• 1
  • 2
2008-05-08, 18:54
Medlem
nazipoliss avatar
Det r ett stort verskott p just flyttfirmor i Gbg i dagslget, men har man vl ftt in en fot s brukar det g vgen ett tag allefall.

krkort r inget krav d du bara (oftast) frflyttar frn plats A till plats B.
allt gr nstan p hjul och bra hjlpmedel finns.

s som jag har sett p det s har flyttfirmorna sina favoriter, dem r ett arbetslag helt enkellt och ringer endast sina egna killar.

Dawid -

Pm:a en krlekshistoria s skall jag se vad jag kan gra fr dig...
Citera
2011-01-17, 12:55
Medlem
Chrippe.s avatar
Bumpar trden lite, d jag hade tnkt starta en likadan.

Kort beskrivning, jag och en kompis har snackat om hur kul det vore att starta eget ihop och kom fram till att en flyttfirma vore spnnande. Jag gick ut gymnasiet fr 1 r sedan, har bl.a. Krkort BECE, truck A&B, skerhet p vg, ADR styckegods, kranutbildning och yrkeskompetensbevis.
Kompisen gr sista terminen p gymnasiet nu och kommer ha samma behrigheter och utbildningar som jag, utom slpkortet. Vi bor p varsin sida om sthlm, han sder om sthlm - 7 mil. Jag norr om - 7 mil.

s p med tips, frslag och frgor om det behvs fr att du ska kunna svara! Vi r ppna fr allt inom flyttbranschen.
Citera
2011-03-27, 04:17
Medlem
BlueLous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrippe.
Bumpar trden lite, d jag hade tnkt starta en likadan.

Kort beskrivning, jag och en kompis har snackat om hur kul det vore att starta eget ihop och kom fram till att en flyttfirma vore spnnande. Jag gick ut gymnasiet fr 1 r sedan, har bl.a. Krkort BECE, truck A&B, skerhet p vg, ADR styckegods, kranutbildning och yrkeskompetensbevis.
Kompisen gr sista terminen p gymnasiet nu och kommer ha samma behrigheter och utbildningar som jag, utom slpkortet. Vi bor p varsin sida om sthlm, han sder om sthlm - 7 mil. Jag norr om - 7 mil.

s p med tips, frslag och frgor om det behvs fr att du ska kunna svara! Vi r ppna fr allt inom flyttbranschen.

Ja vad ska man sga?
Har bara varit 10 mn som flyttgubbe, men krt lastbil 8r fre det. Jag frestller mig att ni kommer upptcka, oavsett vad ni vljer och hur mycket utrustning ni kper, att ni saknar ngot som mste kompletteras mitt under flytt. Nr ni tagit er den frsta flytten som kommer fylla bilen rejlt, inser att stuva lastutrymme r en konstform i sig. Frestll dig tetris dr alla klossar r 3D, samt inte har passform mot varandra. Ska man dessutom ta i beaktande Expressarbetarens oerfarenhet. S blir resultatet att saker inte kommer ut p bilen i en ordning som underlttar fr Stuvaren att s snabbt och volym effektivt som det r mjligt.

Vet inte vilket som kommer vara tyngsta posten fr 2 grna flyttgubbar, det beror nog till stor del p bohagets variabler. Antingen kommer ni upptcka hur drygt det kan vara att packa, Vilket dessutom helst ska gras av eller i samarbete med en packmstare. Kunden r inte bengen att betala er fr 8tim pack o last om ni offertat 4tim. Eller om ni kommer upptcka hur man kan och inte kan stuva en bil genom att f skador i sn utstrckning att fretaget kan f svrt att tcka kostnaderna.

Mitt tips r att Starta eget, helst AB det r lugnast, 50.000:- i aktiekapital gr att kringg (google eller annan valfri skmotor). Kontakta sedan etablerade firmor med gott rykte och slj i er som timfakturerande expressarbetare. Ta lrdom av firmans erfarna och oftast vlvilliga personal. Nr ni knner att ni nog brjar lista ut hur en stuv br/inte br vara uppbyggd fr att inte skada saker i ondan. D mrker ni ocks att de grejer ni br ut p flaket, direkt ker upp i stuven, och inte str p halva golvet, drfr att ni lrt er lsa stuven. D r det dax att brja lra sig stuvandets ljuvliga sm utmaningar. Neka heller aldrig mjligheten att va packning, undvik aldrig en packning fr att det r trist eller tar tid eller gtt t helsike.

Med lite jvlar anamma och tillrckligt vassa nsor, br ni efter runt ett r anse p egen hand. Att det ni erbjuder en egen kund om ni drar igng i egen regi. Inte r jmfrbart med vad som som levereras av era ldre och kunnigare. Det knns lite motigt att man blir frnsprungen i trappor av en senig gubbe nrmre 50, trots att gubben br dubbla vikten. Frsk att g p gym s fort ni fr tillflle, men lyft inte tungt fr att bli jttestarka 1min sen frdig, utan lttare vikter och fler repetitioner med fokus p muskler som inte fr trna p arbetet. Fr varje muskel ni arbetar med p jobb, finns en muskel med motsatt effekt, som r ndvndig fr att kroppen ska kunna fungera bde utan belastning och med full.

Sen gller det med denna branschen precis som alla andra, att saknar du fallenhet fr arbets-/tanke-sttet som ligger i grund. D kommer det att bli jvligt tufft. Nr dagen sen kommer och ni ska ha egen bil, missa inte "eget p vg", trafiktillstnd (100k fr frsta bilen, sen 50k fr varje bil drefter) som krvs vara tillgngligt kapital. D ska allts 50000:- fr AB samt ytterligare 50000:- fr att kunna hvda att det finns 100000:- som r ett krav fr trafiktillstnd. Den tid ni br klara frst t ngon med mycket att lra er. Frutsatt att ni fr tillrckligt att gra, kan ge rtt Ok pengar, som br sparas stenhrt. Fr tiden efter ni kr igng p egen hand s kan ta det 12mn hrt arbete att f s mycket som 0:- att ta ut i ln. Men det varierar ganska kraftigt, och har en del med sjlvbehrskning att gra med. Kan man inte lta bli att lgga en massa pengar p Platt-tv, nyare mobil, och fetare flgar p personbilen. D blir det allt utom enkelt att lyckas p egenhand.

Ett lngt svar men frhoppningsvis ett som flytt-Gubbar/Kringar, kan skriva under p
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in