• 1
  • 2
2008-05-08, 18:26
Medlem
Hejsvejs avatar
P.S

För att besvara frågan i din rubrik: Du är alltid samma person men du förändras med tiden. Frågan är alltså egentligen felställd.
Citera
2008-05-08, 18:55
Medlem
överjagets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoettFaers
Det var ju inte ett alltför långt resonemang. Motivera gärna ditt svar.

Det är ju den gängse och självklara uppfattningen.
Det är du som ska motivera ditt svar, trådstarten var mer en rad påståenden och funderingar
Citera
2008-05-08, 22:18
Medlem
pokereves avatar
Citat:
Är vi konstant samma person? Vad är det som gör att vi ser oss som samma person livet ut? Är jag densamma som den som föddes, eller den som lekte med batmanfigurer? Egentligen inte, men ändå är jag alla dessa figurer. Så vad är det som definierar vårt jag? Är vi bara en samling av minnen och upplevelser som konstant förändrar oss?
Jag själv har en idé; att vi har två typer av jag, den ena är oföränderlig och detta är det jag som aldrig ändras och som gör oss till unika individer. Det andra jag:et kan vara den som konstant förändras genom tid, upplevelser och minnen detta kan då vara det jag som kan omformas för att bättre passa in i ett kollektiv (dvs samhälle, grupp).

Ett tankeexempel: Är det rätt att döma en 90 årig man som var nazist under 40talet, även om han är en helt anna perosn nu? Vart går gränsen mellan att vara sig själv och att vara någon annan? Diskussionen är kanske en aning djup, men detta var det fördjupningsarbete som jag valde i filosofin. Skriver detta för jag är intresserad av att höra andras åsikter samt få chansen att bolla lite idéer.

Vad har ni för åsikter kring ämnet, är vi en och samma oföränderliga individ eller ändras vi konstant utan att märka det så att vi alltid tror att vi är densamma som för exempelvis 20 år sedan? Är vi bara blinda, eller lever vi i en illusion där vi aldrig ändras?

Det finns ju ett enkelt svar. Det är att vi är helt styrda. Du har därför inga egna val. Du en helt ny person när alla dina atomer byts ut mot andra. Dvs vi är bara natur som uppför oss på ett visst sätt därför att något styrt oss dit.
Citera
2008-05-09, 17:13
Medlem
KoettFaerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pokereve
Det finns ju ett enkelt svar. Det är att vi är helt styrda. Du har därför inga egna val. Du en helt ny person när alla dina atomer byts ut mot andra. Dvs vi är bara natur som uppför oss på ett visst sätt därför att något styrt oss dit.

Ja, men det är ju ett lite för naturvetenskapligt svar på frågan. Hur komemr det sig då att vi är en och samma person ändå trots att allt i vår kropp bytts ut?
Citera
2008-05-09, 17:30
Medlem
Hmm, började mer fundera på en annan sak..

Åtminstone jag tenderar se på mig som jag är i nuet och tänka att jag alltid egentligen varit så. Det händer ibland att jag måste påminna mig själv om att jag inte alls har varit lika självsäker, även om det känns så. Lite som att applicera nuet på historien, och byta ut den mot sin egen version.

På ett sätt är detta lite relaterat till synen på historien och nuet, dvs vad historien egentligen är. Flera gånger har man även funderat på om historien, dvs vad som hände för mer än ~2 år sedan, faktiskt hänt, eller om det är något man bara minns.

Nåja. För att komma tillbaka till ämnet:

Man kan då och då höra folk som skyller på tidigare dumheter som att man var "ung och dum", att man inte var lika van med saker och ting och därför gjorde vad man nu gjorde.

Om man faktiskt är skyldig till något man gjorde då man inte var sig själv (ex. alkoholpåverkad).. Nå, om man kan skylla brott på att man "inte var sig själv", så blir det en lättanvänd ursäkt.. Mest för att man behöver en definition på när man är "sig själv".

Däremot vad som händer då man inte är sig själv pga. berusning är en annan sak. Har själv ingen erfarenhet, men den som har (antagligen de flesta här :P) får gärna dela med sig, då man om man får tro vetenskapen reagerar långsammare. Betyder detta också att Jaget påverkas och blir långsammare, eller blir handlingarna mer undermedvetna, dvs att Jaget egentligen skulle stärkas och att man handlar mer som man egentligen vill?

Lite fredagsflum..
Citera
2008-05-09, 22:53
Medlem
KoettFaerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennie24
Däremot vad som händer då man inte är sig själv pga. berusning är en annan sak. Har själv ingen erfarenhet, men den som har (antagligen de flesta här :P) får gärna dela med sig, då man om man får tro vetenskapen reagerar långsammare. Betyder detta också att Jaget påverkas och blir långsammare, eller blir handlingarna mer undermedvetna, dvs att Jaget egentligen skulle stärkas och att man handlar mer som man egentligen vill?

Lite fredagsflum..

Ja, du, när man dricker så blir våra synapser abnormalt nedsatta (om man ska supa så full att man blir någon annan). Det är då reptilhjärnan tar över, vår del av hjärnan som sköter det mest basala i livet, som att äta, sova och föröka sig etc. Vad jag skulle vilja påstå är att vårt innersta jag (dvs det jag som inte förändras av yttre faktorer) ligger i reptilhjärnan. När vi blir riktigt fulla så beter vi oss som vi känner för, med andra ord finns inte vårt kollektiva "jag" som säger till vad som är rätt och fel vid olika tillfällen. Det som jag redan skrivit är att jag tror att vi har två typer av "jag" ett oföränderligt "jag" som aldrig ändras, utan endast följer med oss genom livets parametrar satidigt som vi har ett föränderligt, anpassningsbart "jag" som är till för att vi lättare ska kunna leva i samröre med andra, dvs kunna känna empati och andra beteendemönster som uppkommer i grupper. Men då är frågan varför är vi då så olika oss under berusning? Är vårt sanna "jag" så underttryckt?

Jag läste nyligen om existentialismen och vad jag gillade med den teorin är det faktum att vi föds som tomma skal som sedan fylls med upplevelser och utvecklas till skilda, unika individer. Frågan är ju hur vi då kan fatta beslut själva när vi formats så till den milda grad av vår omgivning. Jag skulle vilja påstå att vi är summan av den miljö vi växt upp i. Men hur kommer våra "jag" in i bilden? Jag skulle då vilja påstå att vårt konstanta "jag" är något som inte ändras så värst mycket av yttre faktorer, detta "jag" måste ha mer att göra med hur vår genetiska sammansättning var från början och hur våra anlag var. Båda mina föräldrar är skickliga inom bildkonst, något som jag själv ärvt. Tack vare detta har jag alltid haft det lätt för abstrakta tankar, man kan säga att det är medfött. Hade detta egentligen påverkats av yttre faktorer om jag exempelvis växt upp någon annanstans? Givet är då att jag ges utrymme att själv utvecklas som person utan yttre påträngande faktorer som hindrar min utveckling.

Tänker jag rätt eller helt åt helvete när jag påstår att vårt konstanta, oföränderliga "jag" är något som vi delvis föds med, medan det föränderliga "jag:et" är något som vi utvecklar i samröre med den miljö vi växer upp i. Men detta medför ju till att vi i grund och botten inte fattar egna beslut, med tanke på att de är grundade i vad vårt "jag" tycker. I och med att vårt "jag" har utvecklats i en viss miljö så blir våra beslut ofta överrensstämmande med den norm vi växt upp med. T.ex. att äta en död släkting skulle nog kännas makabert här, vårt "jag" skulle säga att det är en felaktig handling. Men, säg då att vi växer upp i en kannibalby, hade då inte vårt beslut tett sig annorlunda? Kan man då säga att våra beslut är predestinerade? Enligt mig så är de det, såvida vi inte använder oss mer av det oföränderliga "jag:et", det som säger vad vi personligen tycker, inte vad en grupp skulle anse låter bra.

Jag kanske svamlar en del, är sjukt trött och har förmodligen fel i många avseenden, men jag kände att jag kunde ödsla lite tid på att skriva ner några av mina funderingar kring ämnet. Har inget bättre för mig ikväll så jag hoppas att någon svarar snart!
Citera
2008-05-09, 23:14
Medlem
Ska ta ett exempel. Ni får själv avgöra om det duger... Men iaf så har jag gått från grundskolan årsk: 5 till gymnasiet med en person, Han har nästan inte ändrats ett dugg sen 5:an. Kanske lite i det sociala. Men han har ändå kvar sina drag från 5:an. Som att skrika ibland, sen att vara ganska ytlig/nonchalant, och att ha ett ganska så identiskt beetende från årskurs 5 till gymnasiet..kanske förutom den sociala biten som sagt...men enligt mig så är man så gott som alltid samma person innerst inne.
Citera
2008-05-10, 02:52
Medlem
Ssjoss avatar
Tycker det finns ganska så mycket som talar för att vi förändras hela tiden.

Den bilden av ordet JAG eller sin egen identitet som dem flesta innehar är en illusion, eftersom upplevelsen hela tiden förändras.

Tex skulle en person eller ett medvetande agera olika på exakt samma stimula vid två olika tidpunkter, dvs det är inte samma medvetande.

Detta är enligt mig ett ganska stort dilemma men min lösning so far:
Man får definiera sig själv som summan av allt man gör under sitt liv. Dvs eftersom det som händer i framtiden är beroende av det som händer nu och det som händer nu är beroende av det som hände i det förflutna, blir resultatet av defenitionen förhoppningsvis att medvetandet eller identiteten hänger ihop kontinuerligt över tiden.
Citera
2008-05-11, 22:10
Medlem
pokereves avatar
Citat:
Ja, men det är ju ett lite för naturvetenskapligt svar på frågan. Hur komemr det sig då att vi är en och samma person ändå trots att allt i vår kropp bytts ut?

Därför att allting inte byts ut på samma gång. Det finns hela tiden kvar delar som interagerar och påverkar dem nya bitarna.
Citera
2008-05-11, 22:24
Medlem
Reoshis avatar
Alltså.. Även om vi utvecklas bygger detta fortfarande på vad vi var innan. Även om vi på två punkter i livet är mycket olika, så bygger den senare alltid på den tidigare..
Tänk er ett torn av mynt, även att man lägger på 20,50,100 mynt till, kanske bygger ut och formar om, består det fortfarande av de mynt de byggdes av, även om det tillkommer fler.
Började man dock definiera tornet redan vid 10 mynt, är det självklart inte detsamma efter att man lagt till mynt, så jag tycker helt enkelt det är en definitions fråga.

Men i och med att man alltid bygger på vad man var tidigare, och att det aldrig kommer förändras (så länge man inte fifflar med tid och rymd)... Ehm, nvm
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in