2008-05-08, 16:11
Medlem
Jag håller på att skriva en bok där en av karaktärerna är heroinmissbrukare. Jag försöker nu ta reda på så mycket hur snacket går på gatan bland missbrukare så jag kan skapa en så realistisk bild som möjligt.
Låter kanske jättekonstigt att jag tar upp det här på ett sånt här forum, men jag har sökt som en galning på nätet och det bästa jag kunde hitta är rapporten "Pundartugg" som tar upp alla slangord för alla droger. Tyvärr inkluderar det även slang som används i USA och det är ju svårt att veta om det är samma ord i Sverige.
Det jag kunde hitta för heroin är HE, stämmer det?
Skulle vara otroligt tacksam för hjälp.
/lara
Citera
2008-05-08, 16:16
Medlem
bustas avatar
horse, jonk(det bruna), varor, smack (det vita)
Citera
2008-05-08, 16:18
Medlem
Avon Barksdales avatar
Nu kan jag inte svaret på din fråga, men jag har en stilla undran. Varför skriver du en bok om ett ämne du inte har någon aning om? Jag menar, karaktärens heroinmissbruk h*ar en stor inverkan på hur h*n lever/beter sig.
Citera
2008-05-08, 16:58
Medlem
Nemesis1s avatar
Drabb är väl också ett slangord för heroin?? Eller är det någon annan drog??
Citat:
Ursprungligen postat av Avon Barksdale
Nu kan jag inte svaret på din fråga, men jag har en stilla undran. Varför skriver du en bok om ett ämne du inte har någon aning om? Jag menar, karaktärens heroinmissbruk h*ar en stor inverkan på hur h*n lever/beter sig.
Trådskaparen skaffar ju sig kunskap om ämnet just nu genom att förska i det... Inte var ju Jan Gillou någon tempelriddare... Och inte hade Tolkien bott i Midgård... Stephen King är nog glad över att han inte varit i alla de situationer hans huvudpersoner varit i... Varför måste TS då vara horsare??
Citera
2008-05-08, 17:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av busta
horse, jonk(det bruna), varor, smack (det vita)
Precis. Eller så säger man kort och gott H. Och när jonkaren (person som går på jonk/horse) styr (köper) horse, så köper han det i kabbar (förpackning om 0,2 g) eller hela gram om det är en rik pundare, av en kran (försäljare).

Och sen så kokar (löser heroinet i tex askorbinsyra, vilket man måste göra om det är brunt heroin) jonkaren en fix (spruta fylld med heroinlösning) som han skjuter (injecerar). Kan också kallas att han slår i sig horset (annat uttryck för injecera). Brunt kan iof rökas på folie också.

Köper pundaren smack, så kan han välja om han vill snorta eller skjuta det, men han är dum om han röker det för det är slöseri att röka vitt heroin eftersom man inte får ut lika mycket effekt då.

Det finns tjärheroin också, som är svart, men det är relativt ovanligt i Sverige.

En kabbe ligger på 500 spänn på plattan, och ett gram mellan 1000-1500 kr beroende på vart i landet du är och hur mycket du köper. Billigare i Skåne och dyrare i norr. Det är dyrare per gram att köpa kabbar men eftersom horsare har så dåligt med pengar så tänker de kortsiktigt.
Senast redigerad av rockdoll 2008-05-08 kl. 17:06.
Citera
2008-05-08, 17:28
Medlem
Nemesis1s avatar
Sen kan man ju köpa bollar också, vilka är lite mer än dubbelt så stora som kabbear (0,5 g är väl bollar innehålla)... En heroininjektion brukar annars kallas för en fix, fisk eller firre... En sil är ursprungligen en amfetamininjektion, men detta ord används ofta fel även av folk som själva är heroinister...

Injektionsverktygen kallas hammare (pumpen) och spik (nålen) eller bara verktyg... Att röka heroin kallas att jaga drake... Då man tar heroin nasalt så säger man att man lägger upp linor som man snortar... Att skriva sniffa istället är ett bra sätt att frammåla sig själv som en person som inte har någon personlig erfarenhet av droger...
Citera
2008-05-08, 17:30
Bannlyst
dope,brunt,drabb(i gbg)
Citera
2008-05-08, 17:43
Bannlyst
Säger du brunt i Skåne, så tror kranen att du frågar efter hash. Drabb eller gryn funkar också , men är inte alls lika vanligt som tidigare nämnda uttryck.

Och när horsaren har inte får sin dagliga fix så drabbas han av horseavis (avtändning på heroin) och då blir han sjukt absad (avtänd) och får magkramp och frossa.

Jag hade glömt att ordet sniffa fanns, sniffa för mig är när man sniffar bensin eller butangas. Är verkligen sniffa och snorta alltså samma sak?

EDIT: Uttrycket HE, som anges i pundartugg har jag aldrig hört.
Citera
2008-05-08, 17:47
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockdoll
Jag hade glömt att ordet sniffa fanns, sniffa för mig är när man sniffar bensin eller butangas. Är verkligen sniffa och snorta alltså samma sak?
Ja, fast det används ju främst av antidrog-organisationernas drogbeskrivningar... De flesta knarkare säger väl annars inte sniffa om att dra i sig ångor från butangas o dyl, att boffa är nog en vanligare benämning bland de som sysslar med sånt...
Citera
2008-05-08, 18:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Sen kan man ju köpa bollar också, vilka är lite mer än dubbelt så stora som kabbear (0,5 g är väl bollar innehålla)..
Nä, dem säger bara så, men de innehåller i princip aldrig mer än 0,4. Som med alla andra viktangivelser i pundarvärlden. Helst skulle man ha en våg med sig för att vara säker, men det blir så knas om snuten stoppar en då. För har man våg på sig så kan de i värsta fall sätta dig för överlåtelse.
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Ja, fast det används ju främst av antidrog-organisationernas drogbeskrivningar... De flesta knarkare säger väl annars inte sniffa om att dra i sig ångor från butangas o dyl, att boffa är nog en vanligare benämning bland de som sysslar med sånt...
Ja just det, boffa hör man ju fjortisarna säga. Jag är inte så uppdaterad på det området.
Citera
2008-05-08, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avon Barksdale

Som Nemesis1 så bra beskrev det så vill jag ju få veta. Känner inga som missbrukar och jag tror inte det är så uppskattat om jag går till Sergels Torg och ber om en intervju...
Citera
2008-05-08, 21:07
Medlem
Tack så hemskt mycket för all info!!!! Det här var precis vad jag behövde!!
Ni har varit till stor hjälp!
Om jag kommer på något mer så hojtar jag igen och hoppas på lika mycket hjälp då.
Tack än en gång!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in