2008-05-07, 17:49
Medlem
obans avatar
Hej!

Jag har precis köpt ett Kingmax DDR2 Ram minne 667MHz på 2GB som jag satt in tillsammans med mitt tidigare minne, ett likadant så när som på att det ligger på 800MHz (800MHz var slut i butiken och jag hade ingen lust att vänta). Det borde naturligtvis fungera ändå eftersom det gjort det tidigare. Och det verkar det göra så när som på att ljudet ej fungerar. Det brusar och sprakar istället.

Någon som har nån aning om vad felet kan ligga? I min moderkortsmanual framgår det att man ska använda identiska minnen och helst från samma tillverkare för dual channel mode. Jag vet själv ingenting om Dual-channel arkitektur, men det borde knappast påverka ljudet?

Alla tips om vad för fel det kan vara eller vad jag kan göra för att reda ut ljudproblemet (utom det självklara att byta till ett 800MHz-minne när de blir tillgängliga) mottages med största tacksamhet.

AMD 64x2 dual core 4000+
ASUS M2A-VM HDMI
Vista 64-bit (ultimate)
Citera
2008-05-07, 17:56
Medlem
Hejsan1s avatar
Har moderkortet integrerat ljud eller sitter du på externt ljudkort (PCI tex)?
Inte säker på om minnesfel kan påverka ljudet men det kan det säkert, bara att utgå från det för jag kommer inte på mycket annat som kan va fel om inte du pillat med drivrutiner för ljudet eller liknande.
Är dina minnen samma "nummer" eller är de ena tex "PC2-6400" och de andra "PC2-5300"? Hur ser din minneskonfiguration ut? 1gb x 4 eller?
Kör ett Memtest får jag väl rekommendera som vanligt. Eller bara slit ut nya minnet och se ifall ljudet börjar fungera.
Citera
2008-05-07, 18:08
Medlem
obans avatar
Ja, det glömde jag att säga. Ljudet är integrerat. Ska även tillägga att jag just nu sitter på mitt nyss inköpta minne i datorn. De fungerar således utmärkt var för sig utan problem med ljudet. Tillsammans låter det riktigt illa dock. Vet inte riktigt vad du menar med 'samma nummer'. Eftersom klockfrekvensen inte är samma borde de väl ha olika nummer? Jag använder 2x2Gb.

Citat:
Ursprungligen postat av Hejsan1
Har moderkortet integrerat ljud eller sitter du på externt ljudkort (PCI tex)?
Inte säker på om minnesfel kan påverka ljudet men det kan det säkert, bara att utgå från det för jag kommer inte på mycket annat som kan va fel om inte du pillat med drivrutiner för ljudet eller liknande.
Är dina minnen samma "nummer" eller är de ena tex "PC2-6400" och de andra "PC2-5300"? Hur ser din minneskonfiguration ut? 1gb x 4 eller?
Kör ett Memtest får jag väl rekommendera som vanligt. Eller bara slit ut nya minnet och se ifall ljudet börjar fungera.
Citera
2008-05-07, 18:59
Medlem
Hejsan1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oban
Ja, det glömde jag att säga. Ljudet är integrerat. Ska även tillägga att jag just nu sitter på mitt nyss inköpta minne i datorn. De fungerar således utmärkt var för sig utan problem med ljudet. Tillsammans låter det riktigt illa dock. Vet inte riktigt vad du menar med 'samma nummer'. Eftersom klockfrekvensen inte är samma borde de väl ha olika nummer? Jag använder 2x2Gb.

Men då är det definitivt det som ställer till problemet, att dom har olika "PC2" eller som du säger klockfrekvensen.
Förstår du inte vad jag menar gå på datorbutiken.com tryck Datorkomponenter -> Minnen -> DDR2 och där kommer du förstå om du kikar runt lite.
Jag tror jag hört nån gång att man aldrig ska kombinera minnen med olika "PC2" på det där viset, något som tyvärr ingen berättat för dig innan. Har inga direkta lösningar på det här problemet tyvärr.
Citera
2008-05-07, 20:07
Medlem
obans avatar
Jag har använt mig av minnen med olika klockfrekvens förut samtidigt ett flertal gånger. En gammal burk där jag råkar ha minnena framför mig just nu ser jag tex att jag haft två olika minnen med PC2700 resp PC3200. Resultatet blir då att den lägsta frekvensen används. Det ska inte vara något konstigt med det. Däremot kan man då inte använda sig av dual channel konfig, men enligt Tomshardware ger inte detta någon som helst prestandaökning i alla fall.

Jaja, tack ändå. Får vända mig nån annanstans.
Citera
2008-05-07, 20:09
Medlem
datajesuss avatar
moderkortet du har har jag själv haft sinnessjukt mycket problem med. installera senaste "release" bios på moderkortet. gärna genom ez-flash i biosen så slipper man tråkiga winflash relaterade problem.

moderkortet har lite trassel med minnen ibland. corsair's vs-serie och dominator serien har med tidiga biosversioner trasslat en hel del

jag blir inte förvånad om det löser dina problem då jag sett alla möjliga konstiga fel under tidernas lopp med dedär kortet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in