2008-05-05, 15:34
Bannlyst
En tjejkompis ska på jobbintervju på onsdag för en klädbutik. Hon är 20 år gammal och har i princip ingen arbetslivserfarenhet. Hennes största undran är vad hon kan begära betalt? Själv har jag inte jobbat för timlön på flera år, så jag är ingen bra hjälp. Vad tycker ni hon ska begära utan att verka varken desperat eller stöddig?
Citera
2008-05-05, 15:41
Medlem
TinnManns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ★★★
En tjejkompis ska på jobbintervju på onsdag för en klädbutik. Hon är 20 år gammal och har i princip ingen arbetslivserfarenhet. Hennes största undran är vad hon kan begära betalt? Själv har jag inte jobbat för timlön på flera år, så jag är ingen bra hjälp. Vad tycker ni hon ska begära utan att verka varken desperat eller stöddig?
"Seek and ye shall find"

http://www.handels.se/home/handels2/home.nsf/unidView/9A4CADFFBC6B0861C125719300402658

Ingen jättebra länk. Men 20 år och ingen erfarenhet: 95/100 per timme skulle vara rimligt.
Citera
2008-05-05, 17:21
Medlem
vad är det för butik är det en större kjedja eller en liten mindre självstånde butik... dom stora företagen är nästa alltid fackanslutna och då får man läön efter avtal.

mvh Bonfan
Citera
2008-05-05, 18:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bonfan
vad är det för butik är det en större kjedja eller en liten mindre självstånde butik... dom stora företagen är nästa alltid fackanslutna och då får man läön efter avtal.

mvh Bonfan
Butiken heter Cubus tror jag, ingen aning om det är en kedja eller inte.

Men någonstans runt 100kr/tim borde ju vara rimligt, med tanke på länken som TinnMan gav.
Citera
2008-05-05, 19:00
Medlem
Typemynames avatar
Cubus säljer kläder och jag skulle tippa på ungefär 100-110kr/timme
Citera
2008-05-05, 22:57
Medlem
Denethorns avatar
Tror man skall lägga störst tyngdpunkt vid att få jobbet eftersom hon inte har så mycket arbetslivserfarenhet, finns för många sökande tillKlädbutikskedjorna för att man skall kunna kräva en viss lön(utöver avtalen).

Enligt mig
Citera
2008-05-06, 01:02
Medlem
woofers avatar
Om man gör ett bra jobb och är ambitiös och arbetsgivaren gillar en så kan man ju ganska snabbt förhandla upp sin lön i efterhand. Att kräva lön utöver vad som är minimilön i branchen utan att ha någon erfarenhet eller liknande att backa upp detta med är nog svårt.

Cubus har ju till och med jag hört talas om så så små lär dom ju inte vara, gissar på att dom följer kollektivavtalet.
Citera
2008-05-06, 02:41
Medlem
Xstars avatar
Hmm, begära? Det är som lite som att gå till McDonalds och "begära" en lön. Hon får nöja sig med den timlön som bjuds, antagligen runt 100-lappen.
Citera
2008-05-06, 11:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Hmm, begära? Det är som lite som att gå till McDonalds och "begära" en lön. Hon får nöja sig med den timlön som bjuds, antagligen runt 100-lappen.
Ja nu bad de ju henne komma med löneanspråk...så...
Citera
2008-05-06, 12:50
Medlem
Xstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ★★★
Ja nu bad de ju henne komma med löneanspråk...så...

Jaså? Jamen dåså... då antar jag att det inte är någon av de stora klädkedjorna utan en mindre, mer nischad, kanske lite finare butik. Alltid trevligare att jobba i sådana
Citera
2008-05-06, 14:47
Medlem
Citat:
Jaså? Jamen dåså... då antar jag att det inte är någon av de stora klädkedjorna utan en mindre, mer nischad, kanske lite finare butik. Alltid trevligare att jobba i sådana

Cubus möter knappast någon av ovanstående kriterier.
Citera
2008-05-06, 16:54
Medlem
El Zorros avatar
Citat:

Cubus ingår i Dressmansfären och är ungefär samma sak fast för kvinnor. Det är nog bara att gå på kollektivavtalsnivå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in