2008-05-08, 16:14

Citat:

Vilken upptäckt kommer näst att krossa vårt ego och vår syn på oss själva?
* Memes, teorin att tankar kopierar sig själva och sprids i ett naturligt urval mellan människor. Resulterar i att vi inte blir mer än biologiska fildelare.

Ursprungligen postat av JemyM

Vilken upptäckt kommer näst att krossa vårt ego och vår syn på oss själva?
* Memes, teorin att tankar kopierar sig själva och sprids i ett naturligt urval mellan människor. Resulterar i att vi inte blir mer än biologiska fildelare.
Ja.. memetics eller liknande är just nu hett stoff inom sociologin. Överlag går vi emot en beskrivning av oss själva som aktörer i komplicerade nätverk. En god utveckling som inte reducerar människan till ensam individ och inte heller gör henne till en del av något särskilt "holistisk" samhälle, byggd på transcendentala essenser såsom "nation", "ras" osv.
	Citat:

* Neuropsykologi, binder ihop våra känslor som kärlek och empati till biologiska impulser och funktioner i vilket människan ses som en maskin.

Jag är inte alls övertygad om att kognitionsvetenskapen eller neuropsykologin reducerar oss till maskiner. Snarare hjälper det oss att klara ut vad som är medvetande och vad som är tanke. Tänkandet kan få ett försprång här.
	Citat:

Frågan lyder. Sänker dessa upptäckter vårt mänskliga värde eller inte?
För mig är insikten att vi bara har varandra, strandsatta på vår blå planet flytande i ett ändlöst kosmos, en känsla som ökar människovärdet och värdet av fred. Det finns andra som skulle säga motsatsen.
För mig är insikten att vi bara har varandra, strandsatta på vår blå planet flytande i ett ändlöst kosmos, en känsla som ökar människovärdet och värdet av fred. Det finns andra som skulle säga motsatsen.
Ja, det är mycket sympatiskt enligt mig. Jag är överygad om att världen är förståelig i sig självt. Det är en av dess egenskaper att den är det. Om vi bara kunde få med fler på den linjen så skulle världen se betydligt bättre ut.