Citat:

Ursprungligen postat av KoettFaers

Jag själv har en idé; att vi har två typer av jag, den ena är oföränderlig och detta är det jag som aldrig ändras och som gör oss till unika individer. Det andra jag:et kan vara den som konstant förändras genom tid, upplevelser och minnen detta kan då vara det jag som kan omformas för att bättre passa in i ett kollektiv (dvs samhälle, grupp). 

Låter ungefär som det CG Jung kallar för jaget och självet. Jaget är föränderligt medan självet är en konstant kärna. Kanske skulle man kunna säga att jaget är personligheten (personan) medan självet är karaktären.
Själv tror jag, som de allra flesta i vår tid, att allt sitter i hjärnan. Vårat tänkande är helt enkelt en produkt av vår biologi och våran omgivning. Råkar man ut för en hjärnskada kan man bli helt personlighetsförändrad och får då ett annat beteende. Frågan ifall man blir en annan person eller inte lämnar jag obesvarad tills vidare, men hur som helst kan man inte hållas ansvarig på samma sätt som tidigare ifall individens analysverktyg i huvudet skadats (som tex i Phineas Gage fall 
http://en.wikipedia.org/wiki/Phineas_Gage).
	Citat:

Ursprungligen postat av KoettFaers

Ett tankeexempel: Är det rätt att döma en 90 årig man som var nazist under 40talet, även om han är en helt anna perosn nu? Vart går gränsen mellan att vara sig själv och att vara någon annan?

Jag utgår ifrån att han blev nazist därför att nazismen var en social norm (hans handlingar var alltså inte anti sociala) och det innebar livsfara och social utstötning att inte rätta sig efter den normen. I efterhand när han hamnade i en ny social miljö med mer mänskliga normer ändrade han sedan uppfattning och ångrade sig djupt. (Jag skriver mänskliga eftersom jag tror att vissa normer ligger närmare vår natur och andra inte, gaskammaren springer ur detta: Att döda någon genom att trycka på en knapp är lättare än att slå ihjäl någon)  
För att besvara dina frågor så är det förmodligen inte rätt att straffa honom eftersom hans handlande kan reduceras till natur, han var otillräknelig vid brottstillfället, medan jag anser att han är samma person som vid brottstillfället.
Även fast ens personlighet, dvs ens impulskontroll, affektkontroll, sociala samspel och tänkande, förändras så är man ändå densamma. Ett aggresivt barn som växer upp till en lugn och fin samhällsmedborgare har utvecklats, inte förvandlats. En man är samma person både i alkholiserat och i nyktert tillstånd, förändringen ligger i att alkoholen påverkar individens hjärna på ett visst sätt och ibland så mycket att personen inte längre kan hållas ansvarig för sitt handlande.