir väl ofta mer fett än önskat. Icke träningsdagar ligger jag väl kanske på 30/30/30 i energi% och träningsdagar lite högre kolhydrater. Välmående är viktigast för mig.
Senast redigerad av ThankUS 2008-05-08 kl. 22:03.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!