2008-05-08, 09:15
Medlem
SchKutts avatar
Hej..

Skulle vilja ha hjlp av ngon kunnig inom omrdet d jag r precis kass p detta.
Jag skulle vilja skapa en .bat fil (vet hur man gr detta) som jag bara starta och byter d till en manuellt instlld ip-adress. Samt kunna gra en .bat fil som ndrar tillbaka till automatisk ip-adress.
Jag vill slippa g in under mina ntverksplatser och in p tcp/ip instllningarna och ndra varenda jvla gng.

Har fr vrigt XP.

Ngon vnlig sjl som kan lsa detta problemet t mig?

Mvh Schkutt
Citera
2008-05-08, 10:07
Medlem
sparv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchKutt
Hej..

Skulle vilja ha hjlp av ngon kunnig inom omrdet d jag r precis kass p detta.
Jag skulle vilja skapa en .bat fil (vet hur man gr detta) som jag bara starta och byter d till en manuellt instlld ip-adress. Samt kunna gra en .bat fil som ndrar tillbaka till automatisk ip-adress.
Jag vill slippa g in under mina ntverksplatser och in p tcp/ip instllningarna och ndra varenda jvla gng.

Har fr vrigt XP.

Ngon vnlig sjl som kan lsa detta problemet t mig?

Mvh Schkutt

Sk, det har varit uppe tusentals gnger.
Citera
2008-05-08, 10:22
Medlem
SchKutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparv3n
Sk, det har varit uppe tusentals gnger.

Jotack, har sett att det finns en hel del trdar om att byta ip-adress. Men dessa r bara fr folk som vill byta ifrn sin ISP. Detta vill inte jag uppn. Jag vill kunna byta till en fast ip-adress och tillbaka till automatisk i windows.
Man brukar g in dr genom att trycka sig in : Mina ntverksplatser-egenskaper/Anslutning till lokalt ntverk-egenskaper/Internet Protocol (TCP/IP)-egenskaper. Och sedan under fliken allmnt har du dessa instllningar jag vill ndra p genom att kra en .bat fil.

Ngot liknande detta har jag inte hittat nr jag anvnt sk-funktionen men om du mot frmodan hittar en sdan trd dr detta lses s fr du grna posta den hr.

Mvh Schkutt
Citera
2008-05-08, 10:32
Medlem
sparv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchKutt
Jotack, har sett att det finns en hel del trdar om att byta ip-adress. Men dessa r bara fr folk som vill byta ifrn sin ISP. Detta vill inte jag uppn. Jag vill kunna byta till en fast ip-adress och tillbaka till automatisk i windows.
Man brukar g in dr genom att trycka sig in : Mina ntverksplatser-egenskaper/Anslutning till lokalt ntverk-egenskaper/Internet Protocol (TCP/IP)-egenskaper. Och sedan under fliken allmnt har du dessa instllningar jag vill ndra p genom att kra en .bat fil.

Ngot liknande detta har jag inte hittat nr jag anvnt sk-funktionen men om du mot frmodan hittar en sdan trd dr detta lses s fr du grna posta den hr.

Mvh Schkutt

Orkar inte ska, precis som du. S jag postar svaret istllet.

Citera
2008-05-08, 10:56
Medlem
SchKutts avatar
Dr ja. Precis vad jag behvde. Hade inte en aning om att netsh fanns ens n gng. Lite smndringar s att det var p svenska och min ip-adress jag skulle ha s var det klart.

Blev s hr tillslut:
Byte till lokalt IP:

netsh interface ip set address name="Anslutning till lokalt natverk" static 1.1.1.88 255.255.255.0

netsh interface ip show config

pause

Sparad som en.bat fil

Byte till Automatisk ip frn dhcp:
netsh interface ip set address "anslutning till lokalt natverk" dhcp

netsh interface ip show config

pause

Sparad som en.bat fil
Citera
2008-05-20, 18:26
Medlem
Sopscks avatar
fr bara ett meddelande:

"Ett ogiltigt grnssnitt <anslutning till lokalt natverk> angavs.

Mitt borde heta likadant, dock med istllet fr A, skriver jag istllet blir det "ntverk"

Edit: skriver jag det direkt i cmd fast med source=dhcp i slutet fungerar det dock...
Senast redigerad av Sopsck 2008-05-20 kl. 18:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in