Hej alla glada jävlar.
Min vecka har börjat dåligt (och vekar fortsätta på den vägen), men nog om den, ett litet hjälp på vägen vore om någon av er vill stimulera era geniknölar i en underbar utmaning.
Jag äger en iphone, och tänkte igårkväll att jag nog ska ta och byta root-lösenordet på den (efterosm det var det grundläggande lösenordet och telefonen således var "öppen" för den som skulle vilja ssh:a till den så länge den var ansluten till ett trådlöst nät). Lösenordet är krypterat i en fil, så för att byta lösenordet använde jag kommandot
Kod:
perl -e 'print crypt("B3rGen3r", "ab"). "\n"'
Där B3rGen3r är det tilltänkta lösenordet, kommandot genererade
Nu till problemet: när jag sedan klistrade in den nya hashen i passwordfilen på min stackars telefon blev hashen, för att komma till sak:
Hashen stämmer altså inte, så på sätt och vis har jag väl lyckats låsa in nycklarna i mobilen
Nu behöver jag de smearta flashbackarnas hjälp, om någon har ngra idéer, vilka som helst, så är de välkomna. Att antingen dekryptera lösenordet, vilket kanske är omöjligt for all i know, eller hitta på något fult hack som löser mitt problem.
Jag har väl inte helt koll (som kanske märks) så förvänta er gärna inte för mycket, och räkna med ett par followup-frågor om det kommer röriga svar.