2008-05-07, 15:30
Medlem
Jag hade tänkt att sätta en mjölkpaketbit på barnens cyklar som gör att det smattrar och låter som en motorcykel när man cyklar, men jag kommer inte ihåg hur man gjorde. Är det någon som kan förklara för mig hur man ska göra? Eller känka till nån sida..
Citera
2008-05-07, 15:34
Medlem
Nidhoggs avatar
Vet inte om det var mjölkpaket man använde som liten, jag har för mig att jag använde nån plastbit, men ta papp-biten, sätt fast i ramen vid däcket med en klädnypa eller liknande och stick in papp-biten i hjulet?
Citera
2008-05-07, 16:00
Medlem
Boones avatar
Räcker med att ta ett kabelband.
Citera
2008-05-07, 19:42
Medlem
Alfons Åbergs avatar
Eller varför inte bara krångla till det ordentligt och tejpa fast den.
Citera
2008-05-07, 19:50
Medlem
Svensken Von Svenskens avatar
Vi körde alltid med kort, från vanlig kortlek, fäste de med tvättklämmor.
Citera
2008-05-07, 19:52
Medlem
shotguns avatar
En plastbit från en sönderklippt PET-flaska smattrar bättre, säger dem som vet
Citera
2008-05-07, 19:57
Medlem
spelkort och klänypor är det ju som gäller!
Citera
2008-05-07, 20:02
Medlem
Monarscoots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostjocke
Jag hade tänkt att sätta en mjölkpaketbit på barnens cyklar som gör att det smattrar och låter som en motorcykel när man cyklar, men jag kommer inte ihåg hur man gjorde. Är det någon som kan förklara för mig hur man ska göra? Eller känka till nån sida..

Tejpa sen fast en petflaska på ramen som du gör ett litet hål i botten. Fyll med vatten och säg att det är bensin... Ungarna går flera hundra meter för att fylla på nytt vatten så dom kan cykla igen.
Citera
2008-05-07, 20:21
Medlem
Wobs avatar
Som tidagre nämnts så är det tvättklämma coh spelkort som gäller. Jag lyckades montera rätt många kort på min cykel som liten, blev väldigt tufft ljud då.

Det där med buntband lät intressant, går genast ut och provar...

Edit: buntbandet fungerade mycket sämre än ett spelkort. Men du undrade över tillvägagångssättet jag ska ge dig en kort beskrivning.

Kläm fast ett spelkort/mjölkkartongbit med en tvättklämma på gaffel/sving så kortet ligger mot ekrarna. Fixera sedan med lite eltejp, annars kommer kortet och klämman vrida sig så de inte ligger mot ekrarna. Kom ihåg att ju fler kort desto bättre ljud.
Senast redigerad av Wob 2008-05-07 kl. 20:33.
Citera
2008-05-07, 22:10
Medlem
Arasalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wob
Som tidagre nämnts så är det tvättklämma coh spelkort som gäller. Jag lyckades montera rätt många kort på min cykel som liten, blev väldigt tufft ljud då.

Jag minns att min far lyckades med något slags arrangemang där han fäste ett snöre vid ... klädnypan ... tror jag, och sedan ledde upp snöret till styret så att man liksom kunde gasa också. Det gick m.a.o. att ändra vinkel på kortet på nåt vänster med snöret. Vag beskrivning, någon annan kanske minns bättre?
Citera
2008-05-08, 01:34
Medlem
panterpupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arasall
Jag minns att min far lyckades med något slags arrangemang där han fäste ett snöre vid ... klädnypan ... tror jag, och sedan ledde upp snöret till styret så att man liksom kunde gasa också. Det gick m.a.o. att ändra vinkel på kortet på nåt vänster med snöret. Vag beskrivning, någon annan kanske minns bättre?
Japp, vik en kartongbit runt staget som framskärmen sitter på, sätt dit en klädnypa som du binder fast ett snöre på och drar upp till styret.
Busenkelt och busbra.

Mot garaget!
Citera
2008-05-08, 10:51
Medlem
pollenpers avatar
Lite förvånad över att ingen nämnt företeelsen med namn.

Det hette puttersmälla på 50-talet, var oftast en klädnypa med (givetvis för de tuffa) ett snöre upp till styret som gashandtag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in