2008-05-08, 14:11
Bannlyst
Har studerat på chalmers nu ett år och behöver trogligen flytta ut från min 2:a-handslägenhet till sommaren. Har stått i kö på sgs och boplats sedan juli förra året vilket kanske inte är så mycket att hänga i julgranen. Men har kollat mycket på sgs senaste tiden och nu under våren så verkar det inte så jättesvårt att få tag i en lägenhet, gäller dock inte i centrum. Många lägenheter visar kötiden "2-5" vilket är det lägsta. När tror ni att de nyantagna börjar söka lägenheter?

Sen boplats är jag inte lika insatt i, utan där är väldigt många anmälningar men många kanske också är nyregistrerade. Det tråkiga är dock att priserna på boplats är galet höga likväl centrala lägenheterna på sgs, så jag satsar nog på närliggande lägenheter med bra förbindelser istället.

Men nu är frågan, vad har ni för idéer för att hitta lägenheter på egen hand om man inte använder sig av ovannämnda hyresvärdar? Satsar på att fixa en ny lägenhet till augsti i sommar. Ska tydligen fungera hyffsat att sätta in annonser i tidningen att man söker lägenhet så kontaktar hyresvärdar en själv.
Vilka andra marknader för lägenheter finns det?

Sen sista utvägen är alltid att hyra i andrahand. Är inte så intresserad av det i dagsläget, men vi kan ta upp det i tråden ändå.
Citera
2008-05-08, 14:51
Medlem
sasos avatar
Skaffa en kille
Citera
2008-05-08, 14:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av saso
Skaffa en kille

Jag är för fan inte bög!

Låt nu inte tråden redan spåra ut...
Citera
2008-05-08, 15:04
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolvag
Jag är för fan inte bög!

Låt nu inte tråden redan spåra ut...

sorry trodde du va tjej med den bilden du har på avataren
Citera
2008-05-08, 15:51
Medlem
Entropi84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
sorry trodde du va tjej med den bilden du har på avataren

Saker och ting är inte alltid som de verkar...

OnT: De flesta som ska börja plugga nu i höst och vet rätt hög säkerhet vart de kommer hamna är nog redan i full gång med sökandet, det var jag iaf själv vid den tidpunkten. Är det en nu tvåa du söker eller räcker det med en etta? Chalmers Studentbostäder har bra lägenheter, men de samarbetar väl med boplats numera? De är iof ganska dyra också i många fall.
Citera
2008-05-08, 15:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Entropi84
Saker och ting är inte alltid som de verkar...

OnT: De flesta som ska börja plugga nu i höst och vet rätt hög säkerhet vart de kommer hamna är nog redan i full gång med sökandet, det var jag iaf själv vid den tidpunkten. Är det en nu tvåa du söker eller räcker det med en etta? Chalmers Studentbostäder har bra lägenheter, men de samarbetar väl med boplats numera? De är iof ganska dyra också i många fall.

En 1a är det jag är ute efter, bryr mig inte så mycket om den är fräsch eller inte. Japp boplats har hand om dom, och där kollar jag runt. Om jag inte hittar något annat börjar jag anmäla mig på lägenheter där i juni så jag får lägenhet från och med augusti.
Citera
2008-05-08, 18:49
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolvag
En 1a är det jag är ute efter, bryr mig inte så mycket om den är fräsch eller inte. Japp boplats har hand om dom, och där kollar jag runt. Om jag inte hittar något annat börjar jag anmäla mig på lägenheter där i juni så jag får lägenhet från och med augusti.
Så jävla svårt kan det väl ändå inte vara att få studentlägenhet, jag vet en som registrerade sig på boplats för någon månad sen och han har redan fått en lägenhet i johanneberg, en etta är det men det var ju det du var intresserad av.
Citera
2008-05-08, 19:03
Bannlyst
På SGS får man iaf inte skriva kontrakt förrän man har antagningsbesked. När jag pluggade i GBG flyttade jag in till 1 augusti, men skulle tro att de allra flesta flyttar in 1 september.

1 juli är då mitt tips för att slippa de nyantagna, men de kommer nog ändå före dem eftersom du stått i kö ett tag.
Citera
2008-05-08, 19:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Itma Hoha
På SGS får man iaf inte skriva kontrakt förrän man har antagningsbesked. När jag pluggade i GBG flyttade jag in till 1 augusti, men skulle tro att de allra flesta flyttar in 1 september.

1 juli är då mitt tips för att slippa de nyantagna, men de kommer nog ändå före dem eftersom du stått i kö ett tag.

Fattar det som att man kan få lägenhet, och sen om man mot förmodan inte kommer in på sin utbildning har man en veckas uppsägningstid.
Citera
2008-05-08, 20:02
Medlem
Mikaelias avatar
En lägenhet i Bergsjön/Angered lär det va lättast att få förstahands. Men att få ett förstahandskontrakt i de "bättre" delarna är ju i stort sett omöjligt. Kan du inte bo ihop med nån klasskamrat? Det gör en del av mina vänner det blir ju både billigare och ibland roligare.
Citera
2008-05-08, 20:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mikaelia
En lägenhet i Bergsjön/Angered lär det va lättast att få förstahands. Men att få ett förstahandskontrakt i de "bättre" delarna är ju i stort sett omöjligt. Kan du inte bo ihop med nån klasskamrat? Det gör en del av mina vänner det blir ju både billigare och ibland roligare.

Jag är inte så mycket av familjemänniska så jag kunde inte varit lyckligare än att äntligen slagit mig loss från familjen och bor ensam. Det räcker att träffas nån gång i månaden helt enkelt... De bättre är som sagt svåra, men man är ju inte heller en fjortonårig blondin som är rädd när man går runt i sämre kvarter. Alltså så länge det inte ligger åt helvete från chalmers så är inte miljön något problem för mig.
Citera
2008-05-08, 20:52
Medlem
Du bör ju lätt kunna få ett rum på olofshöjd eller i ostkupan när du vill. Sen kan man ju fundera på om det är värt priset. Är ju inte direkt så pass billigt som det borde vara enligt mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in