2008-05-07, 17:38
Moderator
Hamilkars avatar
Jag har ett ackumulatorförsett grenuttag med "surge protection" till min dator, som är avsett dels att låta dator och hårddisk leva tillräckligt länge under ett strömavbrott, så att det går att spara det man håller på med i god ordning, och dels skydda datorutrustningen från att sabbas av spikar på nätet. Mojen heter "APC BackUPS 350", och har tre uttag som ger ström fem minuter efter strömavbrott plus spikskydd (och tjuter som en liten idiot under tiden) och två som bara ger spikskydd.

Grejen är att jag har flyttat arbetsrummet i lägenheten, så att jag nu bara har ojordade uttag i arbetsrummet. Strömavbrottssäkringen funkar rimligen lika bra i jordad som i ojordad miljö, men hur är det med spikskyddet? Måste jag byta till jordade uttag för att det ska funka?
Citera
2008-10-18, 10:02
Medlem
EliasAlucards avatar
Intressant tråd, fyller på med wikipedo-länkarna:

http://en.wikipedia.org/wiki/Surge_protector
http://en.wikipedia.org/wiki/Voltage_spike

Jordade uttag är väl ändå det optimala att köra på?
Citera
2008-10-18, 13:39
Medlem
Mycket bra fråga.

Själv har jag nyligen inhandlat ett billigt överspänningsskydd (Bättre än inget tänkte jag) men har inte heller något jordat uttag där datorn står.

Ifall jardat uttag behövs till dessa grejer så borde det också betyda att eventuella jordfelsbrytare löser ut samtidigt som uttaget skyddar mot spikar, om man har jordat uttag och jordfelsbrytare vill säga.

Jag ska se ifall det går att skruva isär mitt överspänningsskydd, då man lätt borde se hur det är uppbyggt.
Tyvärr så är det treuddiga stjärnor i skruvarna så det är inte säkert att jag får isär det.

Edit: Det var lätt att få isär och såvitt jag kan se så verkar det som att mitt skydd är konstruerat att lösa mot jord vid överspänning.
Senast redigerad av Liquido 2008-10-18 kl. 13:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in