2008-05-06, 15:51
Medlem
puckots avatar
Om man sitter med ett gäng nedladdade mp3 album i 256kbits eller 320kbits, och vill konvertera ner till 192kbits tex. för att spara utrymme på mp3spelaren. Är det värt det?

Det sägs ju att det alltid bli en liten förlust för varje konvertering. Men hur stor skillnad blir det egentligen? Hör man någon större skillnad på slutresultatet? Det ska sägas att jag inte är något ljudfreak direkt, och ställer inga jättestora krav på ljudet. Men man vill ju ändå ha hyfsad kvalite.
Citera
2008-05-06, 16:06
Medlem
cammos avatar
Det är väl bara att du testar och lyssnar.
Citera
2008-05-06, 16:24
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puckot
Om man sitter med ett gäng nedladdade mp3 album i 256kbits eller 320kbits, och vill konvertera ner till 192kbits tex. för att spara utrymme på mp3spelaren. Är det värt det?

Det sägs ju att det alltid bli en liten förlust för varje konvertering. Men hur stor skillnad blir det egentligen? Hör man någon större skillnad på slutresultatet? Det ska sägas att jag inte är något ljudfreak direkt, och ställer inga jättestora krav på ljudet. Men man vill ju ändå ha hyfsad kvalite.

I ditt fall så skulle det nog vara värt det.
Jag gissar att du dessutom använder mp3-spelaren i miljöer med annat ljud i bakgrunden, vilket gör att nästan det enda som är viktigt är att man kan få ut ordentlig volym.

Så ja, testa iaf!
Det tar ju inte direkt lång stund att konvertera så det är bara att köra igång.
Citera
2008-05-06, 17:37
Medlem
flukkes avatar
Så länge du bara skall lyssna på musiken "på resande fot" så fungerar det utmärkt.

Men om du skall använda mp3:spelaren för uppspelning på fasta ljudanläggningar så kan ljudet bli lite för dåligt..

Har du ingen monster mp3, 30gb eller större då är det värt att komprimera
Citera
2008-05-06, 18:02
Medlem
puckots avatar
Oftast blir det väl att man lyssnar på mp3spelaren när man är utomhus där det är massa bakgrundsljud som trafik och sånt som ni säger.

Men det händer ju att jag kan använda den i andra sammanhang med. Tex. att jag kan ligga hemma i sängen och softa eller när jag står och diskar/städar eller något, eller om jag är på resande fot och kopplar in mp3-högtalarna för uppspelning på hotellrum eller något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in