• 2
  • 3
2010-04-17, 10:30
Medlem
FordEscis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Mycket från havet.
Sås vet dom knapp vad det var.
Kom ihåg när brorsans svärfar var här han hade då inte smakat på sås innan, gubben blev tokig i sås.
Men använde den som soppa nästan

Kan inte påminna mig att dom äter nått konstigt alls i Japan som Kineser och en hel del andra asiatiska länder gör.

Tror kina vinner i äta annorlunda grejor, man säger dom äter allt som rör på sig.
Finns tex en restaurang som serverar 28 olika rätter på råtta, och han som ägde restaurangen beklagade sig på hur jobbigt det var att få tag i bra rått

Portugiserna har haft mycket stort inflytande på maten i Japan.

Det för tankarna tillbaka till en rolig historia(en sann sådan)

Jag och en kollega var och åt på en bufférestaurang. Denna restaurang låg precis mittemot Canon-center eller liknande(foto/kameratillverkare/åf), emellanåt hade de folk på besök från just Japan. När de kom in på restaurangen en torsdag så serverades det pannkakor till efterrätt och köttbullar med sås och potatis till huvudrätt. Japanerna tog djupa tallrikar med pannkakor och öste sedan på brunsås:S Detta såg de ut att gilla:S
Citera
2010-04-17, 12:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FordEsci
pannkakor och öste sedan på brunsås:S Detta såg de ut att gilla:S
Egentligen inget märkvärdigt med det. Om man inte har för mycket socker i själva pannkakssmeten så blir denna rätt inget annat än en variant på crepes .

~Paul~
Citera
2010-04-17, 15:36
Medlem
Echmechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurione
Jag har ätit det flertalet gånger här i Osaka.. skulle inte tro att det finns i sverige. Det skulle bli ramaskri hos djurvännerna? Eventuellt dåligt samvete försvinner med första tuggan kan jag lova, det är fantastiskt gott!
Mjo, jag kan nästan tänka mig det, får kanske testa vid eventuellt besök i Japan.
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det regleras dessutom i den svenska lagen.

~Paul~
Hrm, onödigt lidande var det ja. Frågan är dock hur stor omfattning den lagen har. Skulle en person potentiellt kunna bli fälld för att rycka vingarna av en flyga? Personligen har jag svårt att känna något större medlidande för små ryggradslösa djur utan centralt nervsystem, som t.ex. en räka. Kanske är det mig det är fel på
Citera
2010-04-17, 16:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Echmech
Mjo, jag kan nästan tänka mig det, får kanske testa vid eventuellt besök i Japan.

Hrm, onödigt lidande var det ja. Frågan är dock hur stor omfattning den lagen har. Skulle en person potentiellt kunna bli fälld för att rycka vingarna av en flyga? Personligen har jag svårt att känna något större medlidande för små ryggradslösa djur utan centralt nervsystem, som t.ex. en räka. Kanske är det mig det är fel på
Vet inte om lagen omfattar ryggradslösa djur och insekter men den omfattar vad jag vet privatslakt av köttproducerande djur samt krav på dess utförande.

~Paul~
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in