• 2
  • 3
2008-05-10, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilsL
Den som vet *något* om linux, vet att det inte spelar någon roll vad disten heter, bara vad man själv trycker in, i form av källkod... Vill man däremot kolla på olika kärnor, då kan det ju vara värt att köra vmware och lite olika kärnor på någon dist, men annars är det ju inte mkt som skiljer ...
Efter att ha talat med alltför många serveradministratörer som bara lärt sig hur man installerar och administrerar saker på system med pakethanterare som tar hand om alla dependencies eller som bara hanterat installationer av färdigkompilerade binaries och liknande så är jag tyvärr tvingad att säga att så är inte fallet för alla människor.

Det finns skrämmande många människor därute som faktiskt får betalt för att jobba med Linux som inte vet hur man bygger om saker manuellt och hur man sätter kompilatorsettings etc.

Sedan så är det ju så att även om kerneln fungerar likadant så kan det vara väldigt stora skillnader i hur man gör många saker utan att mer eller mindre bygga om hela systemet från kerneln och upp på vissa distros.
Citera
2008-05-10, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeist
så är jag tyvärr tvingad att säga att så är inte fallet för alla människor.
Vilket fall? Vad pratar du om? Jag påpekade ju bara att disten är inte det viktiga, utan snarare kärnan. Till Linux finns det ju ett antal kärnor, till BSD ett antal. Kolla på dem alla, men har du koll på en är sannolikheten stor att du har koll på resterande (även fast äldre kärnor givetvis skiljer sig en del från nyare).

Citat:
Ursprungligen postat av Zeist
Sedan så är det ju så att även om kerneln fungerar likadant så kan det vara väldigt stora skillnader i hur man gör många saker utan att mer eller mindre bygga om hela systemet från kerneln och upp på vissa distros.
Va?
Citera
2008-05-10, 20:27
Medlem
DaVajjs avatar
MacOS X kanske är att ta i beaktning. Mycket fokus på användarvänlighet, om du verkligen vill börja lugnt.
Citera
2008-05-11, 01:14
Medlem
Forgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaVajj
MacOS X kanske är att ta i beaktning. Mycket fokus på användarvänlighet, om du verkligen vill börja lugnt.

Så lugnt vill jag inte börja

Jag kan inte såå lite.. men ser mig fortfarande som en nybörjare, eller det känns så ibland i alla fall :P
Citera
2008-05-11, 01:18
Medlem
Forgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Mitt bästa tips är, om du nu ska köra på en separat maskin, att ställa upp den som dig egen lilla router/brandvägg. Det är ju mer motiverande om den faktiskt gör något, än om du bara fipplar lite på måfå. När routingen fungerar kan du göra den till webserver, e-postserver och så vidare. Logga in med ssh från din vanliga maskin, så kan du gömma undan servern i en garderob och behöver inte ha en massa skrot framme.

Två nätverkskort behöver du, men för övrigt kan själva maskinen vara nästan vad skräp som helst.

Jo men jag brukar alltid hitta något för det och kommer hitta något den kan göra.

Det bästa är egentligen att ha den som sin basdator.
Jag vill ha en mailserver så det kan vara något att satsa på.. fast jag alltid har haft problem med just mail servrar förut :P

men ett mål är bra att sätta upp, ska funta lite, men en bra början kan vara att installera systemet i huvud taget ^_^

SSH:a in är inte nödvändigt om man har det som huvud dator eller skrivbordsdator eller vad man nu skall kalla det.
Citera
2008-05-11, 03:24
Medlem
Citat:
Vilket fall? Vad pratar du om? Jag påpekade ju bara att disten är inte det viktiga, utan snarare kärnan. Till Linux finns det ju ett antal kärnor, till BSD ett antal. Kolla på dem alla, men har du koll på en är sannolikheten stor att du har koll på resterande (även fast äldre kärnor givetvis skiljer sig en del från nyare).

Va?
Jag bara menade att det inte alltid är fallet att folk lyckas plocka upp de generella kunskaper som är universella från alla distros utan att många fastnar väldigt mycket för de saker som är väldigt specifika för en enstaka distro... men självklart så är två distros med omodifierade versioner av samma kärna likadana i kärnan.

Jag tror att min svenska är lite ologiskt osammanhängande idag, det jag försökte poängtera var att även om kerneln är samma på två linuxdistros så kan det generella sättet du använder dem skilja ganska mycket baserat på vad som är byggt i distron generellt... med att bygga om helt så menade jag att för att använda en distro som en annan så kan man behöva göra mycket avskalande av dens features och tillägg av en annan distros features.
Citera
2008-05-11, 12:36
Medlem
Forgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heli0n
Gentoo är ett annat alternativ.

Japp men det ska jag också börja använda.

Jag och min kompis ska bygga ett Gentoo kluster
Citera
2008-05-11, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forg
Japp men det ska jag också börja använda.

Jag och min kompis ska bygga ett Gentoo kluster
Varför?
Citera
2008-05-12, 16:12
Medlem
Bitmasters avatar
Citat:
Varför?

Några av mina polare gjorde något liknande av den enkla anledningen att det var kul och lärorikt
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in