• 1
  • 2
2008-05-07, 21:06
Medlem
Har efter div tjejproblem beslutat att flytta ifrn min sambo. Men jag har inte hittat ngon lgenhet n, utan kommer under lngre tid bo hos div. kompisar, mest p soffor samt hos mina frldrar ibland.

s jag undrar hur jag ska f min post? vill inte st skriven p min gammla lgenhet, men jag vill inte heller skriva mig hos mina frldrar eller hos nn kompis, utan nd p nn slags "fast plats". Har kikat p postboxar men det verkar rda delade meningar om man fr skriva sig p dom. Jag behver inte vara anonym eller ntt. det r min vanliga hederliga post jag vill f tag p bara.

tack hej
Citera
2008-05-07, 21:09
Medlem
mste klargra lite knner jag.

Jag har alts 2 problem:

1. jag har ingen fast adress fr min post.

2. jag vet inte vart jag ska st folkbokfrd, eftersom jag inte har ett fast boende.

jag vill varken f min post eller skriva min folkbokfring hos nn jag knner eller mina frldrar.

hur ska jag bra mig t???
Citera
2008-05-07, 22:07
Medlem
SillochPotatiss avatar
Stanna med din sambo?
Citera
2008-05-07, 22:42
Medlem
Timjan256s avatar
Skaffa en postbox.
Citera
2008-05-07, 22:44
Bannlyst
Polaren skrev sig hos nrmsta kyrka men prata med dem frst.
Han fick g till pastorsexpeditionen och hmta posten varje dag.
Det lg vldigt nra och fungerade utmrkt.
Citera
2008-05-07, 23:06
Medlem
Julius Moscas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlvonline
Har efter div tjejproblem beslutat att flytta ifrn min sambo. Men jag har inte hittat ngon lgenhet n, utan kommer under lngre tid bo hos div. kompisar, mest p soffor samt hos mina frldrar ibland.

s jag undrar hur jag ska f min post? vill inte st skriven p min gammla lgenhet, men jag vill inte heller skriva mig hos mina frldrar eller hos nn kompis, utan nd p nn slags "fast plats". Har kikat p postboxar men det verkar rda delade meningar om man fr skriva sig p dom. Jag behver inte vara anonym eller ntt. det r min vanliga hederliga post jag vill f tag p bara.

tack hej

Som gammal skatteverksanstlld ska jag hjlpa dig!

Du har lite olika alternativ.

1. Precis som du ppekar fr man inte vara mantalskriven p en postbox. Dremot fr man ha en postbox som srskild postadress. G till skattemyndigheten. Fyll i en flyttanmlan dr du anger att du r bostadsls och fr nrvarande inte har ngot srskilt stlle dr du har din dygnsvila. Ta ocks en blankett om anmlan av srskild postadress. Fyll i din boxadress i den.

2. Du vill spara in kostnaden fr en postbox. Gr samma sak som i punkten ett men du vljer ett postkontor som din srskilda postadress. Inled med "Poste Restante" och s postkontorets namn och adress. Drefter fr du hmta din post p kontoret genom att legitimera dig.

3. Gr som punkten 1 men vlj srskild postadress till ngon du knner. Hmta posten dr. Problemet r att alla puckon kommer tro att du bor dr, inklusive fiender, poliser, delgivningsmn osv. Kan vara vrt att veta.

Sedan finns det lite fler alternativ men de tv ovan r de billigaste och enklaste och dessutom helt lagliga (till skillnad frn vissa andra grejer).
Citera
2008-05-08, 00:35
Medlem
tack fr bra svar! har lite frgor dock

1. Precis som du ppekar fr man inte vara mantalskriven p en postbox. Dremot fr man ha en postbox som srskild postadress. G till skattemyndigheten. Fyll i en flyttanmlan dr du anger att du r bostadsls och fr nrvarande inte har ngot srskilt stlle dr du har din dygnsvila. Ta ocks en blankett om anmlan av srskild postadress. Fyll i din boxadress i den.

pratar du nu om min post eller var jag str skriven eller bda? Om jag har en postbox som srskild postadress, kommer jag st skriven p postboxen d ox?? eller ska jag gra flyttanmlan till postboxen? isfall fr man vll bara anvnda srskild postadress 6 mnader om ja inte minns fel? r det bara att byta postbox o gra en ny srskild postadress till den postboxen efter 6 mnader?

Fyll i en flyttanmlan dr du anger att du r bostadsls och fr nrvarande inte har ngot srskilt stlle dr du har din dygnsvila.

detta fr att dom inte ska ifrga stta att jag skriver mig p en postbox? eller fr att jag inte kommer st skriven nnstans?

2. Du vill spara in kostnaden fr en postbox. Gr samma sak som i punkten ett men du vljer ett postkontor som din srskilda postadress. Inled med "Poste Restante" och s postkontorets namn och adress. Drefter fr du hmta din post p kontoret genom att legitimera dig.

Kommer jag st skriven p postkontoret d? eller bara f min post dit? spar dom min post som kommer dit bara d eller? mste man inte ha ntt slags avtal me dom om detta om jag ska ha min post dit en lngre tid?

3. Gr som punkten 1 men vlj srskild postadress till ngon du knner. Hmta posten dr. Problemet r att alla puckon kommer tro att du bor dr, inklusive fiender, poliser, delgivningsmn osv. Kan vara vrt att veta.

detta ser jag som den sista lsningen om inte ntt annat funkar. alla e fiender, ven dina vnner, du vet bara inte om det m

tack hej!
Citera
2008-05-08, 10:33
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlvonline
tack fr bra svar! har lite frgor dock

pratar du nu om min post eller var jag str skriven eller bda? Om jag har en postbox som srskild postadress, kommer jag st skriven p postboxen d ox?? eller ska jag gra flyttanmlan till postboxen? isfall fr man vll bara anvnda srskild postadress 6 mnader om ja inte minns fel? r det bara att byta postbox o gra en ny srskild postadress till den postboxen efter 6 mnader?

Fyll i en flyttanmlan dr du anger att du r bostadsls och fr nrvarande inte har ngot srskilt stlle dr du har din dygnsvila.

detta fr att dom inte ska ifrga stta att jag skriver mig p en postbox? eller fr att jag inte kommer st skriven nnstans?

Kommer jag st skriven p postkontoret d? eller bara f min post dit? spar dom min post som kommer dit bara d eller? mste man inte ha ntt slags avtal me dom om detta om jag ska ha min post dit en lngre tid?

detta ser jag som den sista lsningen om inte ntt annat funkar. alla e fiender, ven dina vnner, du vet bara inte om det m

tack hej!

I alla de tre fallen str du inte skriven ngonstans, du r registrerad som bostadsls.
Citera
2008-05-08, 10:42
Medlem
"Poste Restante

Avsikten med med Poste Restante frkortat PR r att man skall kunna n alla mnniskor med brev ven om de befinner sig tillflligt p annan ort utan fast adress.

Breven adresseras:
NN
Poste Restante
Postnummer Postort

Adressaten fr sjlv g och hmta sina frsndelser. Frsndelser som inte r avhmtade efter 30 dagar returneras till avsndaren.

Nr du sker efter ett postnummer fr en poste restante adress, klicka p Sk postnummer p startsidan. skriv poste restante i fltet adress och valfri ort i fltet postort."

http://www.posten.se/c/a_o_posterest..._posterestante
Citera
2008-05-08, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julius Mosca
Som gammal skatteverksanstlld ska jag hjlpa dig!
Om man gr s som du freslr, vilken skattetabell kommer man f betala sin kommunalskatt enligt?
Citera
2008-05-08, 13:04
Medlem
Gravity2s avatar
Skriv dig hos dina frldrar och be de vidarebefodra all post till dig p ett eller annat stt. Bor ni i samma stad r det ju bara att ka frbi en gng varannan dag eller ngot, plus att de antagligen bjuder p kaffe
Citera
2008-05-09, 11:45
Medlem
Julius Moscas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 99popcorn
Om man gr s som du freslr, vilken skattetabell kommer man f betala sin kommunalskatt enligt?

Fortfarande, ven om du r sk "nollad" i folkbokfringen s r du skriven p en frsamling och d r det kommunalskatten fr den kommunen som r aktuell. Vanligtvis brukar det betyda att den som "nollas" eller mer korrekt uttryckt, skrivs p frsamlingen, allts fortstter vara registrerad p den frsamling som han/hon var innan registrerandet som bostadsls (nollningen).

Kuriosa: Man kallar det nollning drfr att man istllet fr en adress angav en nolla i adressfltet i systemet. Om man gr s idag vet jag inte.
Senast redigerad av Julius Mosca 2008-05-09 kl. 11:54.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in