Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-05-07, 07:13
Medlem
Hur defragmenterar man och diskrensar mac ?
Citera
2008-05-07, 11:36
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av garpenklint
Hur defragmenterar man och diskrensar mac ?

Defrag behöver du inte göra.

Vad menar du med Diskrensa?

Det finns bra program att använda för att ta bort program från Application mappen som även slänger Pref's, Application Data.

Example på program är Appzapper.
Citera
2008-05-08, 18:18
Medlem
Kör INTE defragmentering på din Mac!! Man kan förenklat säga att HFS defragmenterar on-the-fly. Finns dock program till mac'en som faktiskt erbjuder defragmentering, så nyfiken som man är var ja ju ändå tvungen att testa. Räkna med att du slöar ner din HD till ungefär det halva EFTER en fullständig defragmentering. Som tur var hade jag en fräsch backup, så aldrig mer defragmentering alltså...

Förstod inte heller riktigt vad du menade med rensning. En sak dock är att du behöver inte vara rädd för att filer ska ligga o slöa ner systemet som ofta blir fallet i windows efter några månader eller ett år av installerande. OS X laddar bara de filer som behövs o låter de andra vara. Ska du radera program så räcker de oftast att helt enkelt flytta app'en till papperskorgen då vanligtvis hela programmet ligger i .app-mappen. Annars kan jag bara upprepa det förra postern sa att AppZapper kan hjälpa dig att hitta lite gömda filer som installerades med programmet, funkar bra men ingen garanti att den hittar allt.

Och till sist, om du har en ny intel mac och inte redan kört programmet Xslimmer. Gör det! Den plockar port all PPC-data från dina UB, du kan även välja att plocka bort specifika språk från applikationerna. I flera fall kan detta krympa dina program till halva storleken.
Citera
2008-05-08, 18:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av keiko80
Kör INTE defragmentering på din Mac!! Man kan förenklat säga att HFS defragmenterar on-the-fly. Finns dock program till mac'en som faktiskt erbjuder defragmentering, så nyfiken som man är var ja ju ändå tvungen att testa. Räkna med att du slöar ner din HD till ungefär det halva EFTER en fullständig defragmentering. Som tur var hade jag en fräsch backup, så aldrig mer defragmentering alltså...

Förstod inte heller riktigt vad du menade med rensning. En sak dock är att du behöver inte vara rädd för att filer ska ligga o slöa ner systemet som ofta blir fallet i windows efter några månader eller ett år av installerande. OS X laddar bara de filer som behövs o låter de andra vara. Ska du radera program så räcker de oftast att helt enkelt flytta app'en till papperskorgen då vanligtvis hela programmet ligger i .app-mappen. Annars kan jag bara upprepa det förra postern sa att AppZapper kan hjälpa dig att hitta lite gömda filer som installerades med programmet, funkar bra men ingen garanti att den hittar allt.

Och till sist, om du har en ny intel mac och inte redan kört programmet Xslimmer. Gör det! Den plockar port all PPC-data från dina UB, du kan även välja att plocka bort specifika språk från applikationerna. I flera fall kan detta krympa dina program till halva storleken.

Appzapper är skit
AppTrapp (svenskutvecklad med) är MYCKET bättre.

Samt XSlimmer ska man ABSOLUT inte köra med.
Kan få Syslogd att skjuta i höjden och ta 99% av CPU.
Citera
2008-05-08, 19:13
Medlem
StyleWarss avatar
Typisk windowssjuka, det behövs inte speciellt mycket underhåll av OSX, det sköter operativet. Nån gång/eller om nåt krånglar är devisen.
Citera
2008-05-08, 19:42
Medlem
Att AppZapper inte hittar alla filer håller jag helt med om, att den e skit kan jag kanske inte hålla med om. Men ska absolut testa apptrapp då jag heller inte är helt nöjd med appzapper.

O de där med Xslimmer låter ju inte bra, har i.a.f. kört de på 3 mac'ar på alla olika program o aldrig haft något problem med den. Använd på egen risk antar jag...
Citera
2008-05-08, 19:55
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keiko80
Att AppZapper inte hittar alla filer håller jag helt med om, att den e skit kan jag kanske inte hålla med om. Men ska absolut testa apptrapp då jag heller inte är helt nöjd med appzapper.

O de där med Xslimmer låter ju inte bra, har i.a.f. kört de på 3 mac'ar på alla olika program o aldrig haft något problem med den. Använd på egen risk antar jag...

Heheh inte kört en mac sen i Juli. Så har inte koll på vilka program som är bra längre
Citera
2008-05-08, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iradieh
Appzapper är skit

Installerade just AppTrapp, aktiverade det och provade att slänga programmet AppDelete i papperskorgen. Inget hände.
Vet du som använder programmet vad det kan bero på?
Citera
2008-05-08, 20:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cube
Installerade just AppTrapp, aktiverade det och provade att slänga programmet AppDelete i papperskorgen. Inget hände.
Vet du som använder programmet vad det kan bero på?
Att AppDelete inte har några pref filer kanske?
Tror du måste indexera hela din mac eller åtminstone library för att de ska funka.
Säker på att du inte fick en dialogruta som undrar om den får skicka Pref filerna till papperskorgen?
Min brukar försvinna men exposé får fram den
Citera
2008-05-08, 20:25
Medlem
Citat:
Att AppDelete inte har några pref filer kanske?
Tror du måste indexera hela din mac eller åtminstone library för att de ska funka.
Säker på att du inte fick en dialogruta som undrar om den får skicka Pref filerna till papperskorgen?
Min brukar försvinna men exposé får fram den

Ahh, helt sant. Testade med ett annat program som jag visste hade prefs-filer och då ploppade AppTrapp upp! Perfekt. Jag får skylla min dumhet på att jag endast har en vecka på nacken i mac-världen
Citera
2008-05-08, 21:49
Bannlyst
Citat:
Appzapper är skit

Samt XSlimmer ska man ABSOLUT inte köra med.
Kan få Syslogd att skjuta i höjden och ta 99% av CPU.

XSlimmer har jag inte haft några problem med. Kört det flera gånger och sparat mkt utrymme samt tycker vissa program går lite snabbare. Inga poblem med CPU etc...
Citera
2008-05-08, 21:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tofsen
XSlimmer har jag inte haft några problem med. Kört det flera gånger och sparat mkt utrymme samt tycker vissa program går lite snabbare. Inga poblem med CPU etc...
Kör du Leopard.. är det något du inte Xslimmar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in