• 1
  • 2
2008-05-08, 18:57
Medlem
saftad_burks avatar
Jag har ndrat mig.
Det skulle rcka med att vi blev grottmnniskor igen. Odla grnsaker och andra roliga saker.
De flesta av oss hade nog dtt av den frsta vintern, bristen p mat, rovdjurs attacker, sjukdomar eller annat kul.

Isfall ordnar det sig utan att vi behver d ut.
Citera
2008-05-08, 19:26
Medlem
Cracker_Arses avatar
Hur lnge tror ni mnskligheten verlever egenntligen? och vad kommer bli vrt de?

Kommer vi (om vi nu inte kr p min ide ) klara oss spass lnge att vi totalt tar dd p planeten och alla naturtillgngar r frbrukade?

Jag tror inte allt rdda-miljn-snack spelar ngon strre roll. Jag kan tnka mej att det skulle krvas en enorm katastrof av ngot slag, som tar dd p typ 30-50% av jordens befolkning fr att folk verkligen ska ndra p sina liv.

Men det r klart, katastrofer drabbar ju mindre lyckligt lottade delar av vrlden hela tiden.
Tragiskt...mycket tragiskt sger folk och slpper en femkrona i insamligsbssan. Men samtidigt r folk s lata att dom knappt orkar g till ica och panta sina burkar...och folk slutar ju aldrig tok-konsumera.
Vi ska ha och vi ska ha hela tiden, vi trstar oss t.ex. med att "jag kr ju iaf en ny fin miljbil"... det r som att kka lightchips nr man ska g ner i vikt.

Om vi bara lever ut vra liv utan att frka oss behver ingen lida, visst, dom sista veckorna kommer antagligen inte vara en konstan rejv-fest men det kommer ingen vara intresserad av heller.
Om man verkligen bryr sej om miljn t.ex. s r detta enda lsningen, det r hg tid att operera bort cancersvulsten som heter mnskligheten.

Tnk er vr planet utan mnniskor...det skulle vara ett oerhrt vackert stlle.

Mycke miljtjosan hr nu. Jag tycker ju mest vi ska gra detta bara fr skojs skull.
"Just for the fuck of it!"
Citera
2008-05-08, 19:29
Medlem
Cracker_Arses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av människan
Det skulle krvas att alla kvinnor steriliserades och att barn frbjds med starka straff som pfljder. Annars skulle det fortstta att fdas barn i skymundan d det r en alldeles fr stark drift.

Om det var tvunget s skulle jag inte anse att det vore fel. Hellre att vi fr leva vra liv med de barn som finns n att vi frstr hela mnskligheten och frkortar vrt eget liv.

Kvinnorna skulle vara svrast att vertala d de har mer modersknsla och mnnen skulle nog vara ganska njda med att dem tminstone fick fortstta ha sex!

Personligen tror jag de religisa horderna kan bli svrflirtade, dom lr finna bde ett och annat moraliskt fel i detta projekt
Citera
2008-05-09, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cracker_Arse
Tnk er vr planet utan mnniskor...det skulle vara ett oerhrt vackert stlle.
Mja, det kan man tnka sig vara vackert. Men vad skulle det spela fr roll om det inte finns ngra personer fr att uppleva det?

Jag fr lite knslan att ni r misantrop(/-er), men jag kan verkligen inte frst folk som anser att jorden har ngot slags egenvrde...
Eller "Planeten skulle nog uppskatta om vi bara tackade fr oss och dog ut"? Hur skulle en planet kunna uppskatta verhuvudtaget?

andra sidan kan jag tnka mig att vetskapen om hur saker kommer vara efter sin egen dd (tex en grnskande jord, glada barn och snt) kan vara vrdefull fr folk s lnge de lever...
Senast redigerad av 214 2008-05-09 kl. 21:18.
Citera
2008-05-09, 22:39
Medlem
Brajias avatar
Citat:
r det inte dags?
Tja, varfr skulle det vara dags nu och inte igr eller immorgon?

Citat:
Vad tror ni skulle krvas fr att vertala mnniskor att sluta frka sej?
Kanske ifall en vernaturlig frbannelse lade sig ver vrlden som fick alla barn att mrda sina frrldrar med rostiga grillbestick.
Annars skulle jag fresl ett globalt krnvapenkrig terupprepat vart r i tio rs tid fr att garanterat gra slut p alla mnniskor, men nu talade vi om att vertala dem och d skulle det behvas vernaturliga bedrifter eftersom det verkar ligga s djupt i vra gener att knulla fram sm ckliga kopior som kan springa runt och pissa, skita och kpa Darin-skivor. Om alla mnniskor brjade hata mnniskor och framfrallt barn, d skulle det g.

Citat:
Om vi bara slutar skaffa barn kan vl alla mnniskor leva ut sina liv i stort sett lika lyckligt som annars, eller har vi ett s stort krav i vt natur att skaffa kids och att ha kids runt oss att det vore omjligt?
Se ovan ang. gener. Och fr vrigt, om det inte fanns ngra barn, vem skule ta hand om oss nr vi blev gammla och skrppliga? Kanske ngon form av cybernetiska organismer eller genmanipulerade super-apor hade kunnat skta om oss...

Citat:
Planeten skulle nog uppskatta om vi bara tackade fr oss och dog ut.
Nja, jorden r ju inte en medveten organisme, och ven om den var det s har ju mnniskans sm upptg, med krnvapen, krig, miljfrstring och PVC r ju egentligen ingenting. Jorden har plockat lngt vrre (_LNGT_) katastrofer n vad sex miljarder sketna mnniskor skulle kunna stadkomma om vi s alla krde blydiesel och kldde hela vrldsytan i plast. Sedan jordens skapelse s har ca 98% av alla arter som funnits hittills faktiskt redan dtt ut, de f arter mnniskan lyckats utrota var inte vidare vlanpassade till att brja med och hade antagligen strykit med vid nsta istid/meterornedslag (inklusive mnniskan).

Citat:
Tycker ni att det vore fel p ngot stt?
Ja, det r ju ungefr lika slugt som ett masssjlvmord, bara fr att vrlden r piss s behver vi inte tappa hoppet helt, fatalismen r ett tecken p att samhllet brjar nrma sig ett stadium av explosiv frrndring, hng kvar ett par r till s skall du nog f se feta explosioner och blod p gatorna... fast vad vet jag?

Citat:
Vad har vi att frlora?
Nu r jag inte religis, men i mina ljusare stunder s brukar jag spekulera att livet r universums stt att observera och frst sig sjlv. Lite oansvarigt att inte orka fullgra den uppgiften och bara lgga sig ned och ge upp, men om vi nu alla skulle f en kollektiv knpp att gra det s skulle vi frtjna det. r livet s piss att vi hellre dr n drar ett till andetag s var vi fr lata och gemena fr att ndra det och tog den enkla vgen ut, well d frtjnade vi det.

Citat:
Vilka skulle vara svrast att vertala?
Folk med starkt bekrftelsebehov, fr dem r barn den perfekta lsningen, tnk dig, en liten cklig klon som r beroende p liv och dd av dig i tjugo r! Den optimala ego-kicken!

Citat:
Vad tycker ni?
Skall vi lgga ned s mycket jobb p att utrota mnnskligheten s kan vi lika grna rikta den energin p att gra jorden och samhllet till en bttre platts till vilken vi av ren altruism och gldje VILL fda in barn. Det verkar var ungefr lika svrt/enkelt. I grund och botten handlar det ju faktiskt om samma sak, vertyga mnniskor om att det finns en bttre existens innom rckhll och sammarbeta fr att n den, idag har vi bttre mjligheter n ngonsin att lyckas med detta (internet) men likfrbannat r vi mnga som ser nattsvart p livet som ett ondligt jvla slit fr tomma, meningslsa ideal innan vi slutar upp som vanvrdade ldringar p en verbefolkad ddscentral. Fast att ge upp r den enkla vgen ut, i dessa binra tider s verkar det slutligen som att fler och fler inser varom det str att kasta in handduken.
Citera
2023-02-02, 09:44
Medlem
Bumpar upp denna trd fr nu har det faktiskt gtt 15 r, se vad flashback tycker nu

Jag tror redan vi har gtt frbi 1.5 och hur vr samhlle ser ut s ser det inte ljus ut.

Covid ddade 3.4% enlig https://www.worldometers.info/corona...us-death-rate/
Citera
2023-02-02, 13:51
Medlem
Citat:
r det inte dags?

Vad tror ni skulle krvas fr att vertala mnniskor att sluta frka sej?

Om vi bara slutar skaffa barn kan vl alla mnniskor leva ut sina liv i stort sett lika lyckligt som annars, eller har vi ett s stort krav i vt natur att skaffa kids och att ha kids runt oss att det vore omjligt?
Planeten skulle nog uppskatta om vi bara tackade fr oss och dog ut.

Tycker ni att det vore fel p ngot stt?
Vad har vi att frlora?
Vilka skulle vara svrast att vertala?
Vad tycker ni?
Livets starkaste drivkraft r att fortstta att finnas. Vi r som individer inget annat n tillflliga farkoster eller behllare som br och konserverar ett genetiskt program som exekveras utan syfte och ml annat n att det som funkar, det blir kvar ver tid. Vi finns som konsekvens av att tillflligt st emot gllande termodynamiska processer dr oordningen kar och med tiden upplses. Det gr inte att vertala mnniskor att sluta frka sig med annat n gevrspipan riktad mot skallen. Livet med dess information och replikation har hittat ett stt att finnas. Man fr lyfta sig en niv och skita i sm saker som lycka och lidande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in