2008-05-07, 14:00
Medlem
Har du läst och tagit CSN nu ivår så får du pengar för i sommar utan studieprövning. Och detta innebär att du utökar de antal poäng du måste klara för att få förnyat förtroende hos CSN till hösten.
Om du nu måste ta fullt CSN så är nog det bästa att se till att ta dina poäng som du måste ta.

Möjligt att man skulle kunna ansöka om pengar för sommar + höst, men då gäller det ju att du klarar dina poäng i höst för att få mer pengar till vårterminen.

Hur man än vänder på det är det bäst att se till att klara sina poäng.
Citera
2008-05-07, 19:09
Medlem
lurventusss avatar
aha okej, jag trodde de räkna ett år i taget.. alltså, om man inte fått si och så många procent av poängen under ht07-vt08 så får man inte mer pengar..
Citera
2008-05-07, 19:33
Medlem
lurventusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilng
Har du läst och tagit CSN nu ivår så får du pengar för i sommar utan studieprövning. Och detta innebär att du utökar de antal poäng du måste klara för att få förnyat förtroende hos CSN till hösten.
Om du nu måste ta fullt CSN så är nog det bästa att se till att ta dina poäng som du måste ta.

Möjligt att man skulle kunna ansöka om pengar för sommar + höst, men då gäller det ju att du klarar dina poäng i höst för att få mer pengar till vårterminen.

Hur man än vänder på det är det bäst att se till att klara sina poäng.

Aha, så det är så det fungerar... Jo, men jag ska inte läsa på högskola till hösten i vilket fall. Ska främst läsa upp matte B och C för att kunna gå över till mer naturvetenskapliga ämnen är det tänkt... Men studielånet/stödet för gymnasiala studier och högskolestudier räknas väl inte som samma om jag har förstått csn rätt?

Men säg att jag i värsta fall skulle behöva göra en omtenta på sommarkursen en bit in i september, kan jag då inte få stöd & lån för komvux undertiden, måste csn se att jag klarat kursen först..? (Jag ska alltså läsa heltid på komvux)
Citera
2008-05-07, 20:58
Medlem
Det är en intressant situation. Jag vet faktiskt inte hur CSN skulle ställa sig om du söker pengar för gymnasienivå om du inte har klarat dina tidigare högskole studier. Förmodligen så skulle du inte få några pengar innan du har klarat dina poäng. Men om du ringer (eller mailar) CSN så kan du säkert få ett korrekt svar.

Men se till att fixa dina poäng så blir det inga problem.

Vad CSN ser på när de kollar dina poäng är hur många poäng du har tagit sedan de senast beviljade ansökan och om dessa då är tillräckliga iförhållande till vad du har fått studiemedel för. Normalt så är det ju då oftast en HT, en VT och en ev sommarperiod.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in