2008-05-09, 11:11
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forg
Men är FreeBSD en bra start, eller är den för svår?

Ja, det är en mycket bra start och nej, det är inte så svårt att komma igång med. Använd handboken så skall du nog komma igång.
Citera
2008-05-09, 12:41
Medlem
azerbadjans avatar
Själv skulle jag rekommendera OpenBSD så man får lite hum om hur ett BSD-system är uppbyggt, mer eller mindre. Sen är det inte allt för struligt, vissa saker kanske kan tjorva, men då finns det som sagt utomordentlig dokumentation. Lycka till!
Citera
2008-05-09, 12:54
Medlem
_emptys avatar
Börja ordentligt, börja med FreeBSD. Renare och finare system får du leta efter.

Mvh
Citera
2008-05-09, 21:52
Medlem
h-kans avatar
jobbigt att till och med free,open och net *bsd ska bråka om vilket som är rätt val
Citera
2008-05-09, 22:20
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Har ytterst begränsad erfarenhet av open- och freeBSD, men för svårt är det nog inte...inte svårare än något annat "vanligt" OS ivarjefall.

Och vad jag har hört av mina BSD-fanatiska vänner så är dokumentationen (handboken PhantomBlot länkade till) jävligt bra.
Så ska jag gissa är antagligen freeBSD ett bra val, userland och mappstruktur är mer "cleant" än i många av linuxdistarna och är ju trots allt ett "riktigt" UNIX..(i den mån det är relevant.)
Och framförallt finns det bra dokumentation, det är ju trots allt med hjälp av den man lär sig.
Citera
2008-05-09, 23:36
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Har ytterst begränsad erfarenhet av open- och freeBSD, men för svårt är det nog inte...inte svårare än något annat "vanligt" OS ivarjefall.

Och vad jag har hört av mina BSD-fanatiska vänner så är dokumentationen (handboken PhantomBlot länkade till) jävligt bra.
Så ska jag gissa är antagligen freeBSD ett bra val, userland och mappstruktur är mer "cleant" än i många av linuxdistarna och är ju trots allt ett "riktigt" UNIX..(i den mån det är relevant.)
Och framförallt finns det bra dokumentation, det är ju trots allt med hjälp av den man lär sig.

Dokumentationen är mycket bra vare sig man väljer FreeBSD, NetBSD eller OpenBSD, men FreeBSD är nog generellt sett enklare att komma igång med, i synnerhet om man skall använda sitt system som "skrivbordsdator".

När man väl har fått igång ett fungerande FreeBSD-system så är Fresh Ports ett bra ställe att gå till för att leta efter program. Det är för övrigt en god idé att installera FreeBSD med "linux compatibility" (något som man får välja under installationen) då det ger ett mycket bättre utbud av program.
Citera
2008-05-10, 05:48
Bannlyst
FreeBSD är ett bra val, finns fin dokumentation.
Det är snyggt, rent, stabilt och välgjort.
Citera
2008-05-10, 11:02
Bannlyst
Tänkte också köra FreeBSD, men på Mac:en genom VmWare och endast CLI.
Tänkte mecka lite för att sedan ta min burk och köra den som server, ge folk gratis BCN, Shell, 25 mb webserverutrymme med MySQL/PHP stöd.
Citera
2008-05-10, 12:19
Medlem
Forgs avatar
Okej tack för svaren

Nu är det bara att sätta igång med fifflandet.. får se om det blir OpenBSD eller FreeBSD.. elelr båda ;D
Citera
2008-05-10, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forg
Okej tack för svaren

Nu är det bara att sätta igång med fifflandet.. får se om det blir OpenBSD eller FreeBSD.. elelr båda ;D
Mitt bästa tips är, om du nu ska köra på en separat maskin, att ställa upp den som dig egen lilla router/brandvägg. Det är ju mer motiverande om den faktiskt gör något, än om du bara fipplar lite på måfå. När routingen fungerar kan du göra den till webserver, e-postserver och så vidare. Logga in med ssh från din vanliga maskin, så kan du gömma undan servern i en garderob och behöver inte ha en massa skrot framme.

Två nätverkskort behöver du, men för övrigt kan själva maskinen vara nästan vad skräp som helst.
Citera
2008-05-10, 17:06
Medlem
BSD allmänt är riktigt trevligt för att lära sig UNIX, tom mer än vad Linux är då BSD är mer proper UNIX.

I dagsläget så är det lite att hoppa i i den djupa änden av poolen och det kräver lite mer läsande av manualer att sätta sig in i BSD-tänkandet än vad många av de nyare Linuxdistributionerna gör. Svårt är det väl direkt inte men det kommer att kräva mer analytiskt tänkande för hur man gör saker när man börjar komma ifrån steg-för-steg-guiderna, och felsökning i BSD är något du kommer ha mycket nytta av för felsökning av Unix-system allmänt.

Senare när/om du vill lära dig mer Linuxspecifika kunskaper så rekommenderar jag Slackware. Devisen om att om du lär dig någon annan linuxdist så kan du den disten och om du lär dig Slackware så kan du Linux är verkligen sann, speciellt i dagens enorma uppsjö av distributioner där många går enormt långt ifrån vad som är grunden i Linux. Du hade ju dock redan viss erfarenhet inom Linux så det finns ju viss möjlighet att du kört Slackware.

När du sedan täckt in att kunna allt om BSD/Linux så kan jag även rekommendera att titta på Solaris, kan vara mycket intressant om du någonsin hamnar på ett jobb inom serverhantering, plus att det är ganska kul att se de olika variationerna på Unix och hur de skiljer sig.

Detta borde ge dig en nog bred bas för att i slutändan kunna arbeta med vilket operativsystem som helst. Givetvis så kan det ta dig någon dag att sätta dig in i det specifika i Fedora Enterprise eller CentOS... men transitionen blir väldigt smidig.

Oh, och rekommendationen av LFS... LFS är bra för att lära sig mer om hur ett operativsystem fungerar och även ganska bra för att få en viss idé om hur man kompilerar saker... men för att faktiskt få ut något av LFS som inte bara är att läsa och memorera steg så bör man kunna hyfsat mycket om hur ett UNIX-baserat OS fungerar.
Citera
2008-05-10, 17:18
Medlem
Den som vet *något* om linux, vet att det inte spelar någon roll vad disten heter, bara vad man själv trycker in, i form av källkod... Vill man däremot kolla på olika kärnor, då kan det ju vara värt att köra vmware och lite olika kärnor på någon dist, men annars är det ju inte mkt som skiljer ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in