2008-05-07, 09:39
Medlem
Visste inte riktigt vart jag skulle placera denna tråd men gissar på det hära.
Nu är det så att jag är hemskt intresserad utav att pröva konstiga japanska maträtter, några av er som har några tips eller liknande för weard japansk mat?

Vad äter dom jävlarna i japan är det hundar o katter delfiner osv?
Citera
2008-05-07, 10:39
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wunderbar
Nu är det så att jag är hemskt intresserad utav att pröva konstiga japanska maträtter, några av er som har några tips eller liknande för weard japansk mat?

I japan äter man inte så mycket konstigt, värre är det isf i korea.
Där äter man hund.
Citera
2008-05-07, 11:40
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wunderbar

http://en.wikipedia.org/wiki/Japanese_cuisine

http://japanesefood.about.com/
Citera
2008-05-07, 12:41
Medlem
klybans avatar
Mycket från havet.
Sås vet dom knapp vad det var.
Kom ihåg när brorsans svärfar var här han hade då inte smakat på sås innan, gubben blev tokig i sås.
Men använde den som soppa nästan

Kan inte påminna mig att dom äter nått konstigt alls i Japan som Kineser och en hel del andra asiatiska länder gör.

Tror kina vinner i äta annorlunda grejor, man säger dom äter allt som rör på sig.
Finns tex en restaurang som serverar 28 olika rätter på råtta, och han som ägde restaurangen beklagade sig på hur jobbigt det var att få tag i bra rått

Portugiserna har haft mycket stort inflytande på maten i Japan.
Citera
2008-05-07, 13:00
Medlem
Japaner delar mycket bas från närliggande asiatiska länder.
Huruvidare dom äter konstiga saker är väl upp till hur man definerar konstigt men visst har de vissa bisarra metoder som inte ses så mycket i andra länder.

T.ex. finns det resturanger där dom filear en fisk levande, tillagar filéerna direkt (går snabbt dessutom pga färskheten) och sen serverar filéerna på den, fortfarande levande, fisken i bordet.

Bisarrt. Ja. Japan. Ja.

Sen har väl alla hört det där med att äta från nakna tjejer.. Japan. Ja.
Osv osv. Finns mycket även om sådant inte direkt är ngt som *alla* japaner gör.

Sen äter dom rätt mycket av fiskarna.. tonfiskögon t.ex. är en delikatess.. och div andra inälvor.

De använder en typ av fermenterad fisk till sushi, går inte hem hos alla.. men finsmakarna älskar ju det.. tänk surströmming på ris.. ngt åt det hållet.
Citera
2008-05-13, 21:34
Medlem
dom enda japanska rätter jag ätit är sushi och yakinuki, och sushi är äckligt (kan bara äta stekt fisk), men yakinuki var rätt gott, lite sötsurt bara. Det består ju av biff, äter dom mycket biff i Japan för i Kina är ju nötkött inte alls ett vanligt kött att äta?

Jag är fascinerad av Japan, tack vare filmer och serietidningar, så att äta en japansk middag på japanskt vis, på golvet kanske, och med te som efterätt vore inte alls dumt
Citera
2008-05-13, 22:02
Medlem
Japanska rätter använder mer nötkött än kinesisk kokkonst där det framför allt används fläsk.
Citera
2008-05-15, 10:57
Medlem
Mejlkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Star_Gazer83
dom enda japanska rätter jag ätit är sushi och yakinuki, och sushi är äckligt (kan bara äta stekt fisk), men yakinuki var rätt gott, lite sötsurt bara. Det består ju av biff, äter dom mycket biff i Japan för i Kina är ju nötkött inte alls ett vanligt kött att äta?

Jag är fascinerad av Japan, tack vare filmer och serietidningar, så att äta en japansk middag på japanskt vis, på golvet kanske, och med te som efterätt vore inte alls dumt

Yakiniku betyder bara stekt kott Yaki= steka/branna, Niku=kott sa den typen du talar om ar nog inte samma som i Japan. Nar jag hor Yakiniku tanker jag pa kott som man steker over en eld i mitten av bordet och kakar med sallad och sas (lite som fondue, fast man grillar). Ar for ovrigt inte traditionellt Japanskt utan importerat fran Sydkorea (Sydkorea har latt den basta maten i varlden).

Grejen med japan ar att de gillar mat som fan och tar in ratter fran i princip hela varlden, speciellt Kina och Sydkorea. Den traditionella japanska maten ar faktiskt inte sa spannande, mest fisk, ris fermenterade bonor (natto), soya och sant. Har en ganska speciell smak och tar ett tag att vanja sig vid den. Undantagen ar naturligtvis all ra fisk de kakar. Maten ar ocksa valdigt annorlunda beroende pa var i Japan du ar. Okinawa har en sorts mat och Hokkaido en helt annan.

Kaka pa golvet suger rov, efter en halvtimme har du sa ont i benen att du maste resa dig upp. Tror aven att detta ar den storsta anledningen till att Japaner ar sa jakla kobenta som de ar. Konstig sak, det ar bara Japaner som gor det, inte Kineser eller Koreaner...
Citera
2008-05-15, 12:01
Medlem
Man kan nog med säkerhet säga att hela sydöstasiatiska regionen är influerande av varandra.. finns många likheter mellan de kinesiska köken och koreanska, japanska, thailändska, osv.

Finns såklart små unika delar också för varje kök.. olika fokus på ingredienser osv. Men på det stora hela är maten inte så grundläggande främmande från varandra.
Citera
2008-05-15, 12:20
Medlem
MadamMims avatar
Påtal om japansk mat. Hur i hela friden får dom köttet i Yakinikun så satans mört? Samma gäller med kinesisk mat t.ex biff med bambuskott eller liknande....
Citera
2008-05-15, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadamMim
Påtal om japansk mat. Hur i hela friden får dom köttet i Yakinikun så satans mört? Samma gäller med kinesisk mat t.ex biff med bambuskott eller liknande....
Man marinerar i soja, sesamolja samt potatismjöl alt bikarbonat..
Citera
2008-05-15, 14:00
Medlem
majsmjöl / majsstärkelse är också populärt samtidigt som man är mer förtjust i köttstycken som innehåller mycket fett och när det kommer till kyckling gillar kineserna lårfiléerna mycket bättre än bröstfiléerna som generellt är torrare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in