2008-05-07, 18:53
Medlem
jacobsingers avatar
Jag är på väg att skaffa mig Windows Vista - Home Premium. Jag vill ha 64bits versionen på engelska. Billigast verkar denna (http://www.amentio.se/PartDetail.aspx?q=p:1145160) vara, men nu undrar jag om jag kan köpa en OEM-version?

Så här skriver Dustin Home ang. OEM:

Notera:
Detta är en s.k. OEM-licens vilket innebär att du som kund får köpa den till kraftigt reducerat pris. Dock måste nedanstående krav uppfyllas för att få installera och använda licensen:

* Du som kund få endast installera OEM-licensen på en ny dator.
T.ex. så får du alltså INTE installera en OEM-licens för ett operativsystem på en dator som har ett tidigare operativsystem.

* Klisterlappen som medföljer OEM-licensen där bl.a. licensnyckeln står skriven måste klistras på den nya datorn vid installationen.

* OEM-licensen är bunden till den specifika datorn som den installeras på enligt systembyggaravtalet.
Citera
2008-05-07, 18:56
Medlem
Hejsan1s avatar
Billigaste är ju att ladda ner OEM-verisonen, det gjorde jag, sedan köpte jag andra fina saker för pengarna.. den fungerar utmärkt, man behöver inte ens cracka eller nåt då det är OEM, tack Microsoft!
Citera
2008-05-07, 19:48
Medlem
jacobsingers avatar
Man behöver inte cracka för att den redan är crackad.
Citera
2008-05-07, 19:59
Medlem
datajesuss avatar
en oem-licens är alltså samma som vanligt men utan manualer, kartonger och annat bråte som man kastarbort endå. du får en install dvd/cd och en licens tag. licensen reggas senare på ett "unikt identifieringsnummer" från moderkortets bios. så man kan bara regga licensen en gång.

oem är klart det bästa du kan köpa om du promt måste köpa en licens
Citera
2008-05-07, 20:01
Medlem
jacobsingers avatar
Och när jag sedan byter moderkort är det värdelöst?
Citera
2008-05-07, 20:10
Medlem
datajesuss avatar
jajjemensan.. om du inte har extrem tur och lyckas göra en extra aktivering för det moderkortet
Citera
2008-05-07, 21:32
Medlem
kanulas avatar
Det kan vara så illa. Men ofta går det att ringa Microsofts support för att få omaktiviering. Du har ju en god ursäkt. Men detta gäller förmodligen enbart om du bytt en eller ett fåtal komponenter i datorn. Har du byggt om den totalt är det inte samma dator längre, dvs OEM-licensen ogiltlig.

Något som inte nämndes innan är att med en OEM-licens har du ingen fri support från Microsoft. Det är den allra största skillnaden.
Citera
2008-05-07, 21:42
Medlem
Att köpa en OEM-licens och sedan bryta mot villkoren för användning av den (d.v.s. använda Vista-kopian på en "gammal" dator) är lika olagligt som att ladda hem från pirate bay.

Så du får inte fördelen att vara laglig med OEM, och du får inte heller fördelen av att vara olaglig och tanka gratis från TPB. Låter som en riktigt dum affär för mig.
Citera
2008-05-07, 22:53
Medlem
Hejsan1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olpa
Att köpa en OEM-licens och sedan bryta mot villkoren för användning av den (d.v.s. använda Vista-kopian på en "gammal" dator) är lika olagligt som att ladda hem från pirate bay.

Så du får inte fördelen att vara laglig med OEM, och du får inte heller fördelen av att vara olaglig och tanka gratis från TPB. Låter som en riktigt dum affär för mig.

Bara för att låta lite näsvis så måste jag sticka in här och säga att jag inte skulle rekommendera att tanka mitt OS från Piratebay då det säkerligen har någon form av malware i sig eller är en dålig/icke-scene release helt enkelt.
Citera
2008-05-07, 23:44
Medlem
Gravity2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olpa

Men du kan utan problem uppdatera den utan och krångla.

Citat:
Ursprungligen postat av Hejsan1
Bara för att låta lite näsvis så måste jag sticka in här och säga att jag inte skulle rekommendera att tanka mitt OS från Piratebay då det säkerligen har någon form av malware i sig eller är en dålig/icke-scene release helt enkelt.
Jag körde med ett XP nedladdat från Piratebay i flera år, inga problem där. Sluta skriv saker du inte har koll på.
Citera
2008-05-08, 00:46
Medlem
Hejsan1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gravity2
Jag körde med ett XP nedladdat från Piratebay i flera år, inga problem där. Sluta skriv saker du inte har koll på.

Lillgrabben, stoppa in din e-penis i brallorna igen, här har den inget att hämta. Klart som fan det funkar bra, ofast gör det det. Har du otur så gör den inte det, har du ännu mer otur så gjorde den inte det men det märkte du aldrig av.
Jag lägger min betoning ännu en gång på att jag rekommenderar att inte tanka det från publika trackers utan ta en pålitlig privat tracker och en release från en bra grupp som tex ETH0 så är man på den säkra sidan.
Citera
2008-05-08, 07:44
Medlem
Gravity2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsan1
Lillgrabben, stoppa in din e-penis i brallorna igen, här har den inget att hämta. Klart som fan det funkar bra, ofast gör det det. Har du otur så gör den inte det, har du ännu mer otur så gjorde den inte det men det märkte du aldrig av.
Jag lägger min betoning ännu en gång på att jag rekommenderar att inte tanka det från publika trackers utan ta en pålitlig privat tracker och en release från en bra grupp som tex ETH0 så är man på den säkra sidan.
Självklart är det en stor fördel att dra ner en release från en vettig tracker, men att allting som laddas upp på TPB skulle vara fullproppat med malware?
Nej, nu får du ge dig.
Förresten, 50:- på att jag är äldre än dig (1962).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in