• 1
  • 2
2008-05-07, 07:13
Medlem
Hur defragmenterar man och diskrensar mac ?
Citera
2008-05-07, 11:36
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av garpenklint
Hur defragmenterar man och diskrensar mac ?

Defrag behver du inte gra.

Vad menar du med Diskrensa?

Det finns bra program att anvnda fr att ta bort program frn Application mappen som ven slnger Pref's, Application Data.

Example p program r Appzapper.
Citera
2008-05-08, 18:18
Medlem
Kr INTE defragmentering p din Mac!! Man kan frenklat sga att HFS defragmenterar on-the-fly. Finns dock program till mac'en som faktiskt erbjuder defragmentering, s nyfiken som man r var ja ju nd tvungen att testa. Rkna med att du slar ner din HD till ungefr det halva EFTER en fullstndig defragmentering. Som tur var hade jag en frsch backup, s aldrig mer defragmentering allts...

Frstod inte heller riktigt vad du menade med rensning. En sak dock r att du behver inte vara rdd fr att filer ska ligga o sla ner systemet som ofta blir fallet i windows efter ngra mnader eller ett r av installerande. OS X laddar bara de filer som behvs o lter de andra vara. Ska du radera program s rcker de oftast att helt enkelt flytta app'en till papperskorgen d vanligtvis hela programmet ligger i .app-mappen. Annars kan jag bara upprepa det frra postern sa att AppZapper kan hjlpa dig att hitta lite gmda filer som installerades med programmet, funkar bra men ingen garanti att den hittar allt.

Och till sist, om du har en ny intel mac och inte redan krt programmet Xslimmer. Gr det! Den plockar port all PPC-data frn dina UB, du kan ven vlja att plocka bort specifika sprk frn applikationerna. I flera fall kan detta krympa dina program till halva storleken.
Citera
2008-05-08, 18:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av keiko80
Kr INTE defragmentering p din Mac!! Man kan frenklat sga att HFS defragmenterar on-the-fly. Finns dock program till mac'en som faktiskt erbjuder defragmentering, s nyfiken som man r var ja ju nd tvungen att testa. Rkna med att du slar ner din HD till ungefr det halva EFTER en fullstndig defragmentering. Som tur var hade jag en frsch backup, s aldrig mer defragmentering allts...

Frstod inte heller riktigt vad du menade med rensning. En sak dock r att du behver inte vara rdd fr att filer ska ligga o sla ner systemet som ofta blir fallet i windows efter ngra mnader eller ett r av installerande. OS X laddar bara de filer som behvs o lter de andra vara. Ska du radera program s rcker de oftast att helt enkelt flytta app'en till papperskorgen d vanligtvis hela programmet ligger i .app-mappen. Annars kan jag bara upprepa det frra postern sa att AppZapper kan hjlpa dig att hitta lite gmda filer som installerades med programmet, funkar bra men ingen garanti att den hittar allt.

Och till sist, om du har en ny intel mac och inte redan krt programmet Xslimmer. Gr det! Den plockar port all PPC-data frn dina UB, du kan ven vlja att plocka bort specifika sprk frn applikationerna. I flera fall kan detta krympa dina program till halva storleken.

Appzapper r skit
AppTrapp (svenskutvecklad med) r MYCKET bttre.

Samt XSlimmer ska man ABSOLUT inte kra med.
Kan f Syslogd att skjuta i hjden och ta 99% av CPU.
Citera
2008-05-08, 19:13
Medlem
StyleWarss avatar
Typisk windowssjuka, det behvs inte speciellt mycket underhll av OSX, det skter operativet. Nn gng/eller om nt krnglar r devisen.
Citera
2008-05-08, 19:42
Medlem
Att AppZapper inte hittar alla filer hller jag helt med om, att den e skit kan jag kanske inte hlla med om. Men ska absolut testa apptrapp d jag heller inte r helt njd med appzapper.

O de dr med Xslimmer lter ju inte bra, har i.a.f. krt de p 3 mac'ar p alla olika program o aldrig haft ngot problem med den. Anvnd p egen risk antar jag...
Citera
2008-05-08, 19:55
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keiko80
Att AppZapper inte hittar alla filer hller jag helt med om, att den e skit kan jag kanske inte hlla med om. Men ska absolut testa apptrapp d jag heller inte r helt njd med appzapper.

O de dr med Xslimmer lter ju inte bra, har i.a.f. krt de p 3 mac'ar p alla olika program o aldrig haft ngot problem med den. Anvnd p egen risk antar jag...

Heheh inte krt en mac sen i Juli. S har inte koll p vilka program som r bra lngre
Citera
2008-05-08, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iradieh
Appzapper r skit

Installerade just AppTrapp, aktiverade det och provade att slnga programmet AppDelete i papperskorgen. Inget hnde.
Vet du som anvnder programmet vad det kan bero p?
Citera
2008-05-08, 20:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cube
Installerade just AppTrapp, aktiverade det och provade att slnga programmet AppDelete i papperskorgen. Inget hnde.
Vet du som anvnder programmet vad det kan bero p?
Att AppDelete inte har ngra pref filer kanske?
Tror du mste indexera hela din mac eller tminstone library fr att de ska funka.
Sker p att du inte fick en dialogruta som undrar om den fr skicka Pref filerna till papperskorgen?
Min brukar frsvinna men expos fr fram den
Citera
2008-05-08, 20:25
Medlem
Citat:
Att AppDelete inte har ngra pref filer kanske?
Tror du mste indexera hela din mac eller tminstone library fr att de ska funka.
Sker p att du inte fick en dialogruta som undrar om den fr skicka Pref filerna till papperskorgen?
Min brukar frsvinna men expos fr fram den

Ahh, helt sant. Testade med ett annat program som jag visste hade prefs-filer och d ploppade AppTrapp upp! Perfekt. Jag fr skylla min dumhet p att jag endast har en vecka p nacken i mac-vrlden
Citera
2008-05-08, 21:49
Bannlyst
Citat:
Appzapper r skit

Samt XSlimmer ska man ABSOLUT inte kra med.
Kan f Syslogd att skjuta i hjden och ta 99% av CPU.

XSlimmer har jag inte haft ngra problem med. Krt det flera gnger och sparat mkt utrymme samt tycker vissa program gr lite snabbare. Inga poblem med CPU etc...
Citera
2008-05-08, 21:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tofsen
XSlimmer har jag inte haft ngra problem med. Krt det flera gnger och sparat mkt utrymme samt tycker vissa program gr lite snabbare. Inga poblem med CPU etc...
Kr du Leopard.. r det ngot du inte Xslimmar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in