Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-05-06, 18:53
  #1
Medlem
Zimlys avatar
Nu är det så att jag har suttit och installerat DNS på en Centos maskin, allt gick ganska bra, men nu när jag startar upp systemet igen så startar TWM eller Xterm istället..

Varför blir det så här nu, när jag körde Init 5 innan så startade de som de skulle, med Multi User mode och GUI, men nu när jag startar de så är de där jävla Xterm igång istället.

Så hur gör jag för att köra med de vanliga grafiska gränssnittet igen?


// Zimly
Citera
2008-05-06, 19:38
  #2
Medlem
nat0ns avatar
Vilket är det "vanliga grafiska gränssnittet" då? Gnome? KDE?
vad händer om du kör "startx"? hur ser .xinitrc ut? någon DM?
Citera
2008-05-06, 19:43
  #3
Medlem
Zimlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nat0n
Vilket är det "vanliga grafiska gränssnittet" då? Gnome? KDE?
vad händer om du kör "startx"? hur ser .xinitrc ut? någon DM?

Är inte så jätte haj på detta, så du får ursäkta mig, men när jag installerade de så valde jag Gnome, men efter jag installerat DNS så fuckade allt upp..

Men ska testa med alternativen du gav mig


Testade att starta Startx, men de startar bara Xterm eller vad de nu är, de som startar i alla fall, autostarten då är : root@dns1 och Xclock
__________________
Senast redigerad av Zimly 2008-05-06 kl. 19:51.
Citera
2008-05-15, 09:27
  #4
Medlem
Zimlys avatar
Jag har förlorat Gnome helt, har testat att installera både Gnome och KDE men funkar inte alls..

Har testat "yum install gnome" "yum -y groupinstall gnome" men inget funkar, finns det något annat sätt, eller är de bästa att installera om allt?
Citera
2008-05-15, 14:52
  #5
Medlem
noonelses avatar
Vad menar du med "installerat DNS" ? Har du installerat Bind eller har du editerat /etc/resolv.conf?
Citera
2008-05-15, 16:12
  #6
Medlem
Zimlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noonelse
Vad menar du med "installerat DNS" ? Har du installerat Bind eller har du editerat /etc/resolv.conf?

Alltså DNSen funkar som den ska, vet att min rubrik inte var den bästa...

alltså, gnome försvann efter jag hade installerat DNS'en och stängde av datorn, sen vid uppstarten var Gnome borta om man säger så..

Trodde först detta hade att göra med dnsen, men har kommit på att gnome försvann på något sjukt sätt...
__________________
Senast redigerad av Zimly 2008-05-15 kl. 16:24.
Citera
2008-05-15, 16:29
  #7
Medlem
noonelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zimly
Alltså DNSen funkar som den ska, vet att min rubrik inte var den bästa...

alltså, gnome försvann efter jag hade installerat DNS'en och stängde av datorn, sen vid uppstarten var Gnome borta om man säger så..

Trodde först detta hade att göra med dnsen, men har kommit på att gnome försvann på något sjukt sätt...

Du svarar ju inte på frågan.
Citera
2008-05-15, 16:33
  #8
Medlem
Zimlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noonelse
Du svarar ju inte på frågan.

jaha... aja tänkte fel, jag installerade DNS programmet via program installeraren (Packet hanteraren eller vad de nu heter), sen editerade i /etc/resolv.conf

Någon mod kanske kunde ändra rubriken till något bättre, då jag egentligen behöver hjälp med dessa saker

1. Fixa tillbaka Gnome

2. Lägga till konton så att dem kan använda min ftp "vsftpd"
La till ett nytt konto, men får svaret "Kan inte ansluta pga, kan inte hitta hemkatalogen /home/användare" vet inte riktigt hur jag lägger till en användare samtidigt som jag fixar en katalog till dem?
Körde useradd ""användare" sen skrev in lösenordet, men sen fastnar jag


3. Fixa så att varje användare kan ansluta till min ftp, sen så att dem kan lägga upp saker som ska bindas till DNSen, alltså som ett webbhotell ungefär, jag kör med "apache" kan tilläggas.

Kommer nog komma fler frågor....

Och jag ber om ursäkt i förväg ifall det är jätte luddigt eller så, är inte jätte haj på detta,.
Tycker det är extremt jobbigt att förklara om man säger så..


// Zimly
__________________
Senast redigerad av Zimly 2008-05-15 kl. 17:01.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback