2008-05-07, 13:58
Medlem
X_surfers avatar
Precis som topic säger låter mitt ljud betydligt sämre i Ubuntu än i Windows problemet är främst märkbart i spelet Alien Arena.

Jag har testat med 3 olika ljudkort (varav det ena är mitt integrerade ljudkort, ett C-Media 8738) och nu senast köpte jag ett SoundBlaster aduigy SE efter att ha hört mig för här på FB om att ljudkortet skulle fungera bra Ubuntu 8.04

Jag har vidare testat 3 olika Ubuntu-versioner Ubuntu 7.10, 8.04 (32 bitar), 8.04 (64 bitars) samtliga versioner har undermålig ljudkvalite jämfört mot Windows, detta är inte alltid märkbart men blir väldigt påtagligt om man spelar Alien Arena t ex, samma spel under Windows XP låter klockrent spelar jag Ubuntu versionen önskar jag att vore döv

Mitt moderkort är ett Asrock 939DualSata2

Audigy SE ska ju enligt den här tråden fungera bra:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=665760

Någon som har några förslag?
eller är det bara att ge upp tro?
Senast redigerad av X_surfer 2008-05-07 kl. 14:01.
Citera
2008-05-07, 14:20
Medlem
Ödlans avatar
paste'a output av $ lspci | grep Audio samt ge information om vilka ALSA-drivers du använder och vad du kör för kernel config.
Citera
2008-05-07, 15:31
Medlem
Rizados avatar
Sänk PCM till 80%. Brukar alltid jag få göra för att det inte ska skorra och låta skit.
Citera
2008-05-08, 02:28
Medlem
X_surfers avatar
Tack så mycket för hjälpen tror jag har löst det nu.
det verkar helt enkelt vara så att Alien Arena inte klarar att känna av rätt Sample rate själv.
sätter man bara sample rate till 48000 så verkar det funka, återupplivar tråden om jag skulle finna att ljudet är kasst på nåt annat ställe men just nu verkar det fungera
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in