2008-05-05, 13:52
Medlem
Bövelens avatar
Hej,

Jag är relativt ny i detta forum men jobbat ett gäng år med användarsupport och vissa problem verkar dyka upp här frekvent. Jag tänkte skriva ihop lite lösningar på vanliga fel och kanske kan vi få dessa Sticky om ni tycker det är bra.

Hur som helst, vanligt återkommande fel #1:

Datorn är långsam. Datorn tar lång tid att starta. Datorn laggar när jag skriver, lyssnar på musik eller ser på film. Datorn hänger sig i tid och otid. Jag får reklampopupper eller jag misstänker att det jag har massa skit på datorn.

Följande förutsättningar bör du ha för att kunna göra något åt det.
1. Datorn har inte något hårdvarufel.
2. Datorn är inte FUBAR mjukvarumässigt. En ominstallation vore kanske bäst?
3. Du har lite koll på vad du gör. Har du inte kollen eller är villig att chansa så gör det. Annars uppsök ett proffs som gör det åt dig.

Så. Roten till det mesta onda som finns där ute gömmer sig, eller syns fullt tydligt i aktivitetsfältet, i autostarten på din dator. Det som inte autostarten kan ta död på sänks av dåligt underhåll i filsystem eller brist av fysiska resurser. Min uppskattning är att mellan 90-95% av allt shit som är fel går att härleda till det jag kommer att skriva om här.

Saker och ting kan autostarta på ett par olika sätt:
1. Inloggningscript som körs via en domän (på företag).
2. Via Start – Program – Autostart
3. Via ”Autostart” i Msconfig (Start – Kör).
4. Via registret HKLM/HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\run
5. Via registrerade processer
6. Via Dll´er

Min åsikt är att folk är lata av naturen, och man vill ha snabb tillång till alla funktioner som man under kommande år ”kanske” kommer att gå in i. Dessa funktioner brukar rada upp sig i meterlånga rader nere vid klockan utan att användas någonsin användas. Dock suger dom resurser och orsakar problem. Det enda som är nödvändigt är Antivirus, anti spyware, extra brandväggar etc. Allt annat är lyx.

Vill man ha ”easy access” så kan man faktiskt använda de genvägar som finns i startmenyn, i quick launchen eller skapa egna på skrivbordet.

(Kör eng OS, så det blir på engelska)
Börja rensa:
1. Klicka på ”Start” – ”Programs” – ”Startup”
2. Ligger något här? Ta bort det om det inte behöver autostarta.
3. Klicka på ”Start” och sedan ”Kör/Run”.
4. Skriv MSCONFIG.
5. Gå till fliken ”Services”
6. Här kan ni om ni är lite flinka stänga av de tjänster som går igång automatiskt, men det är inte rekommenderat att ni tar bort MS–saker som ni inte vet vad de gör. Nöjj er med att bocka i bocken ”Hide all Microsoft Services” och ta bort de saker som inte är AV eller Anti-spyware. Om du tvivlar, ta bort. Office source engine kan va bra att ha kvar förresten annars kommer office update att strula efter skiva.
7. Gå sedan vidare till fliken ”Startup”
8. Här finns det mesta av den skit ni egentligen borde bli av med. Rensa allt som inte är AV eller ASPYWare. If in doubt, remove.
9. Kör OK, starta om sen.
10. Klicka ”Start”, Klicka ”Kör”, Skriv regedit.
11. Om du är osäker, hoppa över detta steget. Ta inte bort något du inte vet vad det är, gör det på egen risk!
12. Manövrera dig till HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\run . Rensa ut alla värden på högersidan som inte är AV.
13. Gå sedan in i HKLM\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\run och gör samma sak.

Starta sedan om datorn. Dra igång sådant som du ändå vill ha igång (msn, icq etc).
Det är alltid bättre att dra igång saker som du använder än att inte stänga av saker som du tror dig skall använda.

Det kan nu även finnas saker som drar igång som du inte kan se, men jag går inte in på hur man hittar fulware som aktiveras via dll´er eller rootkit. Har ni shit efter att ni gjort alla dessa steg och era AV inte biter, ominstallera.

Steg 2 Rensa ut gammalt junk
Gå in i kontrollpanelet och avinstallera sådant shit som du aldrig använder. Går inte in på detta mer specifikt än så. Gå in i c:\program efteråt och ta bort eventuella spår av program du avinstallerat.

Jag har bara goda resultat av ”registry cleaners”, men jag har hört att det gått illa för vissa. Om du vågar googla fram en ”registry cleaner” och rensa bort det som den föreslår.

Gå in i din webbläsare och töm Internet cachen, tidigare, cookies och allt du kan välja. Gör först bokmärken av de sidor du besöker ofta istället för att använda komplettera automatiskt. Förr eller senare kommer du tappa dessa. Personligen skulle jag rekommendera att ställa browsern att alltid tömma all information när du avslutar browsern (förrutom lösenord kanske). Du behöver inte ha cookies eller en cache av sidorna längre då detta hjälpte laddningstiderna när du satt på modem, på bredband kan det kvitta.

Rensa skiten!

Steg 3
Se till att du har tillräckligt med diskutrymme där du har din växelfil. Högerklicka på ”Den här datorn” och välj egenskaper. Under fliken ”Advanced” och ”Settings” under ”Performance” så har du möjligheten att dels peka ut var din växelfil (pagefile) skall ligga, och hur stor den skall vara. NORMALT sätt hanterat Windows detta ganska bra, men det finns lägen då lite tweak kan vara bra.

Växelfilen använder datorn som en förlängning av ditt RAM-minne. Den använder alltså ledigt hårddiskutrymme till att hantera processer och temporär systeminformation. Det är alltså viktigt att 1) det finns nog med utrymme att växa och 2) disken är snabb och mår bra.

Rekommendationen för storlek på växelfilen är MINST 3ggr den totala mängden RAM, och som mest så mycket det finns på hårddisken.

Har du med andra väldigt lite diskutrymme så kommer din dator bli väldigt långsam oavsett hur tuff din dator är i övrigt.

Gå igenom och ta bort tempfiler och annat junk som inte behövs (rensa inte godtyckligt utan var medveten om vad du tar bort).

Starta utforskaren, högerklicka dina hårddiskar, välj egenskaper och klicka på ”Diskrensning”. Komprimera INTE gamla filer, men ta bort det andra.

Steg 4
Väl inne i egenskaperna för diskarna kan du passa på att defragmentera diskarna. Detta gör man för att systemet skall slippa jaga fram över disken när den laddar data. Defragmenteraren samlar datan på disken så att den snabbare kan hitta till den.

Steg 5
Gå igenom dina enheter och uppdatera alla drivrutiner, speciellt chipset, grafik, kontrollenheter för diskar mm. Utvecklingen går framåt, och nya drivrutiner är nästan alltid bättre än gamla.

Lycka till! If all fails, reinstall! 
Citera
2008-05-05, 16:34
Medlem
CaptenMärtas avatar
Fint!
Ska testas innom kort
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto