2008-05-05, 20:39
Medlem
lurventusss avatar
Hej!
Undrar om någon har koll på hur många poäng som räknas som heltid på somaren? Trodde det var 15hp, men nu såg jag att jag blivit antagen till två 15hp kurser under sommaren... Undrar även om denna sommarens kurser räknas som läsår 07/08 eller 08/09? Är nämligen så att jag ligger precis på gränsen för att ha för lite poäng för fortsatt lån/studiestöd det här läsåret (07/08). Vore skönt om denna sommaren inte räknades in i den totalsumma poäng jag måste skaffa utifall att det av någo anledning skulle gå dåligt...

peace out!
Citera
2008-05-05, 20:54
Medlem
sasos avatar
15hp = 10 veckors heltid(100%)
Citera
2008-05-05, 22:13
Medlem
slimmbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
15hp = 10 veckors heltid(100%)

okej... undrar varför jag blev antagen på 2 15hp kurser då.. jaja, bra att veta då iaf
Citera
2008-05-06, 22:40
Medlem
Man kan bli antagen till mer än heltid helt enkelt, men 30hp över sommaren låter mycket.
Citera
2008-05-06, 23:41
Medlem
wises avatar
Jag har blivet antagen till 37.5hp av någon konstig anledning, kurserna var inte ens i samma ordning. Men men vafan ska man säga, lite poäng skadar inte.
Citera
2008-05-07, 01:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av slimmbo
okej... undrar varför jag blev antagen på 2 15hp kurser då.. jaja, bra att veta då iaf

Varför du blev antagen till två 15hp kurser. Anledningen är väl helt enkelt att du sökt två 15hp kurser. Du kan skicka ansökningar direkt till universiteten om det finns platser över och vara antagen till 200hp kurser, men du får likväl inte mer ersättning än heltid.
Citera
2008-05-07, 01:47
Medlem
wises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Varför du blev antagen till två 15hp kurser. Anledningen är väl helt enkelt att du sökt två 15hp kurser. Du kan skicka ansökningar direkt till universiteten om det finns platser över och vara antagen till 200hp kurser, men du får likväl inte mer ersättning än heltid.

Det verkar ha blivet något fel med systemet, egentligen ska det inte godkänna mer än 22.5hp för sommarstudier. Själv blev jag antagen på mina 1-2-3 val 7.5hp kurser och mina 7-8 val 7.5hp kurser, 4-6 var borta pga. maxtaket.
Citera
2008-05-07, 01:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wise
Det verkar ha blivet något fel med systemet, egentligen ska det inte godkänna mer än 22.5hp för sommarstudier. Själv blev jag antagen på mina 1-2-3 val 7.5hp kurser och mina 7-8 val 7.5hp kurser, 4-6 var borta pga. maxtaket.

Det är absolut inte den information jag har fått, men studera.nu måste begränsa kursantal när man ansöker från hemsidan eller genom VHS blanketten. Ansöker man direkt till högskolan där kursen/kurserna ifråga går så är inte vhs inblandade i registreringsprocessen.
Citera
2008-05-07, 02:29
Medlem
wises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Det är absolut inte den information jag har fått, men studera.nu måste begränsa kursantal när man ansöker från hemsidan eller genom VHS blanketten. Ansöker man direkt till högskolan där kursen/kurserna ifråga går så är inte vhs inblandade i registreringsprocessen.

Jag är väl medveten om processen, har själv utnyttjat sen anmälan tidigare för att läsa mer än 150%. I mitt fall rör det sig om 15hp extra på Mittuniversitetet som absolut inte borde finnas där, trodde det var något fel först tills de dök upp som "kan ej registeras än" i Mittuniversitets portal.

Men men, inga tentor bara inlämningsuppgifter och en bok per kurs, verkar som ett guldläge att plocka lite poäng.
Citera
2008-05-07, 02:31
Medlem
Flytande_argots avatar
Enklast är nog att gå upp på CSN och kontrollera med dom på plats. Att göra det är helt överlägset att maila/ringa/chansa eller försöka få fram korrekt info från deras sida.
Går man upp och snackar så kan dom plocka upp ens ansökan i systemet och de ser på en gång om man har rätt till studiemedel och ditten och datten.

Själv ska jag läsa nån flumkurs om östersjöns ekologi och lite om flora och fauna här i norden innan jag börjar jobba!
Citera
2008-05-07, 13:04
Medlem
lurventusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lurventuss
Undrar även om denna sommarens kurser räknas som läsår 07/08 eller 08/09? Är nämligen så att jag ligger precis på gränsen för att ha för lite poäng för fortsatt lån/studiestöd det här läsåret (07/08). Vore skönt om denna sommaren inte räknades in i den totalsumma poäng jag måste skaffa utifall att det av någo anledning skulle gå dåligt...

peace out!

Okej, ja dåär jag väl med på hur det kan funka då ^^ Men ingen som vet något angående det andra jag undrade? (ovan)
Citera
2008-05-07, 13:28
Medlem
wises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lurventuss
Okej, ja dåär jag väl med på hur det kan funka då ^^ Men ingen som vet något angående det andra jag undrade? (ovan)

Räknas såvitt jag vet på studiestödet för vårterminen 2008.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in