Citat:
Ursprungligen postat av Star_Gazer83
dom enda japanska rätter jag ätit är sushi och yakinuki, och sushi är äckligt (kan bara äta stekt fisk), men yakinuki var rätt gott, lite sötsurt bara. Det består ju av biff, äter dom mycket biff i Japan för i Kina är ju nötkött inte alls ett vanligt kött att äta?
Jag är fascinerad av Japan, tack vare filmer och serietidningar, så att äta en japansk middag på japanskt vis, på golvet kanske, och med te som efterätt vore inte alls dumt
Yakiniku betyder bara stekt kott Yaki= steka/branna, Niku=kott sa den typen du talar om ar nog inte samma som i Japan. Nar jag hor Yakiniku tanker jag pa kott som man steker over en eld i mitten av bordet och kakar med sallad och sas (lite som fondue, fast man grillar). Ar for ovrigt inte traditionellt Japanskt utan importerat fran Sydkorea (Sydkorea har latt den basta maten i varlden).
Grejen med japan ar att de gillar mat som fan och tar in ratter fran i princip hela varlden, speciellt Kina och Sydkorea. Den traditionella japanska maten ar faktiskt inte sa spannande, mest fisk, ris fermenterade bonor (natto), soya och sant. Har en ganska speciell smak och tar ett tag att vanja sig vid den. Undantagen ar naturligtvis all ra fisk de kakar. Maten ar ocksa valdigt annorlunda beroende pa var i Japan du ar. Okinawa har en sorts mat och Hokkaido en helt annan.
Kaka pa golvet suger rov, efter en halvtimme har du sa ont i benen att du maste resa dig upp. Tror aven att detta ar den storsta anledningen till att Japaner ar sa jakla kobenta som de ar. Konstig sak, det ar bara Japaner som gor det, inte Kineser eller Koreaner...