• 1
  • 2
2008-05-07, 13:40
Medlem
dacartmans avatar
Skall snart börja titta på vapenskåp (om uppskjutningen går som den skall, peppar peppar..) och har lite funderingar kring det.

Jag vill ha ett skåp där jag både kan förvara jaktvapen och pistoler. Nu skjuter jag inte så mycket pistol i dagsläget utan det kommer jag att ta upp till hösten på mer regelbunden basis.

Men det jag undrar över är poängsystemet som man läst en del om. Kan jag exempelvis köpa ett skåp som enligt tillverkaren är för 6 gevär och däri förvara 6 gevär och två pistoler? Eller måste jag ha ett skåp för 8 vapen? Eller har tillverkarens vapenantal ingenting med lagstiftningen att göra?

Tacksam för svar.
Citera
2008-05-07, 16:50
Medlem
Antalet "vapen" som tillverkaren anger brukar vara antalet gevär som får plats i skåpet. Du får skaffa ett skåp för 1 gevär men förvara 10 pistoler i det (dvs max 20 poäng).

Se bara till att köpa ett tillräckligt stort skåp. Mitt är enligt tillverkaren till för 4 vapen men efter en hagelbock, en älgstudsare och en 22LR så är det väldigt fullt.
Citera
2008-05-07, 16:50
Medlem
hubbes avatar
Alla vapenskåp märkta med SS3492 är godkända för 20 poäng.
Med andra ord så kan du köpa ett vapenskåp med plats för sex gevär och stoppa in t.ex. sex gevär och sju pistoler.
Citera
2008-05-07, 18:01
Medlem
uffeuffes avatar
Ett hett tips är att inte snåla vid inköp av skåp. Om man köper ett tillräckligt stort skåp så klarar man sig förhoppningsvis resten av livet.

Flera i min pistolklubb har köpt antingen små pistolskåp eller minsta modellen av gevärsskåp. Nästan samtliga ångrar sin snålhet efter ett par år när skåpet känns trångt.

Sen kanske man inte har jättemycket plats i t.ex. en lägenhet, men försök att köpa ett så stort skåp som du har råd med, så kan du kasta in matsilvret, hustruns smycken och fotoalbumen också.

Edit: Stvafel
Citera
2008-05-07, 18:55
Medlem
skinner5000s avatar
Du kan köpa rätt stora skåp till bra priser. Jag har ett skåp med plats för 16 gevär. Tror jag betalade 6 eller 7 tusen för det och då ingick kodlås samt en brandbox där jag förvarar värdepapper, betyg, backuper, familjefoton och liknande.
Nu har jag och min fru inte 16 gevär, så då har vi delat av skåpet med hyllsatsen som följde med. Så nu är halva skåpet vapenförvaring och andra i den andra halvan har vi NAS-servern, viktiga pärmar och mappar, lite värdesaker, extranycklar samt en hylla där vi har våra bärbara datorer och annat värdefullt när vi åker bort längre stunder.

En till fördel med ett lite större skåp är att det inte behöver bultas fast då det är nog tungt redan.

Jag tycker helt klart att du ska lägga på en eller ett par tusingar för att få ett ordentligt skåp, det extra säkra förvaringsutrymmet har du garanterat nytta av.
Citera
2008-05-07, 21:00
Medlem
Allan Akbars avatar
Jag håller med om att man skall skaffa ett ordentligt skåp. Mitt är avdelat med hyllor i halva skåpet och plats för sex gevär i den andra halvan. På hyllorna finns plats för papper, ammunition, pistoler, kameror, klockor med mera, så det är både vapenskåp och kassaskåp på samma gång. Men till skillnad från andra här så anser jag att man skall placera alla extra vikter man får med skåpet, plus diverse annat, i det så att det blir så tungt som golvet det står på kan bära. Plus bulta fast det i väggen bakom. Så att det inte finns en jävel som kan ta med sig skåpet, inte ens med en "säckakärra" av största modell...
Citera
2008-05-07, 21:20
Medlem
turbos avatar
Som redan påpekats, skaffa dig ett (mycket) större skåp än du tror att du behöver.
Det är inte bara bössorna som ska in, även ammunitionen ska få plats. Och efter ett litet tag så har man samlat på sig en del ammunition...

Jag har två skåp, ett för bössor (skåp som enligt tillverkaren ska klara 12 bössor, 6 är en mer rimlig siffra om man inte ska smörja bössorna med vaselin innan dom åker in i skåpet) samt ett mindre för ammunitionen.

Båda är bultade i vägg och golv för säkerhets skull.
Citera
2008-05-07, 21:47
Medlem
dacartmans avatar
Tack för klargörandena och tipsen. Det blir nog att slå till på ett större skåp direkt, vill inte hamna i en situation där jag behöver byta upp mig. Men å andra sidan har jag inte planerat att ha mer än 4 gevär, men den planen spricker väl så fort man får sin första licens..

Har kollat lite på Norlyx HL 12, någon som har det? Eller kan lämna tips om andra vettiga skåp? Har kikat lite på ss & zugil också. Men kring 5000 kr är vad jag har råd med i dagsläget.
Citera
2008-05-07, 21:51
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dacartman
Tack för klargörandena och tipsen. Det blir nog att slå till på ett större skåp direkt, vill inte hamna i en situation där jag behöver byta upp mig. Men å andra sidan har jag inte planerat att ha mer än 4 gevär, men den planen spricker väl så fort man får sin första licens..

Har kollat lite på Norlyx HL 12, någon som har det? Eller kan lämna tips om andra vettiga skåp? Har kikat lite på ss & zugil också. Men kring 5000 kr är vad jag har råd med i dagsläget.
Scandinavian Safe SP88 som är byggt för 16 bössor (hur många som verkligen går in vet jag inte) är riktigt trevligt och det brukar man kunna köpa till riktigt bra paketpris med brandbox, kodlås (guld att slippa gömma nycklar och tjafsa) samt frakt hem till dörren.

Med vapenskåpet följer det med hyllor, avdelningssatser och liknande. Såhär ser det ut om man monterar in avdelningssatsen som följer med:
http://www.scandinaviansafe.se/websi.../SP88_ORIG.jpg
Senast redigerad av skinner5000 2008-05-07 kl. 21:54.
Citera
2008-05-07, 22:07
Medlem
dacartmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Scandinavian Safe SP88 som är byggt för 16 bössor (hur många som verkligen går in vet jag inte) är riktigt trevligt och det brukar man kunna köpa till riktigt bra paketpris med brandbox, kodlås (guld att slippa gömma nycklar och tjafsa) samt frakt hem till dörren.

Med vapenskåpet följer det med hyllor, avdelningssatser och liknande. Såhär ser det ut om man monterar in avdelningssatsen som följer med:
http://www.scandinaviansafe.se/websi.../SP88_ORIG.jpg

Det verkar ju vara ett lovande skåp. Ju fler länkar man klickar på dest billigare blir det dessutom. Är det samma skåp som du själv använder? Nåt som är negativt med det?
Citera
2008-05-07, 23:14
Medlem
uffeuffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dacartman
Det verkar ju vara ett lovande skåp. Ju fler länkar man klickar på dest billigare blir det dessutom. Är det samma skåp som du själv använder? Nåt som är negativt med det?

Jag har ett SP 75 med kodlås från Scandinavian Safe, och jag har bara gott att säga om både skåpen och firman.

En fördel med kodlås är att inbrottstjuven kanske inte vänder upp och ner på ditt hem i jakt på en gömd nyckel. (Han kanske vänder upp och ner på det av andra anledningar iofs.)

En annan är ju, självklart,att du själv inte har någon nyckel att tappa bort.
Citera
2008-05-08, 13:41
Medlem
Fader Jacks avatar
Du vill ha mekaniskt kodlås. Ingen nyckel + jävla coolt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in