2008-05-08, 15:13
Bannlyst
Efter ett att ha lagt ihop 2 partitioner laddade inte XP längre. Jag gick då in i mitt reserv-OS och såg att part. med XP inte var aktiv så den aktiverades i diskhanteraren, sedan startade inget OS i den PCn
Kan man deaktivera igen via Kommandotolken?

Nu startar PCn upp med sin bild men stannar svart med en blink i övre vänstra hörnet. Reparation är körd via CDn på mitt gamla OS, för XP fungerar det inte. Chkdsk /r, Bootcfg rebuild, fixboot och fixmbr är kört. Ett nytt OS är lagt på en nästan ledig partition, inget har hjälpt än men allt verkar ligga på rätt plats.

Gamla trådar och sök ger inget nytt.

Vad kan förloras om nya OS körs över gamla utan formatering och finns det någon som har nya förslag att reparera?
Senast redigerad av Spies 2008-05-08 kl. 15:15.
Citera
2008-05-08, 15:20
Medlem
viktorslows avatar
Inget borde förloras om du inte formaterar utan bara installerar nytt os. Risken är dock att du får dubbla os på datorn. Men det kan man korrigera efteråt.

Men mitt tips är ändå att skruva in hddn i någon annan dator, plocka ut sakerna du vill ha kvar och sedan formatera om disken.
Citera
2008-05-08, 15:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av viktorslow
Inget borde förloras om du inte formaterar utan bara installerar nytt os. Risken är dock att du får dubbla os på datorn. Men det kan man korrigera efteråt.

Men mitt tips är ändå att skruva in hddn i någon annan dator, plocka ut sakerna du vill ha kvar och sedan formatera om disken.
Dubbla OS på varsin part. är inget problem men jag tänkte köra över det gamla.
Att börja om och plocka ut det gamla tar mycket tid, det bör gå att reparera istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in